سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ۱۴:۴۹
شراط و مزایا وکیل خوب:

چگونه یک وکیل ارزان اما خوب پیدا کنیم؟

شراط و مزایا وکیل خوب:
حتما خیلی از شما در زندگی درگیر کار‌های حقوقی شده‌اید و متوجه شدید که به تنهایی نمی‌توانید از عهده‌ی مسائل پیچیده‌ی حقوقی بربیایید و به یک شخص متخصص و با تجربه در این حوزه نیاز دارید تا در کار خود موفق شوید.

پایگاه خبری تیتربرتر؛ در این مطلب سعی کردیم به همه‌ی این سوالات پاسخ دهیم. با خواندن این مقاله متوجه می‌شوید که یک وکیل خوب چه ویژگی‌هایی دارد و باید دنبال چه وکیلی بگردید.

ویژگی‌های یک وکیل خوب چیست

وکیل امانت‌دار

وکیل هم مثل پزشک محرم اسرار است و ممکن است به سبب ماهیت شغلی خود با واقعیت‌ها و اسرار زیادی از سوی موکلین خود روبه رو شود که اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌نماید که اسرار را به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی فاش نکند.

وکیل متخصص

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک وکیل خوب را می‌توان تخصص او دانست. امروزه تمام کار‌ها تخصصی‌تر شده و کیفیت خدمات قابل ارائه در تمام رشته‌های علمی، به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است.

بهترین وکیل زن چه خصوصیاتی دارد

همواره می‌بینیم که مردم در مواجهه با بیماری و کسالت‌های جدی، به دنبال پزشک متخصص یا فوق تخصص می‌گردند. همین موضوع در مسائل دیگر هم قابل مشاهده است.

با این حال، متاسفانه وکالت که حرفه‌ای بسیار دقیق و پیچیده محسوب می‌شود در ایران به شکل عمومی و غیر تخصصی انجام می‌شود. پس یکی از مهم‌ترین معیار‌هایی که در انتخاب یک وکیل خوب باید لحاظ شود، تخصص و آگاهی علمی او در همان موضوع است.

وکیل باتجربه

چه بسیار وکلایی که به دلیل تجربیات متعدد در پرونده‌های حقوقی با یک موضوع خاص، راه حل‌هایی برای مشکلات حقوقی شما می‌شناسند که وکلای دیگر از آن بی خبر هستند.

درست است که شناسایی تجربه یک وکیل با ابزار‌های سنتی مشکل است، اما شما باید با مقایسه کردن و پرس‌وجو، وکیل باتجربه در حوزه‌ی مورد بررسی را پیدا کنید.

وکیل صادق و درستکار

صداقت و راستگویی، تاثیر بسزایی در پیشرفت و ارتقای شغلی دارد، صداقت در این حرفه هم از مهمترین اصول کاری است. یک وکیل صادق و درستکار فقط به فکر حق‌الوکاله‌ی خود نبوده و موکل را بی‌خودی درگیر پروسه‌های طولانی و وقت‌گیر نمی‌کند.

وکیل با روابط‌ عمومی قوی

وکیلی که دارای قدرت برقراری ارتباط سریع و موثر با سایرین باشد، احتمال موفقیت بیشتری را در کار خود رقم می‌زند. از سویی، وکیل دارای ارتباطات قوی به شبکه‌ای از دوستان و همکاران خود دسترسی دارد که می‌تواند با مشورت و کسب نظر تخصصی از آن‌ها، از تجربیاتشان در پرونده‌های مشابه نیز استفاده کند. از سویی دیگر، چنین شخصی توانایی بیشتری در برقراری ارتباط موثر و انتقال نظر و استدلال خود به قاضی و کارمندان قضایی دارد و احتمالاً راحت‌تر می‌تواند حقیقت را به اثبات برساند.

با توجه به این ویژگی‌ها می‌توانید بهترین وکیل را برای کار‌های حقوقی خود انتخاب کنید.

بهترین وکیل چه خصوصیاتی باید داشته باشد

وکیل پایه یک یعنی چه و فرق آن با وکیل دادگستری چیست ؟

از آنجاییکه متاسفانه برخی افراد سودجو با هدف دریافت وجه و با ادعای دروغ مبنی بر اینکه وکیل دادگستری هستند، اقدام به کلاهبرداری تحت عنوان وکیل نموده اند.

چون این افراد هم پول مردم را با تقلب گرفته اند و هم پرونده ها را به بیراهه کشانده اند.

توصیه میکنم هرگاه قصد انعقاد قرارداد وکالت با کسی داشتید از طریق سامانه زیر و با استعلام کد ملی شخص، مطمئن شوید که او وکیل است.

مطلقا با غیر وکلا قرارداد وکالت منعقد نکنید چون هم طرف مقابل در حال ارتکاب جرم است و هم شما در حال فریب خوردن از کسی هستید که قرار است زندگی تان را به دست او بسپارید.

برای دریافت مشاوره رایگان از وکیل پایه یک سایبری و جرایم رایانه ای فضای مجازی باید چی کار کنم ؟

انقلاب فناوری های اطلاعات، استفاده گسترده از رایانه و دسترسی به اینترنت، موجب تحول عمده ای در جوامع امروزی شده است. فناوری های نوین شامل رایانه، اینترنت، گوشی های هوشمند تلفن همراه، اپلیکیشن ها، فین تک ها، بلاکچین و… نقشی اساسی در بسیاری از زمینه ها یافته اند. اینترنت با شبکه های گسترده خود توانسته است روابط و مناسبات افراد را تغییر دهد و همین امر موجب شده تا این روابط از شکل سنتی خارج و جنبه الکترونیکی به خود بگیرد. واقعیت این است که رایانه و اینترنت دارای کارکردهای مثبت و منفی می باشد.

در این میان، ارتکاب جرایم رایانه ای و سایبری نیز به رغم اعمال شیوه های پیشگیرانه و رسیدگی های قضایی، همواره رو به افزایش بوده است. تعداد پرونده های دادسرای جرایم رایانه ای و شکایات مرتبط با فضای مجازی گویای این واقعیت است. نکته مهم و اساسی درباره جرایم سایبری، ویژگی های انحصاری آنها در مقایسه با جرایم سنتی است. این ویژگی ها، مستلزم آن است که وکیلی که درحوزه جرایم سایبری فعالیت وکالتی می نماید نیز با افزایش دانش حقوقی و فنی خود، شیوه های دفاعی خود را با جدیدترین تکنیک ها و تاکتیک ها منطبق نموده ارتقا دهد.

قانون جرایم رایانه ای که یکی از مهم ترین قوانین در حوزه فضای مجازی است در سال 1388 و، متعاقبا، قانون دادرسی الکترونیکی در سال 1393 تصویب شد. در قانون دادرسی الکترونیکی، ابعاد ماهوی از شکلی تفکیک شد. این تفکیک مسائل ماهوی از مسائل شکلی، در قانون جرایم رایانه ای وجود نداشت. قانون تجارت الکترونیکی نیز سالها قبل، یعنی در سال 1382 تصویب شده بود.

ویژگی های یک وکیل خوب چیست

وکیل جرایم رایانه ای

وکیل دادگستری و مشاور حقوقی در جرایم رایانه ای ، جرایم اینترنتی و یا سایبری در صورتی می تواند در وکالت پرونده های مربوط به اینترنت و فضای مجازی موفق باشد که با اصول کامپیوتر، اینترنت و مبانی فنی و تخصصی آن آشنایی نسبی داشته باشد. مضافا اینکه، یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص در جرایم رایانه ای، بخوبی واقف است که برای تحصیل نتیجه مطلوب و موفقیت در پرونده، شایسته است که با متخصصین و کارشناسان حوزه جرایم رایانه ای ، اینترنت و سایبر و آی تی نیز هم اندیشی کرده گاهی حتا مشاوره تخصصی اخذ نماید. ابخش عمده ای از شیوه های دفاع از موکلین، از همین هم اندیشی ها بیرون می آید.

وکیل جرایم سایبری

توجه: یکی از نخستین اقداماتی که دادسرا در رسیدگی به جرایم رایانه ای انجام می دهد، بویژه در خصوص جرایم مالی، مسدود کردن حسابهای بانکی متهم است. همچنین، ممنوع الخروج کردن متهم از دیگر اقدامات شایع در دادسرای جرایم رایانه ای می باشد. در سایر موارد نیز یکی از عمده ترین اقدامات، بستن یا فیلتر کردن سایت یا مسدود کردن دسترسی به صفحه (پیج) اینستاگرام یا کانال تلگرامی است که ممکن است حتا قبل از احضار متهم به دادسرا صورت گیرد.  عدم حضور متهم ظرف مهلت مقرر در برگ ابلاغ، منجر به جلب متهم یا مطلع خواهد شد.

وکیل جرایم رایانه ای یا اصطلاحا وکیل سایبری چه نقشی در پرونده های مرتبط با رایانه، اینترنت و فضای مجازی دارد؟ تشخیص موضوع بسیار مهم است؛ اگر موضوع به درستی تشخیص داده شود، یافتن و انطباق حکم آسان خواهد بود. مثلا در خصوص شکایت کلاهبرداری در فضای مجازی گاهی تفاوت وجود دارد؛ در یک جا کلاهبرداری صدق می کند اما ممکن است در جای دیگر پرونده حقوقی (الزام به انجام تعهد یا استرداد وجه) باشد و عنوان کلاهبرداری صحیح نباشد.

وکالت آمیخته ای است از هوش اجتماعی و هیجانی، حاضرالذهن و مسلط بودن وکیل به قوانین کاربردی، تجربه ی مفید و موثر وکیل در دادگستری و خارج از دادگستری، ارتباطات سالم و سازنده، پیگیری بجا و موثر.


دیلیت اکانت تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ و … می تواند متهم را از مجازات نجات دهد؟ اسکرین شات کجاها به کار می آید؟ در کدام شکایتها حساب بانکی طرف شکایت را مسدود می کنند؟ ممنوع الخروجی، جلب و بازداشت چطور؟ راههای گریز از منع تعقیب و جلب به دادرسی کدامند؟ اعاده حیثیت و افترا، نشر اکاذیب و تهدید با چه دلایلی موثر است؟ نقش شهادت شهود چه میزان است؟ و مسائلی از این قبیل، اغلب، وکلایی را می طلبد که با تکنولوژی های نوین کار کرده باشند و اطلاعاتشان بروز باشد و همچون برخی از وکلای قدیمی، در همان قالبهای کهن و در مواردی منسوخ، باقی نمانده باشند.

نحوه پیگیری کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی چگونه اتفاق میفتد؟امروزه با افزایش رو به رشد فضاهای مجازی و خریدهای اینترنتی مردم با معضل جدیدی روبرو گشته اند که به آن کلاهبرداری اینترنتی میگویند.اگر برایتان پیش آمده باشد که مالتان را از طریق سایتها و فضای مجازی از دست داده باشید و یا موضوعی حیثیتی در فضای مجازی گریبان گیرتان شود نگران نباشید ، شما میتوانید از طریق پلیس فتا به صورت قانونی حق تان را بگیرید و مجرم را دستگیر نمایید.

پلیس فتا وظیفه دارد که هرگونه برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص،‌ دسترسی غیر مجاز، شنود غیرمجاز، جعل رایانه‌ای، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، سرقت و کلاهبرداری، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، استفاده غیر مجاز از پهنای باند بین المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی، تولید و آموزش بدافزارها یا نرم افزارهای ارتکاب جرایم سایبری و گذرواژه و اطلاعات کاربران را مورد پیگیری قرار دهد.

تعریف کلاهبرداری اینترنتی در قانون

طبق ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه ای جرم کلاهبرداری اینتنرنتی عبارت است از استفاده غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن ،تغییر ،محو،ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری.

نحوه شکایت کلاهبرداری اینترنتی به پلیس فتا

اولین کاری که میتوان در مواجه با کلاهبرداری مجازی انجام داد مراجعه به دادسرای جرایم رایانه ای است. این دادسرا وظیفه دارد جرایمی که در فضای سایبری رخ داده را پیگیری نموده و حقوق شاکیان را به آنها بازگرداند. پس از مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای، پرونده تشکیل شده و رسیدگی به آن طبق روال قانونی به جریان می‌افتد. دادسرا نیز بر حسب حساسیت پرونده و برای بررسی بیشتر موضوع، آن را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد.

در جریان پیگیری پرونده نیز دو حالت وجود دارد. حالت اول اینکه ممکن است از همان ابتدا شما به شخص یا اشخاص خاصی مظنون باشید. در این حالت، قاضی برای پیگیری پرونده آنها را به دادگاه احضار می‌کند تا پاسخگوی شکایت باشند. در حالت دوم نیز ممکن است که شما اطلاع نداشته باشید جرم توسط چه کسانی رخ داده است. در این وضعیت هم بررسی‌های تخصصی پلیس می‌تواند گره گشای پرونده باشد.

روش دیگری هم برای ارائه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی وجود دارد که راحت‌تر به‌نظر می‌رسد. درصورتی که جرمی علیه شما در فضای مجازی اتفاق افتاد می‌توانید به سایت اینترنتی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) به نشانی WWW.cyberpolice.ir مراجعه و روی آیکون ارتباطات مردمی کلیک کنید. در این بخش، مشخصات، نشانی و شماره تلفن به همراه موضوع شکایت شما به ثبت می‌رسد و پلیس فتا در کمترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و موضوع را پیگیری خواهد کرد.

مشاوره با وکیل متخصص امور کیفری

با توجه به پیچیدگی های جرم کلاهبرداری که کلاهبرداری اینترنتی زیرمجموعه ای از آن میباشد به  شما پیشنهاد می شود که قبل از طرح شکایت کیفری با یک وکیل متخصص در امور مربوط به جرایم رایانه ای مشورت کرده تا با تنظیم شکایت نامه ای مناسب و تخصصی هرچه سریع تر به مالتان دست یابید و کلاهبردار به مجازات برسید. چرا که اثبات ارکان این جرم بر عهده شاکی است و نا آگاهی در نحوه شکایت می تواند موجب تضییع حق مالباخته شود.برای هرگونه مشاوره رایگان در این زمینه ، با بهترین وکیل کیفری تهران از طریق فرم ارزیابی رایگان اقدام نمایید.

مجازات کلاهبرداران اینترنتی

طبق ماده ۶۷ از قانون تجارت الکترونیک ، هر شخصی که در بستر مبادلات الکترونیکی با سوء استفاده و یا استفاده غیرمجاز از داده پیام، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسائل ارتباط از راه دور مرتکب جرم شده علاوه بر برگرداندن مال به صاحبان اموال، به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال مأخوذه محکوم می‌شود و طبق تبصره این قانون شروع به این جرم هم مجازات است.

انواع روش های کلاهبرداری اینترنتی

فروشگاه‌های اینترنتی جعلی

شایع ترین روش کلاهبرداری اینترنتی از طریق سایت ها و صفحات مجازی تقلبی فروش محصول می باشد. در این روش به ۲ صورت کلاهبرداری انجام میشود.

بعضی از فروشگاه های آنلاین تقلبی با روش قدیمی و مرسومی که همواره وجود دارد، یعنی بدون داشتن هیچ درگاه پرداختی و تنها از طریق پرداخت کارت به کارت اقدام به فروش محصواتی می نمایند که هرگز وجود نداشته اند و پس از پرداخت شما صفحه خود را از دسترس شما خارج میکنند.

نوع دیگری از فروشگاه های آنلاین تقلبی با طراحی صفحات تقلبی پرداخت کلاه‌ گشادی سر مشتریان خود می‌گذارند و به محض دست پیدا کردن به اطلاعات کارت‌ها و رمز‌های اینترنتی اقدام به خالی‌کردن حساب مشتری خود می‌کنند.

لذا همیشه قبل از خرید های اینترنتی از معتبر بود فروشگاه مجازی اطمینان کامل حاصل نمایید.

فرستادن پیغام به دیگران از طریق هک کردن صفحات مجازی

کلاهبرداران اینترنتی این روزها از روش جدیدی در اینستاگرام به اهداف خود می رسند.آنها با هک کردن صفحات شخصی افراد و ارسال پیغام به دوستان و آشنایان آنها، پیغامی برای خرید اینترنتی ارزان ارسال میکنند.شخص دریافت کننده پیغام نیز با تکیه بر اعتماد دوست و آشنای خود لینک را باز و  با صفحه پرداخت اینترنتی یکی از بانک‌ها برای خرید آن محصول مواجه میشود که اطلاعات کارت خود را در آن وارد مینماید.اینجاست که  پس از دقایقی کوتاه فرد کلاهبردار تمام موجودی حساب فرد را خالی و پیج دوست مورد نظر را هم از دسترس شما خارج میکند. بنابراین همیشه  از درخواست مجازی دوستان‌تان برای پرداخت پول مطمئن شوید.

استفاده از آدرس و دامنه‌های تجاری سرقتی برای کلاهبرداری

یک از روش های جدید کلاهبرداران استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز برای ایجاد وب سایت های جعلی است ، طوری که شبیه فروشگاه‌های آنلاین واقعی به نظر بیاید.

آن‌ها با استفاده از طرح‌های فریبنده، آرم‌های سرقتی و شماره‌های تجاری به‌سرقت‌رفته و حتی دامنه.com.au برای واقعی نشان دادن وب‌سایت جعلی‌شان استفاده می‌کنند. مهم ترین نکته ای که به شما نشان می‌دهد این وب‌سایت یک وب‌سایت جعلی است، وارد شدن بلافاصله به صفحه پرداخت است.

باید بدانید که امروزه طراحی یک صفحه پرداخت اینترنتی کار دشواری نیست و اغلب این کلاهبرداران هم با استفاده از آدرس‌های جعلی به ساختن چنین صفحاتی می‌پردازند.

روش های دیگر کلاهبرداری اینترنتی به شرح زیر است:

  • فیشینگ phishing
  • حراج آنلاین
  • از طریق چت
  • از طریق اعلام برنده شدن در قرعه کشی
  • از طریق فروش اعتبارات
  • از طریق ارسال نامه اینترنتی (ایمیل)
  • از طریق آگهی تبلیغات
  • حمله های کلاهبرداری اعتبارسنجی
  • سایت های شرط بندی فوتبال

هشدارهای مهم برای نیفتادن در دام  کلاهبرداران اینترنتی

از طریق مکان‌های عمومی مثل کافی‌نت یا اماکنی که دارای اینترنت رایگان هستند وارد حساب اینترنت بانک خود نشوید.

برای خرید از فروشگاه‌ها سعی کنید شخصا از دستگاه POS استفاده کنید.

هنگام دریافت پول از دستگاه‌های ATM، مراقب پشت سر خود باشید تا کسی رمز واردشده شما را نبیند. حواستان به اقلام نامتعارف روی دستگاه‌های ATM باشد.

همیشه سعی کنید خرید اینترنتی خود را از سایت‌های معتبر انجام دهید و به نشانی درگاه بانکی که به شما معرفی می‌شود خوب دقت کنید. درگاه‌های معتبر بانکی همگی با عبارت https شروع می‌شوند.

سامانه پیامک حساب های بانکی‌تان را فعال کنید تا درصورت برداشت پول از حسابتان فوری متوجه شوید.

برای جلوگیری از هک شدن رایانه تان از آنتی‌ویروس‌های معتبر (کرک نشده) استفاده و هر چند وقت یک‌بار آن را به روز کنید.

به پیامک‌ها و ایمیل‌هایی با محتوای اینکه شما برنده شده‌اید، توجه نداشته باشید. زیرا اکثر آنها تنها برای دسترسی به‌حساب بانکی‌تان ارسال می‌شوند.

کلاهبرداران اینترنتی دستگیر میشوند ، نگران نباشید

اگر مالتان را توسط کلاهبرداران اینترنتی از دست داده اید نگران نباشید ، نکته بیار امیدوارد کننده اینجاست  که تاکنون تعداد زیادی از کلاهبرداران اینترنتی توسط پلیس فتا دستگیر شده و اموال دزدی شده به مالباختگان برگشته است. با این وجود و به‌رغم این‌که پلیس اغلب راه‌های کلاهبرداری‌های اینترنتی را شناسایی کرده و سارقان را دستگیر می‌کند، هر روز تعداد زیادی از مراجعان به پلیس فضای تبادل اطلاعات یا همان فتا مراجعه می‌کنند تا مشخص شود هکر‌ها و دزد‌های اینترنتی همیشه ایده‌های جدیدی برای کلاهبرداری دارند.

شرایط استفاده از وکیل رایگان چیست؟

نکات مهم در مبحث وکیل رایگان

  • وکیل رایگان تحت دو عنوان وکیل تسخیری و وکیل معاضدتی در دادگاه ها شناخته می شود و توسط رای دادگاه و با کمک اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری برای متهمانی که شرایط گرفتن وکیل را ندارند داده می شود.
  • علاوه بر اداره معاضدت ممکن است وکیل رایگان از مرکز امور مشاوران قوه قضائیه درخواست شود.
  • اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری با هدف کمک به اقشار کم بضاعت در سال ۱۳۱۶ راه اندازی شده و با ارائه وکیل رایگان به کمک افراد ناتوان از استخدام وکیل می آید.
  • کانون وکلای دادگستری در هر استانی که حداقل ۶۰ وکیل داشته باشد باید بصورت مستقل راه اندازی شود و خدمات ارائه وکیل رایگان را انجام دهد.
  • امکان درخواست وکیل رایگان از استان های دیگر هم برای افراد وجود دارد.
  • در جرایم سنگین که منجر به احکام سنگین می شود دادگاه خود درخواست وکیل رایگان را برای متهم فاقد توانایی در یافت وکیل می دهد اما در سایر جرایم درخواست وکیل باید توسط خود فرد انجام شود.
  • بسیاری از مردم هیچ آشنایی با مبحث وکیل رایگان ندارند و حتی نمی دانند که داشتن وکیل رایگان یکی از حقوق آنها است البته در زمانی که توانایی گرفتن وکیل را ندارند، این ناآگاهی از بحث وکیل رایگان باعث شده تا برخی از افراد به دلیل ترس از نداشتن وکیل در مباحث حقوقی از پیگیری حق خود صرف نظر کنند، یکی از نیازهای امروز جامعه آشنایی مردم با بحث وکیل رایگان می باشد.
  • وکیل رایگان دقیقا همان کاری را انجام می دهد که یک وکیل استخدامی انجام می دهد و از نظر عملکرد و پیگیری هیچ تفاوتی با سایر وکلا ندارد.
  • علاوه بر اداره معاضدت هستند وکلایی که به صورت داوطلبانه به عنوان وکیل رایگان برای افراد ناتوان و مستحق کار می کنند.

وکیل رایگان معاضدتی

در مواردی که پرونده کیفری نیست و حالت حقوقی دارد و شخص برای دفاع از خود نیازمند وکیل است اما به دلایل مختلف مانند عدم بضاعت مالی نمی تواند وکیل اختیار کند، می تواند از دو نهاد تقاضای وکیل رایگان کند این دو نهاد عبارتند از : ۱- مرکز امور مشاوران قوه قضائیه ۲- کانون وکلای دادگستری. فرد متقاضی باید به یکی از این مراکز مراجعه کند و تقاضای کتبی خود به همراه دلایل آن را ارائه کند، سپس چنانچه وی شرایط لازم را داشته باشد نهاد مورد تقاضا می تواند برای فرد وکیل رایگان یا وکیل معاضدتی ارائه کند.

وکیل رایگان تسخیری

با توجه به اینکه پرونده های قضایی به دو دسته پرونده های کیفری و پرونده های حقوقی تقسیم می شود، زمانی که یک پرونده کیفری در جریان باشد و حضور وکیل در آن الزامی باشد اما به دلایلی مانند نداشت بضاعت مالی متهم یا خودداری متهم در گرفتن وکیل برای متهم وکیلی در نظر گرفته نشده باشد در این حالت با توجه به نظر دادگاه از بین وکلای دادگستری یک وکیل رایگان برای او گرفته می شود، این وکیل را وکیل رایگان تسخیری یا وکیل تسخیری می گویند.

در صورتی که موکل در دادگاه برنده شود دادگاه می تواند طرف دیگر دعوا را به پرداخت حق الوکاله وکیل معاضدتی محکوم کند، این حق برابر ۵ درصد از حکم صادره بر علیه طرف دیگر می باشد، اگر موکل در دادگاه برنده نشود هیچ حق الوکاله ای به وکیل تعلق نمی گیرد.

وکیل اتفاقی

مورد وکیل اتفاقی زمانی مطرح می شود که شخصی در رشته حقوق تحصیل کرده باشد به قوانین قضایی آگاهی دارد اما شغل وی وکالت نیست و بخواهید به صورت اتفاقی به عنوان وکیل برای افرادی مانند بستگان و نزدیکان خود وکالت کند می تواند بدون طی روندهای خاص دریافت اجازه نامه وکالت، تنها برای همان مورد خاص پروانه وکالت بگیرد، چنین شخصی را وکیل اتفاقی می گویند.

وکالت بلاعزل و وکیل رایگان

وکالت بلاعزل به زبان ساده یعنی اینکه موکل حق برکنار کردن وکیل خود را نداشته باشد، در تعیین این نوع از وکالت باید دقت زیادی صورت گیرد چون اختیارات زیادی به وکیل داده می شود و ممکن است افرادی از طریق همین موضوع کلاهبرداری کنند.

برای ثبت وکالت بلاعزل، باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود و همراه داشتن مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه وکیل و موکل و کپی آنها ضروری است. در مواردی که نیاز است برای خرید و فروش ملک یا خودرو، وکالت داده شود، باید اسناد مربوطه اموال موکل نیز به دفترخانه‌ها ارائه شود.

شرایط استفاده از وکیل رایگان در دادگاه

هر فردی نمی تواند درخواست وکیل رایگان کند، باید توجه داشت اگر پرونده حقوقی است شرط لازم برای گرفتن وکیل رایگان در پرونده های حقوقی اثبات عدم بضاعت مالی است ، اما نکته ای که در اینجا وجود دارد چگونگی تعیین بضاعت مالی است، برای تعیین بضاعت مالی نمی توان راه مشخصی تعیین کرد اما قانون برای جلوگیری از مشکلات بیشتر در این زمینه سه راه را مشخص کرده است:

اولین راه از طریق جزئیات پرونده است برای مثال اگر فردی تقاضای اعسار داده باشد و دادگاه در پرونده اش آن را قبول کرده باشد این خود دلیل بر ناتوانی وی می باشد. دومین راه ارائه چند شاهد است که به عدم بضاعت مالی فرد شهادت دهند، سومین راه هم وکیل قبلی فرد است البته اگر قبلا وکیل داشته باشد، وکیل قبلی هم با دادن شهادت می تواند عدم بضاعت مالی فرد را تایید کند.

علاوه بر عدم بضاعت مالی شرط دیگری که یک شخص بتواند از وکیل رایگان استفاده کند این است که پرونده وی قابل دفاع باشد و پایه و اساس صحیح داشته باشد، به این معنا که ممکن است فرد برای پرونده ای درخواست وکیل کند که هیچ نتیجه ای در بر ندارد و تنها باعث اتلاف وقت و هزینه می شود.

خودداری از قبول وکالت معاضدتی توسط وکیل

در مورد وکالت معاضدتی قوانینی توسط قانون گذار گذاشته شده که وکلا را ملزم به قبول وکالت های معاضدتی می کند برای مثال در ماده ۳۱ قانون وکالت بیان شه که وکالت معاضدتی که از طرف کانون وکلا به وکیل ارجاع داده میشود باید توسط وکیل اجرا شود، همچنین در ماده ۳۳ قانون وکالت بیان شده که وکلای دادگستری مکلفند در هر سال در صورت وجود در سه دعاوی حقوقی که عنوان وکالت معاضدتی شرکت کنند، عدم پذیرش وکالت معاضدتی برای وکلا تخلف محسوب می شود، این امر تکلیفی است که قانون بر عهده وکیل گذاشته است البته باید توجه داشت که موکل می تواند وکیل خود را عزل کند در این شرایط موکل دیگر حق استفاده از وکیل معاضدتی را ندارد.