چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۷:۳۲

قیمت انواع مواد خوراکی در بحران کرونا

قیمت انواع مواد خوراکی در بحران کرونا
بررسی قیمت گوشت بسته‌بندی شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشان داد تغییر قیمت چندانی نسبت به روز‌های قبل را شاهد نیستیم، اما خبر‌ها از افزایش ۲۰ هزار تومانی قیمت گوشت شقه گوسفندی حکایت دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ ویروس کرونا دو هفته‌ای می‌شود که وارد ایران شده‌ و خیلی‌ها را خانه‌نشین کرده؛ به‌همین خاطر بعضی‌ها خرید از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های آنلاین را به خرید حضوری ترجیح دهند. در همین اینترنت و فضای مجازی گاهی خبر‌هایی درباره افزایش قیمت محصولات خوراکی منتشر می‌شود.

مثلا در همان یکی، دو روز اول انتشار خبر ورود ویروس کرونا به کشور، بعضی‌ها گزارش دادند قیمت گوشت گوسفندی از مرز ۲۰۰ هزار تومان عبور کرده. این در حالی بود که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گوشت حتی بیشتر از میزان نیاز به چشم می‌خورد و قیمت‌ها تکان نخورده بودند.

شایعه‌های دیگری درباره لیموترش و محصولی مثل زنجبیل باعث شد قیمت این محصولات تا ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اطلاع‌رسانی درباره بی تاثیر بودن مصرف لیموترش و زنجبیل باعث شده التهاب بازار اندکی کاهش پیدا کند.

همچنین مردمی که به ماندن در خانه و قرنطینه خانگی اهمیت می‌دهند تغییر استراتژی داده اند و به‌جای خرید حضوری سراغ استفاده از خدمات فروشگاه‌های و سوپرمارکت‌های آنلاین رفته‌اند. در نتیجه این اتفاق موجودی گوشت، میوه و سبزی فروشگاه‌های آنلاین، معمولا در همان ساعات اولیه روز تمام می‌شود. در این گزارش قرار است آخرین تغییرات قیمت خوراکی‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های آنلاین را بررسی کنیم.

گوشت قرمز کیلویی چند؟

بازار گوشت قرمز در چند روز گذشته وضعیت خوبی نداشت. تقاضا به شکل هیجانی افزایش پیدا کرده و برخی سودجو‌ها در همان روز‌ها اول از گوشت گوسفندی کیلویی ۲۰۰ هزار تومان رونمایی کردند. اگرچه خیلی زود و با توزیع گسترده گوشت بسته‌بندی و تنظیم بازاری آن‌ها محبور به‌عقب‌نشینی شدند و نقشه‌شان شکست خورد. گزارش‌های میدانی خبرنگار فرارو نشان می‌دهد  فروشگاه‌های سطح شهر کمبودی برای توزیع گوشت ندارند. از هفته گذشته ستاد تنظیم بازار دست به کار شده و دوباره شاهد عرضه گوشت تنظیم بازاری با نرخ‌های پایین در حد کیلویی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان هستیم.

همچنین قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی بسته‌بندی شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدود ۱۱۳ هزار تومان است. سردست کیلویی ۱۱۲ هزار تومان فروخته می‌شود و راسته بدون استخوان گوسفند کیلویی ۱۳۴ هزار تومان قیمت دارد. بسته بندی یک کیلوگرمی ماهیچه گوسفند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت ۱۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود و یک کیلوگرم گوشت خورشتی ۱۲۸ هزار تومان است. باید توجه داشته باشید که برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان خرید آنلاین را هم برای مشتریانشان در نظر گرفته‌اند و حتما لازم نیست با توجه به وضعیت این روزها، به صورت حضوری به این فروشگاه‌ها مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: چک های برگشتی سوغاتی کرونا برای مشاغل آزاد

گوشت گوساله وضعیت بهتری نسبت به گوسفندی دارد. فروشگاه‌های آنلاین همچنان به عرضه گوشت گوساله اقدام می‌کنند و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم قیمت این محصول تفاوتی با روز‌های گذشته ندارد. ران گوساله یک کیلویی بسته‌بندی شده با قیمت ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود. راسته ممتاز کیلویی ۸۶ هزار تومان است و گوساله خورشتی کیلویی ۴۵ هزار تومان قیمت دارد. این روز‌ها گوشت چرخ‌کرده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیلویی ۵۸ هزار تومان است. ماهیچه گوسفندی هم تقریبا ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

بررسی قیمت گوشت بسته‌بندی شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشان داد تغییر قیمت چندانی نسبت به روز‌های قبل را شاهد نیستیم، اما خبر‌ها از افزایش ۲۰ هزار تومانی قیمت گوشت شقه گوسفندی حکایت دارد. مدیر یک فروشگاه زنجیره‌ای می‌گوید قیمت در میدان بهمن به عنوان مرکز توزیع گوشت گرم بسیار بالا است. طوری که شقه گوسفندی در این مرکز حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

همچنین گوشت گوساله هم در میدان بهمن از کیلویی ۷۰ هزار تومان، در روز‌های اخیر به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده است. همچنین همزمان با انتشار اخبار مربوط به افزایش قیمت گوشت، شرکت پشتیبانی امور دام از توزیع گوشت تنظیم بازار خبر داده است. مدیرعامل این شرکت می‌گوید گوشت قرمز وارداتی برای تنظیم بازار شب عید به دو صورت به بازار تزریق می‌شود. مرحله اول در قالب طرح معیشتی به ازای هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان که از طریق فروشگاه‌ها برای مشمولان طرح یعنی افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد توزیع می‌شود. در مرحله دوم، گوشت وارداتی به قیمت کیلویی ۵۰ هزار تومان که در همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها بدون محدودیت برای تنظیم بازار شب عید توزیع می‌شود.

وضعیت قیمت مرغ چطور است؟

فروشگاه‌های آنلاین خیلی زودتر از چیزی که فکر می‌کنید موجودی گوشت مرغشان به پایان می‌رسد. اتفاقی که قطعا به افزایش استقبال مردم از خرید اینترنتی مربوط می‌شود. پس اگر قصد دارید در خانه بمانید و مرغ بخرید، حتما سرصبح اقدام کنید، چون اگر خرید را تا ساعت ۱۰ کش بدهید ممکن است چیزی نصیب‌تان نشود. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وضعیت متفاوت است؛ مشاهدات خبرنگاران فرارو نشان می‌دهد در این فروشگاه‌ها خبری از کمبود گوشت مرغ نیست و حتی در ساعات پایان روز هم می‌توان از این فروشگاه‌ها گوشت مرغ بسته‌بندی شده خرید.

در این فروشگاه‌ها قیمت بسته‌بندی یک کیلوگرمی ران مرغ حدود ۲۱ هزار تومان است. سینه مرغ کیلویی ۲۳ هزار تومان، ساق کیلویی ۲۵ هزار تومان و جوجه بی‌استخوان کیلویی ۲۸ هزار تومان قیمت دارد. مقایسه این قیمت‌ها با چند روز گذشته نشان می‌دهد عموما شاهد افزایشی در حد هزار تا دو هزار تومان برای مرغ بسته‌بندی شده هستیم.

بیشتر بخوانید: بازار شب عید زیر سایه قرنطینه خانگی کرونا

در فروشگاه‌های پروتئینی قیمت یک کیلوگرم مرغ کامل در پروتئینی‌ها تقریبا ۱۳ هزار تومان است. دو هفته قبل قیمت مرغ در بازار کیلویی ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان بود و این روز‌ها شاهد افزایش نسبی آن هستیم. از طرف دیگر شرکت پشتیبانی امور دام از عرضه گوشت مرغ با قیمت مصوب خبر داده است. رئیس این شرکت اعلام کرده گوشت مرغ بدون هیچ محدودیتی با قیمت مصوب به هر مقدار مورد نیاز در دسترس شهروندان خواهد بود.

قیمت‌ها در بازار میوه و مرکبات چطور است؟

قیمت میوه، به خصوص مرکبات از زمان انتشار اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران افزایش پیدا کرده. احتمالا شنیده‌اید که لیموترش در این مدت به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسیده و قیمت‌های عجیب و غریب به خود گرفته است. در طرف مقابل دیگر میوه‌ها مثل سیب، موز و کیوی در چند روز اخیر با کاهش قیمت روبرو شده‌اند. پیاز، گوجه و خیار کاهش قیمت بیشتری دارند.

پرتقال در میدان‌های تره‌بار با قیمت حدود سه تا پنج هزار تومان و در میوه فروشی‌ها با قیمتی حدود هفت یا هشت هزار تومان فروخته می‌شد. در این مدت قیمت پرتقال در میادین شهرداری به کیلویی چهار تا هفت هزار تومان افزایش پیدا کرده و در میوه‌فروشی‌ها حدود ۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

لیمو ترش در میادین شهرداری کیلویی ۲۰ هزار تومان گزارش شده و در میوه‌فروشی‌ها بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است. لیمو ترش قبل از گرانی‌های مربوط به کرونا، در بازار حدود ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شد. لیمو شیرین در حال حاضر در میادین شهرداری کیلویی ۱۰ هزار تومان قیمت دارد که نسبت به یکی دو هفته قبل حدود چهار هزار تومان گران شده است. هفته آخر بهمن هر کیلو لیمو شیرین در میادین شهرداری شش هزار تومان قیمت داشت.

سیب، موز و کیوی بر خلاف پرتقال، این روز‌ها با قیمت پایین‌تری در میوه‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند. مثلا کیوی هفته آخر بهمن‌ماه در میادین میوه و تره‌بار کیلویی ۱۰ هزار تومان بود، اما این روز‌ها به کیلویی هفت هزار و ۷۰۰ تومان کاهش قیمت پیدا کرده و در میوه‌فروشی‌ها حدود ۱۱ هزار تومان فروخته می‌شود. سیب در بازار کیلویی ۹ هزار تومان فروخته می‌شود و انواع درجه یک آن کیلویی ۱۰ هزار تومان است. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت موز که یکی دو هفته پیش به کیلویی ۱۸ هزار تومان رسیده بود، حالا کاهش زیادی پیدا کرده. برخی میوه‌فروشی‌ها برای جلوگیری از خراب شدن موز‌ها چوب حراج به آن زده و قیمت‌هایشان را تا کیلویی ۱۰ هزار تومان پایین آورده‌اند. البته باید توجه داشته باشید که اگر سری به دسته بندی میوه و سبزی در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های آنلاین بزنید، شرمندگی خودشان را با نمایش پیغام «ناموجود» اعلام کرده‌اند.

با وجود افزایش قیمت مرکبات، بقیه میوه‌ها تا حدودی کاهش قیمت پیدا کرده‌اند. طوری که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد گوجه تا کیلویی دو هزار تومان ارزان شده است. البته این نرخ برای گوجه‌های با کیفیت پایین‌تر است. گوجه فرنگی درجه یک در میوه فروشی‌ها کیلویی چهار هزار تومان و گوجه گیلاسی کیلویی هشت هزار تومان است. خیار و سیب‌زمینی هر دو در مغازه‌ها با قیمت کیلویی سه تا چهار هزار تومان فروخته می‌شود. پیاز کمی گران‌تر است و حدود ۹ هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها قیمت دارد. 

خواروبار تغییر قیمت داشته؟ 

برنج همچنان با همان قیمت‌های چند هفته پیش در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. این بار حتی فروشگاه‌های آنلاین هم با کمبود برنج مواجه نیستند و می‌توان برای خرید غیرحضوری روی آن‌ها حساب باز کرد. گزارش میدانی از بنکداری‌ها نشان می‌دهد خیلی‌ها این روز‌ها برای مراجعه کمتر به فروشگاه‌ها، مواد غذایی مورد نیازشان مثل برنج و روغن را به صورت فله‌ای و مقدار زیاد می‌خرند تا بتوانند مدت زیادی را با آن‌ها سر کنند. طوری که تنها مغازه‌های شلوغ این روزها، همان بنکداری‌ها هستند. با این وجود کمبودی در زمینه خواروبار احساس نمی‌شود. حتی فروشگاه‌های آنلاین هم موجودی‌شان را حفظ کرده‌اند و می‌توان بدون خارج شدن از خانه، از این فروشگاه‌ها برنج، روغن و قند و شکر خرید.

برنج ایرانی درجه یک مثل طارم و هاشمی در این فروشگاه‌ها با قیمت کیلویی ۲۸ هزار تومان فروخته می‌شود. هرچند این نرخ نسبت به چند ماه گذشته افزایش داشته، اما در یکی دو هفته اخیر که با افزایش قیمت برخی محصولات خوراکی مواجه بودیم، تغییر چندانی در قیمت برنج ایجاد نشده است. برنج ایرانی درجه دو مثل صدری و دم‌سیاه هم کیلویی ۲۴ هزار تومان قیمت دارند.


روغن این روز‌ها به عنوان پرفروش‌ترین محصولات سوپرمارکت‌های آنلاین خودنمایی می‌کند. روغن مایع در بطری‌های ۱.۸ لیتری تقریبا ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان است و در بطری‌های کوچک ۸۱۰ گرمی یا ۹۰۰ میلی‌لیتری تقریبا هشت هزار تومان فروخته می‌شود و تغییری نسبت به یکی دو هفته قبل پیدا نکرده است.

قند شکسته بسته‌بندی شده در فروشگاه‌ها کیلویی ۱۰ هزار تومان است. مثلا بسته‌بندی‌های ۷۰۰ گرمی قند شکسته حدود هفت هزار تومان فروخته می‌شوند. بعضی برند‌ها بسته‌های ۷۰۰ گرمی قند شکسته را هشت هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند. بررسی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و آنلاین نشان می‌دهد کمبودی برای قند شکسته نداریم، اما پیدا کردن شکر در بازار کار راحتی نیست. طوری که موجودی فروشگاه‌های آنلاین به پایان رسیده و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم شکر را با قیمت کیلویی شش هزار تومان فروخته می‌شود.