شنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ۱۵:۳۰

نحوه خودمراقبتی زنان باردار در برابر کرونا

نحوه خودمراقبتی زنان باردار در برابر کرونا
زنان باردار به دلیل تغییراتی در سیستم ایمنی و فیزیولوژیکی بدن بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی ویروسی، از جمله کووید-۱۹ هستند و باید با خودمراقبتی و رعایت نکات بهداشتی خود و جنین را در برابر کرونا ایمن سازند.

تیتربرتر؛ قریب 40 روز است که سلامتی مردم کشور با شیوع ویروس کرونا در خطر است. براساس اعلام وزارت بهداشت آمار مبتلایان به این بیماری در کشور تاکنون به 23049 نفر رسیده است و 1812 نفر جان خود را از دست دادند و خوشبختانه 8376 نفر از بیماران کووید19 در کشور بهبود یافته و ترخیص شده اند.

بر این اساس تاکنون نوزادانی با سلامت کامل از مادران مبتلا به کرونا در کشور بدنیا آمده اند بنابراین ابتلا به کرونا نباید باعث ایجاد تشویش و نگرانی در بین مادران باردار شود اما اعضای خانواده باید مراقبت های لازم برای پیشگیری و مقابله با کرونا را در اولویت قرار دهند.

بر این اساس زنان باردار مانند افراد دارای بیماری زمینه ای بیش از افراد عادی به مراقبت های بهداشتی نیاز دارند.

با وجود آن که زنان باردار جزو گروه پرخطر برای ابتلا به کرونا قرار دارند، اما با شستن مکرر دست ها به شکل صحیح، تغذیه مناسب، نه به دست دادن و حضور نیافتن در مکان های پر ازدحام و خودمراقبتی می توانند با کرونا مقابله کنند.

زنان باردار مشکوک به این بیماری باید مطابق درمان های دیگر افراد تحت درمان حمایتی قرار گیرند و تطبیق درمان با فیزیولوژی بارداری مد نظر قرار گیرد.

توصیه های کرونایی به زنان باردار

توصیه های کرونایی به زنان باردار
توصیه های کرونایی به زنان باردار

 

سازمان جهانی بهداشت با توجه به شیوع پاندمیک کرونا در جهان، برای حفظ سلامت زنان باردار هشدارهای خود را در بالاترین سطح ارائه داد.

سازمان جهانی بهداشت توصیه ها و هشدارهای زیر را به زنان باردار برای پیشگیری از ویروس کووید-19 ابلاغ کرد.

  1. به بهداشت دست‌‌ها خیلی اهمیت دهید و دست‌‌ها را مرتباً با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید.
  2.  هنگام سرفه و عطسه، جلوی بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی بگیرید و سپس آن را دوربیندازید و دست‌‌ها را بشویید.
  3.  با دست‌‌های آلوده، چشم‌‌ها، بینی و دهانتان را لمس نکنید و تا حد ممکن از افرادی که دچار بیماری‌‌های تنفسی هستند چند متر فاصله بگیرید.
  4.  در مکان‌‌های شلوغ و پرتردد و همچنین فضاهایی که تهویه ی مناسبی ندارند قرار نگیرید و اگر مجبورید به چنین جاهایی بروید حتماً ماسک بزنید.
  5.  چنانچه علائمی مانند تب، سرفه و یا تنگی نفس در خود مشاهده کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

کرونا از مادران باردار مبتلا به جنین منتقل می شود؟

تصور می‌شود ویروسی که کووید-۱۹ را ایجاد می‌کند، عمدتاً از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده و به وسلیه‌ٔ ذرات تنفسی انتقال می‌یابد. این موضوع که آیا یک زن باردار مبتلا به کووید-۱۹ می‌تواند ویروسی را که باعث کووید-۱۹ می‌شود به وسیله‌ٔ سایر مسیرهای انتقال عمودی یعنی قبل، حین یا بعد از زایمانش به جنین یا نوزاد خود منتقل کند یا نه، هنوز مشخص نیست.

با این حال، در موارد گزارش‌شدهٔ محدود اخیر، از کودکان متولدشده از مادران مبتلا به کووید-۱۹ در دنیا، آزمایش کووید-۱۹ هیچ‌کدام از نوزادان مثبت نبوده است. علاوه بر این، ویروس در نمونه‌های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر نیز مشاهده نشده است.

آیا نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به کرونا دچار مشکل هستند؟

بر اساس گزارش موارد محدود، پیامدهای نامطلوب برای نوزادان، مثل زایمان زودرس، در بین نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به کووید-۱۹ در طول بارداری گزارش شده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که این پیامدها قطعاً مربوط به آلودگی مادر به این ویروس بوده است و در حال حاضر خطر پیامدهای نامطلوب برای نوزادان مشخص نیست.

با توجه به داده‌های محدودی که در مورد ابتلا به کووید-۱۹ در دوران بارداری در دسترس است و با دانشی که درباره‌ٔ پیامدهای نامطلوب سایر عفونت‌های ویروسی تنفسی وجود دارد، ممکن است به زودی اطلاعاتی فراهم شود. به عنوان مثال، ابتلا به دیگر عفونت‌های ویروسی تنفسی، مانند آنفلوانزا در دوران بارداری، با پیامدهای جانبی برای نوزادان از جمله وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس همراه بوده است.

علاوه بر این، داشتن سرماخوردگی یا آنفلوانزا با تب بالا در اوایل بارداری ممکن است خطر ابتلا به برخی از نقص‌های مادرزادی را افزایش دهد. در مادران مبتلا به سایر عفونت‌های کروناویروس مثل سارس و مرس در دوران بارداری، نوزادان زودرس به دنیا آمده‌اند یا نسبت به سن جنینی خود کوچک بوده‌اند.

پژوهشی که متخصصان زنان و زایمان در رویال کالج لندن انجام داده‌اند در این زمینه امیدبخش‌تر است. مطالعه‌ای که روی ۱۵ زن باردارِ مبتلا به کووید-۱۹ انجام شده نشان داد که علائم آنان مانند دیگر مبتلایان به بیماری بوده است و بس.

تا زمان انتشار گزارش ۱۱ تن از این زنان زایمان کرده‌اند و هیچکدام از نوزادان به کرونا آلوده نبودند. در این گزارش آمده است: «این زنان پس از زایمان و بدون استفاده از داروهای ضدویروس بهبود یافتند.»

این مرکز پژوهشی همچنین راهنمایی‌ را برای پاسخگویی به پرسش‌ها دربارهٔ بارداری (به زبان انگلیسی) و ویروس کرونا فراهم کرده که دائما به‌روز می‌شود.

نوزادان کرونایی چگونه واکسینه می‌شوند؟

در چین نوزادانی که مادرشان به کرونا مبتلا بود،‌ پس از زایمان، برای دو هفته از مادر جدا شدند اما متخصصان بریتانیایی معتقدند چنین رویکری لازم نیست و باعث می‌شود کودک نتواند از شیر مفید مادر و فواید آن بهره‌مند شود.

گزارش‌های اولیه در این زمینه نشان می‌دهد که ویروس کرونا از طریق شیر مادر به کودک منتقل نمی‌شود. حال آنکه سازمان‌های پزشکی به مادران مبتلا به کرونا توصیه می‌کنند مراقبت‌های لازم را حین شیر دادن به فرزندانشان انجام دهند و مثلا دست و روی خود را بشویند و ماسک تنفسی بزنند.

پت اوبراین، معاون «رویال کالجِ زنان و زایمان» در لندن معتقد است که در واقع بدن افرادی که پس از ابتلا به کرونا بهبود پیدا می‌کنند نوعی پادتن می‌سازد و زنان باردار مبتلا به کرونا که پیش از زایمان بهبود پیدا می‌کنند احتمالا می‌توانند با شیر خود این پادتن را به کودکشان منتقل کنند. به این ترتیب این کودکان نخستین کسانی هستند که به‌نوعی در مقابل کرونا واکسینه می‌شوند.

دکتر اوبراین می‌گوید اطلاعات پزشکی دربارهٔ تأثیر ویروس کرونا بر بارداری، زایمان و نیز مادر و نوزاد هنوز بسیار اندک است و باید منتظر بود تا تحقیقات بعدی نکات هرچه بیشتری را روشن کند.

آیا خطر انتقال ویروس کرونا از شیر مادر مبتلا به نوزاد وجود دارد؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) راهنمای موقت را در مورد تغذیه با شیر مادر برای مادران مبتلا به COVID-19 تهیه کرده است. در تعدادی از موارد محدودی که تاکنون گزارش شده است، هیچگونه شواهدی مبنی بر امکان انتقال ویروس از طریق شیر مادران مبتلا به COVID-19 یافت نشده است. با این حال ، هنوز مشخص نیست که آیا COVID-19 می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود (یعنی وجود ویروس عفونی در شیر مادر) یا خیر. در هر صورت شیردهی توسط مادر مبتلا باید با هماهنگی پزشکان مراقبت های بهداشتی صورت گیرد.

در حال حاضر ، نگرانی اصلی این نیست که آیا ویروس از طریق شیر مادر قابل انتقال است یا خیر، بلکه مسئله این است که یک مادر آلوده می‌تواند ویروس را از طریق قطرات تنفسی در طول دوره شیردهی منتقل کند. مادری که مبتلا به COVID-19 است، باید از اقدامات احتیاطی احتمالی برای جلوگیری از انتشار ویروس به نوزاد خود استفاده کند ( از جمله شستن دست های خود قبل از لمس کردن نوزاد و پوشیدن ماسک بخصوص هنگام شیر دادن).

در صورتی‌که شیردهی مادر با پمپ دستی یا برقی انجام می‌شود، مادر باید دست های خود را قبل از لمس هر قسمت پمپ یا بطری بشوید و توصیه های مربوط به تمیز کردن مناسب پمپ را بعد از هر بار استفاده رعایت کند.

لزوم رعایت هرم مواد غذایی در دوره شیوع کرونا

دکتر جلال الدین میرزای رزاز رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور معتقد است: رعایت هرم مواد غذایی و تنوع و تعادل مصرف موادغذایی در این روزهای کرونایی برای تمامی گروههای سنی الزامی است.

هرم مواد غذایی یک راهنما است که تعادل، تنوع و میزان سهم مورد نیاز روزانه افراد را از گروه های غذایی نشان می دهد.

هرم راهنمایی مواد غذایی، از 5گروه مواد غذایی تشکیل شده است و شکل هرم به نحوی ترسیم شده که قاعده پایین آن را گروه نان و غلات تشکیل می دهد که بزرگترین قسمت از هرم را تشکیل داده و نشانگر این است که یک فرد باید بیش از هرغذای دیگر، غذاهای غله ای مصرف کند.

اهمیت مصرف سبزی در وعده های غذایی

گروههای بعدی، گروههای سبزی و سپس گروه میوه ها هستند، گروه سبزی قسمت بزرگتری نسبت به گروه میوه ها را تشکیل می دهد و نشانگر این است که میزان سهم مورد نیاز روزانه از گروه سبزی ها بیشتر از گروه میوه ها است.

گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت و حبوبات در طبقه بالایی قراردارند و میزان سهم آنها در برنامه غذایی روزانه کمتر ازگروههای پایین تر است. هرچند که این دو گروه از اهمیت زیادی در برنامه غذایی روزانه برخوردار هستند، در راس هرم که بخش کوچکی را تشکیل می دهد، چربی ها، روغن ها و شیرینی قراردارند که این بدان معنی است که میزان مصرف این مواد غذایی باید به کمترین حد رسانده شود.

برای تنظیم رژیم غذایی روزانه و میزان مصرف غذا از هر گروه غذایی از اصطلاحی به نام (واحد یا سهم) استفاده می شود. منظور از یک واحد یا سهم در هر گروه، مقدار غذایی است که دارای ارزش غذایی متشابه با سایر مواد غذایی در همان گروه است، به طور مثال، یک لیوان شیر به عنوان یک سهم از گروه شیر و لبنیات از نظرارزش غذایی معادل سه چهارم لیوان ماست از همان گروه است.

وی افزود: هرم راهنمایی غذایی نشان می دهد که یک برنامه غذایی مناسب روزانه باید شامل تمام گروه های غذایی (5گروه) باشد و میزان سهم مورد نیاز از هر کدام از گروه های غذایی را مشخص می کند. همچنین، هرم راهنمایی غذایی بر مصرف بیشتر غلات، میوه ها و سبزی ها که بخش وسیع تری را اشغال می کنند، در برنامه غذایی روزانه تاکید دارد و افراد را تشویق می کند که مواد غذایی گیاهی را حتما در برنامه غذایی روزانه بگنجانند.

دکتر رزاز در پایان خاطر نشان کرد: غذاهای یک گروه از هرم غذایی نمی توانند به جای غذاهای گروه دیگر مصرف شوند و هیچکدام از گروههای غذایی هرم از گروه دیگر مهم تر نیستند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو