جمعه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ ۱۷:۱۲

روند ورودی آب به سدهای خوزستان کاهش یافت

اهواز- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: روند ورودی آب به سدهای خوزستان کاهش داشته است.

 

روند ورودی آب به سدهای خوزستان کاهش داشته است

 

به گزارش تیتربرتر؛ داریوش بهارلویی اظهار کرد: طی سیلاب اخیر تاکنون یک هزار و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای خوزستان شده که سد دز با دریافت ۵۹۵ میلیون مترمکعب دارای بیشترین حجم ورودی بوده است.

وی افزود: حوضه کارون با ۵۸۴ میلیون، کرخه با ۴۷۶ میلیون مترمکعب، مارون ۳۲ میلیون مترمکعب و سد جره با دریافت فقط ۲ میلیون مترمکعب بعد از سد دز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: سیلاب اخیر اثر اندکی بر کاهش کسری مخزن سد مارون داشته است.

بهارلویی اضافه کرد: روند ورودی آب به سدهای خوزستان کاهش داشته است و طی ۱۲ ساعت گذشته متوسط ورودی به سد دز معادل یک هزار و ۳۲۳ مترمکعب بر ثانیه، سدهای زنجیره کارون یک هزار و ۳۳۲ مترمکعب بر ثانیه، سد کرخه ۹۶۸ مترمکعب بر ثانیه و مارون معادل ۸۱ مترمکعب بر ثانیه است.

وی ادامه داد: که در مقایسه با روز گذشته در حوضه‌های کارون، کرخه و دز حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: از ابتدای سال آبی سیاست به حداقل رساندن ریسک سیلاب در دستور کار برنامه‌ریزی مخازن سدها بوده و حالت‌های مختلف و سناریوهای متعدد شبیه‌سازی و ترازهای مطلوب و حجم متناظر با آنها در راستای کنترل حداکثری سیل تعیین و خروجی سدها تنظیم شده است. ِ

بهارلویی گفت: در سناریوهای طراحی شده شرایط مشابه با آنچه که هم اکنون واقع شده است، مد نظر از قبل قرار گرفته است و در تمامی این سناریوها خروجی سدها سعی شده است در حد تاب آوری رودخانه‌ها باشد؛ اگر چه عدم قطعیت‌ها و شرایط آب و هوایی نقش مهمی در این زمینه دارد.

وی خبر داد: به‌طور قطع حجم خالی سدها استان در پایان اسفند بیش از سال گذشته بوده و برای رسیدن به این هدف افزایش خروجی طی روزهای آینده از سدها بیشتر خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: لیکن این افزایش خروجی به هیچ‌وجه برای مناطق پایین‌دستی مشکل ایجاد نخواهد کرد بلکه هدف آن فقط تنظیم حجم و تراز مطلوب سدها است.

بهارلویی خبر داد: در حال حاضر حجم خالی سدهای استان ۷.۳ میلیارد مترمکعب بوده که در حوض کارون ۴ میلیارد مترمکعب، در سد دز ۸.۱۳ میلیون مترمکعب، در سد کرخه یک هزار و ۶۶۳ میلیون مترمکعب، در سد مارون ۷۰۲ میلیون مترمکعب و در سد جره ۸۱ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: این احجام خالی نسبت به سال گذشته در همین وقت شرایط مطلوبی را برای مهار و کنترل سیلاب‌های بهار ایجاد می‌کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر خروجی سد کرخه بر مبنای ۳۵۰ مترمکعب بر ثانیه تنظیم شده است تا مشکلی برای پایین دست ایجاد نشود.

بهارلویی تأکید کرد: در سد دز به‌صورت پلکانی افزایش خروجی تا مرز ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه برنامه‌ریزی شده است که این میزان نیز مشکلی در پایین دست به وجود نمی‌آورد.

وی در پایان گفت: در حوضه کارون خروجی ۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه بوده و در سد مارون طی روزهای آینده به منظور تأمین نیازها افزایش رهاسازی صورت خواهد گرفت.