چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ۰۱:۱۲
کدام رسانه راست می گوید؟

فیلم لو رفته غسالخانه قم!

کدام رسانه راست می گوید؟
روز دوشنبه ۱۲ اسفند ماه ۹۸ فیلمی منتشر شد که تعداد زیادی از اجساد جانباختگان مبتلا به ویروس کرونا را نشان می‌داد.

تیتربرتر؛ در این فیلم صحنه دردناکی از تعداد زیاد فوت‌شدگان را به تصویر کشیده است. این اجساد در داخل کاورهای سیاه رنگ قرار داده شده‌اند و به گزارش شاهد صحنه و تهیه کننده فیلم، این اجساد الان چند روز است که در آنجا نگهداری شده و هنوز به خاک سپرده نشده اند.

شمار اجسادی که در این غسالخانه دیده می‌شود بیشتر از ۴۰ جسد است که تعدادی از آنها کفن پیچ شده‌اند و بقیه در کاورهای پلاستیکی سیاه رنگ بسته‌بندی شده‌اند.

به گفته مسئولان بهداشت و درمان افراد فوت‌شده در اثر کرونا ویروس همچنان می‌توانند ناقل ویروس باشند.

شایان ذکر است که ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ، پیش از ابتلا به کرونا گفته بود: «متوفیان در ایران عینا با پروتکل سازمان جهانی بهداشت دفن ‌می‌شوند که در آن جنس تابوت، چگونگی شستشو، موادی که باید روی جسد ریخته شود، عمق دفن و خاک دور قبر مشخص شده است.»

همچنین غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در رابطه با عدم رعایت اصول دفن این بیماری خطرناک گفته بود: «رویه مرسوم درباره تدفین برای جان‌باختگان کرونا رعایت نمی‎شود.»

بنابر اعلام شهرداری تهران، در «قطعه فوت‌شدگان کرونایی و عفونی» بهشت زهرا، بیماران استان قم و البرز هم دفن می‌شوند. البته گزارش شده است که تعدادی از جانباختگان در قم نیز در «بهشت معصومه» دفن شده‌اند.

فیلم منتشر شده واقعیست؟

فیلمی منتسب به غسالخانه بهشت معصومه قم در فضای مجازی دست به دست می چرخد و هنوز اطلاعاتی در خصوص اینکه این فیلم منتشر شده واقعیست یا خبر موجود نمی باشد.

در زیر فیلمی از غسالخانه قبرستان بهشت معصومه قم را مشاهده می کنید که بر اساس این فیلم اجساد فوت شدگان بر اثر ویروس کرونا در این غسالخانه نگهداری می شود تا طیق پروتکل خاکسپاری انجام شود.

لازم به ذکر است که این فیلم در فضای مجازی دست به دست می چرخد و  تا کنون هیچ منبعی صحت و سقم این فیلم را تایید نکرده است.  

ماجرای بهشت معصومه (س) قم از زبان صدا و سیما

به گزارش صداوسیما؛ در این ویدئو، فرد راوی مدعی است که متوفیان به خاطر کرونا فوت کرده اند و اجساد چند روزی است که در آنجا نگهداری شده و هنوز به خاک سپرده نشده اند.
این ویدئو بلافاصله سرخط خبر بی بی سی فارسی هم می‌شود ولی اصل ماجرا را همکاران ما در مرکز قم پیگیری کردند و به سراغ مدیر اجرایی بهشت معصومه (س) قم رفتند، حال اصل ماجرا چه بوده است؟
چند روز پیش هم شبکه من و تو ویدئویی را پخش کرد و مدعی شد فردی در مشهد به علت کرونا وسط خیابان بیهوش شده، در صورتیکه اصل ماجرا چیز دیگری است؛ طرف بیماری دیالیزی بوده است.
این روز‌ها رسانه‌های بیگانه با استفاده از برخی ویدئو‌های جعلی و تقطیع شده، سعی دارند موجی از نگرانی و ترس را در جامعه تزریق کنند و با این شگرد کارامدی نظام و تلاش تلاشگران حوزه سلامت را زیر سوال برده و در نهایت به دنبال جو بی اعتمادی در جامعه هستند.

خبرنگار:امیرحسین بذلی