یکشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ۱۵:۴۹
داروی نابودی پروستات:

درمان سریع سرطان پروستات

داروی نابودی پروستات:
استاتین ها و داروی دیابت متفورمین که غالباً باهم تجویز می‌شوند دارای خواص ضدسرطانی هستند. با این حال مشخص نبود که کدامیک از این دو دارو بیشتر دارای ویژگی مقابله با سرطان هستند.

به گزارش تیتربرتر ؛ در بیماری سرطان پروستات سلول‌های این غده رشد غیرطبیعی یافته و در قسمت‌های دیگر بدن انتشار می‌یابند.

بیشتر مبتلایان به سرطان پروستات درمان می‌شوند و سال‌های زیادی بدون بعد از آن زندگی می‌کنند، اما گاهی اوقات درمان، مؤثر واقع نمی‌شود و سلول‌های سرطانی به بافت‌های دیگر بدن نفوذ می‌کند؛ حتی ممکن است این اتفاق پس از عمل جراحی یا پرتودرمانی رخ دهد.

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل ابتدایی علائم خاصی ندارد. زمانی که فرد هنگام ادرار کردن، درد یا سوزش احساس کند باید به پزشک مراجعه کند. ممکن است تشخیص پزشک این باشد که فرد به سرطان پروستات مبتلا شده و به اعضای دیگر نیز سرایت پیدا کرده است. در این هنگام از بیماران خواسته می‌شود آزمایشاتی مانند اسکن استخوان، ام آر آی، سی تی اسکن، پت اسکن (تصویربرداری پزشکی هسته ای) و سونوگرافی انجام دهند تا پزشک بتواند روش درمانی متناسبی را انتخاب کند.

نظارت فعال

از آنجایی که سلول‌های سرطان پروستات معمولاً به آرامی رشد می‌کنند؛ در بعضی موارد نیاز به درمان فوری نیست. معمولاً پزشک روشی به نام نظارت فعال پیشنهاد می‌کند که طی آن به طور منظم از افراد آزمایش خون گرفته و رشد سلول‌های سرطانی را زیر نظر می‌گیرد. این روش معمولاً برای مردانی مفید است که علائم حادی نداشته و سرطان آن‌ها به آرامی رشد می‌کند.

غربالگری PSA

انجمن ارولوژی (Urology) آمریکا اعلام کرده است مردان بین سنین ۵۵ تا ۶۹ سال، باید در مورد انجام غربالگری PSA با پزشک خود مشورت کنند و از خطرات آن آگاه شوند. به گفته این انجمن، بهتر است مردان زیر ۴۰ سال این آزمایش را انجام ندهند. همچنین غربالگری منظم نیز برای مردان بین ۴۰ تا ۵۴ توصیه نمی‌شود. به منظور کاهش آسیب‌های مربوط به این آزمایش، بهتر است غربالگری PSA، هر چند سال یکبار انجام شود.

تشخیص سرطان پروستات

تشخیص سرطان پروستات
تشخیص سرطان پروستات

 

معمولاً متخصصان در مورد این موضوع که آیا همه مردان باید تست سرطان پروستات انجام بدهند یا خیر و اینکه در چه سنی بهتر است این آزمایش انجام شود، اختلاف نظر دارند. آزمایش‌هایی مانند تعیین آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)، می‌تواند به تشخیص بموقع این بیماری کمک کند. بر اساس نظر برخی متخصصان مردانی که علائم خاصی ندارند، بهتر است در سن ۵۰ سالگی، تست‌های غربالگری سرطان پروستات را انجام دهند، اما کسانی که عوامل خطرآفرین این بیماری را در خود مشاهده می‌کنند، بهتر است زودتر تحت آزمایش قرار گیرند.

مطالب مرتبط : 

درمان سرطان پروستات

زمانی که سرطان پروستات تشخیص داده می‌شود، پیروی کردن از روش‌های درمانی بسیار اهمیت دارد؛ این روش‌ها شامل معاینات منظم یا پرتو درمانی می‌شود و بهتر است فرد مبتلا به سرطان پروستات در تمام جلسات درمانی خود به طور منظم حضور پیدا کند. اگر بیمار تعدادی از جلسات درمانی را از دست بدهد، خطر ابتلا به گسترش سرطان پروستات در او افزایش می‌یابد.

داروهای کلسترول به مهار سرطان پروستات کمک می کنند

طبق نتایج تحقیق جدید، مردان مبتلا به سرطان پروستات که در حال حاضر داروهای کاهنده کلسترول مصرف می کنند، عمر طولانی تری خواهند داشت.

بیماران پرریسک شامل مردان دارای میزان بالا آنتی ژن خاص پروستات (PSA) و نمره گلیسون ۸ به بالا هستند. نمره گلیسون برای تشخیص سرطان پروستات استفاده می‌شود. مردان دارای نمره گلیسون بالا مبتلا به سرطان‌های با درمان دشوار هستند.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که استاتین ها و داروی دیابت متفورمین که غالباً باهم تجویز می‌شوند دارای خواص ضدسرطانی هستند. با این حال مشخص نبود که کدامیک از این دو دارو بیشتر دارای ویژگی مقابله با سرطان هستند.

در این مطالعه، محققان داده‌های مربوط به حدود ۱۳ هزار بیمار مبتلا به سرطان پروستات پرریسک را بررسی کردند. تمامی این بیماران بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ مبتلا به بیماری تشخیص داده شده بودند.

محققان مشاهده کردند مردانی که استاتین ها و متفورمین را همراه با هم مصرف می‌کردند میانگین نرخ زنده ماندن شأن (۳.۹ سال) به مراتب بیشتر از افرادی بود که فقط استاتین ها را به تنهایی (۳۶. سال) یا فقط متفورمین به تنهایی (۳.۱ سال) مصرف کرده یا هیچ کدام از این داروها را (۳.۱ سال) مصرف نمی‌کردند.

«لو یائو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «با توجه به نرخ مرگ و میر سرطان پروستات، مصرف متفورمین به همراه استاتین با کاهش ۳۶ درصدی ریسک مرگ مرتبط است.»

مطالعه نشان داد بیمارانی که یکی از سه نوع استاتین «آتورواستاتین، پراواستاتین یا روزوواستاتین» را مصرف می‌کردند طول عمر بیشتری داشتند.

محققان معتقدند تستوسترون در این زمینه نقش اصلی را دارد. میزان بالا کلسترول موجب ترغیب ترشح بیشتر اندروژن می‌شود که در مقابل به پیشرفت سرطان پروستات منجر می‌شود. اما استاتین ها به کُندشدن روند این فرآیند کمک می‌کنند.

آنچه دیگران می خوانند: