سه شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۲۴

بهترین مقاصد گردشگری برای سفر نوروزی

بهترین مقاصد گردشگری برای سفر نوروزی
شاید برای خانواده شما و حتی بین دوستانتان پیش آمده باشد که نتوانید یک مقصد سفر مناسب را انتخاب کنید در این مطلب شهرهایی که برای سفر نوروزی مناسب هستند را معرفی کرده ایم.

تیتربرتر؛ هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم خانوادهه ای ایرانی بیشتر برای تدارک سفر نوروزی آماده می شوند اما در این میان انتخاب مقصد سفر نوروزی، یکی از سخت‌ترین تصمیم‌های خانوادگی محسوب می شود. به همین خاطر در این مطلب از تیتربرتر قصد داریم بهترین شهرها برای سفر نوروزی را معرفی کنیم.

در این مطلب تمام مناطق گردشگری مناسب یک سفر نوروزی را برای تمام سلایق اعم از کسانی که عاشق طبیعت هستند، چه عاشق فرهنگ، چه بناهای تاریخی و یا معماری عجیب را مورد اشاره قرار داده ایم تا با نگاهی به این شهرها، بتوانید شهر مورد علاقه‌تان را پیدا کنید.

در این مطلب درباره از شهری با بوی عطر بهارنارنج گفته‌ایم، از شهری که به هلند ایران معروف است، از جزیره رویایی خلیج فارس، از شهری که زیر زمین ساخته شده، شهر خانه‌های تاریخی و شهری با هزارتپه سرسبز و طبیعتی رویایی. جاذبه‌های گردشگری هرکدام را معرفی کرده‌ایم، غذاهای محلی و سوغات‌شان را.

سفر به شهر حافظ شیرازی

خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش. همه شیراز را با بوی بهار نارنج، حافظیه، تخت جمشید و بهارهای خوش آب‌و‌هوای آن می‌شناسند. شیراز یکی از بهترین شهرها برای سفر نوروزی است. قدم زدن در باغ ارم، نشستن در میان نورهایی که از پنجره‌های رنگی مسجد نصیر الملک به داخل شبستان می‌ریزد، ایستادن پای ستون‌های تخت جمشید، باغ نارنجستان قوام، مسجد وکیل، بازار و حمام وکیل و باغ عفیف‌آباد، همگی خاطراتی فراموش‌نشدنی از این گوشه خوش آب‌و‌رنگ ایران را برایتان رقم می‌زنند.

جدای از جاهای دیدنی شیراز این شهر، شهری مدرن با پاساژهای بزرگ و رستوران و کافه‌های متنوع است. شیراز‌گردی و آشنا شدن با فرهنگ مردم، چشیدن طعم غذاهای محلی مانند کلم پلو و خریدن مسقطی یا  گلاب میمند شیراز به عنوان سوغات، همگی تجربه‌هایی فراموش نشدنی‌اند.

titrebartar.com

سفر به محلات معروف هلند ایران

محلات یکی از زیباترین شهرهای استان مرکزی و بهترین شهرها برای سفر نوروزی است. شهری که به هلند ایران معروف است و بزرگ‌ترین دهکده پرورش گل در کل کشور را دارد. بنابراین اگر عاشق گل و گیاه هستید قبل از هرچیز به دهکده گل و گیاهان زینتی سر بزنید. چنار دو هزارساله محلات یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر است. این درخت در میدان چنار قرار دارد و حدود دوهزار سال سن دارد.

بوستان سرچشمه نیز برای گشت‌و‌گذار در شهر بهترین انتخاب است. آتشکده آتشکوه، قلعه جمشیدی (قلعه گبری) و پل تاریخی باقرآباد آثار تاریخی شهر محلات‌اند. سایت تاریخی خورهه نیز می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ جذاب باشد. خورهه یکی از قدیمی‌ترین منزلگاه بشری در ایران است. قدم زدن در این سایت تاریخی و عکاسی از آن، تعطیلات نوروزی شما را متفاوت و جذاب می‌کند.

مطالب مرتبط : هزینه سفر به کیش چقدر است؟

پیشنهاد می‌کنیم تا در میان گشت‌و‌گذارهایتان طعم غذاهای محلی مانند آش ترخینه با شکمبه، آبگوشت دودار (دوگوله دودار)، خورشت فسنجان و کشک و پتله‌پلو را بچشید. برای سوغات نیز چه چیزی بهتر از گل و گیاه، طبیعت و رنگ و بوی آن را به شهرتان ببرید تا خاطره سفر نوروزی تان به محلات تا همیشه زنده بماند.

titrebartar.com

سفر جنوبی به جزیره قشم

قشم یکی از زبیاترین جزیره‌های خلیج فارس است. جایی که در ساحل آن می‌ایستید و ساخته شدن لنج را به چشم می‌بینید، سری به چاهکوه می‌زنید و محو تماشای این دره زیبا می‌شوید، از خار خربس دیدن می‌کنید. به دره ستارگان می‌روید و افسانه فرو ریختن ستاره‌ها از آسمان و رفت‌و‌آمد جن ها در دره را می شوید. لباس محلی می‌پوشید و بر روی دست‌هایتان حنا می‌گذارید. خلاصه که چند روزی را به سبک مردمان جنوب زندگی می‌کنید.

غذاهای دریایی مانند قلیه ماهی و عنکاس و یا تندترین فلافلی که تا به حال خورده‌اید را امتحان می‌کنید و به لهجه شیرین آن‌ها خو می‌گیرید. همه می‌گویند آرامش دریای جنوب را هیچ جای ایران ندارد و این را تنها زمانی درک می‌کنید که غروب را روی صخره‌هایش تماشا کنید.

تا چندسال پیش مسافرانی که راهی قشم می‌شدند تنها از پاساژهای آن و منطقه درگهان دیدنی می‌کردند و تعداد مسافران کیش از این جزیره بیشتر بود. اما این روزها با پیشرفت صنعت توریسم و آشنایی با جاهای دیدنی قشم، هرساله مسافران داخلی و خارجی زیادی از جاذبه‌های گردشگری قشم دیدن می‌کنند و حالا جزیره از هر وقتی پر رفت‌و‌آمد‌تر از همیشه است.

titrebartar.com

سفر به شهر کوچک پلدختر

این روزها تنگه هلت پلدختر یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است. دره‌ای با دیوارهای بلند و مسیری باریک که رودی خروشان از میان آن عبور می‌کند. رودخانه‌نوردی در آب سرد دره همان چیزی است که هرساله مسافران زیادی را در فصل‌های گرم سال به پلدختر می‌کشاند. اما این شهر کوچک در استان لرستان چندسالی است که یکی از بهترین شهرها برای سفر نوروزی است.

تپه ماهورهای هلوش، دره خزینه، پل گاو میشان، پل کلهرت و تالاب زردابه جاذبه‌های گردشگری‌اند که بازدید از آن‌ها، سفری فراموش‌نشدنی و متفاوت را برایتان رقم می‌زند.

درکنار تمام اینها نباید فراموش کنیم که در استان لرستان هستیم، استانی با فرهنگ و آداب‌و‌رسوم اصیل، لباس‌های سنتی زیبا، غذاهای خوش‌طعم محلی و لهجه‌ای دلنشین که تجربه‌ای پربار از ایرانگردی را رقم می‌زند. بنابراین اگر برای نوروز راهی لرستان می‌شوید، پلدختر را هم در لیست بازدیدهایتان بگذارید.

titrebartar.com

سفر به شهر ییلاقی طالقان

طالقان یکی از شهرهای ییلاقی اطراف تهران است و مقصد مسافران تهران و شهرهای اطرافش برای مسافرتی چند روزه. طالقان در هر فصلی زیباست، چه تابستان باشید و زیر آبشارهایش بروید، چه پاییز برگ‌ریزان باشد، چه زمستان پر برف و یا بهار پرشکوفه و عطر. طالقان یکی از بهترین شهرها برای سفر نوروزی است.

ویلاهای این منطقه روی بلندی و روبروی سد طالقان‌اند، کنار رودخانه و یا در میان باغ‌ها و درختان سرسبز. استراحت در مکانی که پر از آرامش و صدای پرندگان، همان چیزی است که خستگی چند ماه کار و تلاش را از تن‌تان بیرون می‌کند. آبشار کرکبود، آبشار سوهان (چره) و آبشار شله بن نسز تعدادی از جاذبه های طبیعی طالقان‌اند.

مریوان بهشت گمشده غرب

مریوان یکی از زیباترین شهرهای مرزی استان کردستان است. به مریوان بهشت گمشده غرب می‌گویند، شهری که چندسالی است به مقصد جذاب گردشگری تبدیل شده. اگر دریاچه زیبای زریوار (زریبار) را از نزدیک دیده باشید، دلیل این نام‌گذاری را متوجه می‌شوید. هرچند این شهر جاهای دیدنی بسیاری مانند تفرجگاه ملاقوبی، پل تاریخی گاران و منطقه تفریحی قمچیان دارد اما همچنان با بازارچه مرزی پر رنگ و لعاب خود شناخته می‌شود.

بازارچه مرزی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای غرب کشور در استان کردستان است که می‌توانید وسایل خانگی و الکترونیکی، صنایع دستی، پوشاک، زیورآلات سنتی زنانه، کفش محلی و کالاهای خارجی را با قیمت های مناسب در آن پیدا کنید. پیشنهاد می‌کینم تا درمیان بازارگردی‌هایتان غذاهای محلی مانند خورش ریواس، آش دوغه وا و قایرمه را امتحان کنید.

سفر به محل تجمیع جاذبه های تاریخی و طبیعی کاشان

کاشان یکی از بهترین شهرها برای سفر نوروزی است. شهری تاریخی با خانه‌های سنتی و اصیل، بازارچه قدیمی، گلاب فرد اعلایی که بوی آن هوش از سرتان می‌برد و باغ فین که برای اولین بار نامش را در کتاب‌های تاریخ شنیدیم. خانه‌های تاریخی کاشان مثل خانه بروجردی‌ها، خانه طباطبایی‌ها و خانه عامری‌ها جزو برنامه روز اول بیشتر مسافران داخلی و خارجی است.

ایستادن در حیاط‌های بزرگ و دلباز این خانه و اتاق‌هایی که نور از پنجره‌های رنگارنگش به داخل می‌ریزد تجربه‌ای دلچسب برای تمام افراد است. لذت عکاسی و اطلاعات به دست آوردن درباره معماری این خانه‌های استثنایی نیز به کنار. شهر زیرزمینی نوش‌آباد و حمام فین نیز دو مکان تاریخی شناخته شده شهر کاشان‌اند.

قدم زدن در راهرو و دالان‌های شهر زیرزمینی تاریخی و بازدید از حمام فین که امیرکبیر، صدراعظم پر افتخار ایرانی، در آن به قتل رسید، تماشای تاریخ با چشمان خودتان است. اگر اهل بازارگردی و خرید سوغات باشید نیز، بازار سنتی کاشان بهترین انتخاب برای شماست. علاوه بر این کاشان طبیعت دیدنی هم دارد، پیشنهاد می‌کنیم آبشار نیاسر را هم در لیست بازدیدهایتان قرار دهید. روستای ابیانه نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر کاشان است.

توریسم درمانی در چمه های آبگرم سرعین

سرعین را همه با چشم‌های طبیعی آب گرم آن می شناسند. این شهر کوچک در استان اردبیل یکی بهترین شهرها برای سفر نوروزی است. علاوه بر مسافرانی که برای ریلکس کردن و لذت بردن از طبیعت سبلان و آرامش به اینجا می‌آیند، بسیاری از زوج‌های مسن و افرادی که بیماری‌های پوستی و مفصلی دارند نیز انتخابشان چشمه‌های آب گرم سرعین است.

آبگرم سبلان، آبگرم گاومیش گلی و آبگرم بش باجلار بهترین آب گرم‌های سرعین هستند. آبشار ورگه سران، دره گلستان و روستای آلوارس هم جاذبه‌های گردشگری سرعین‌ هستند که طبیعت بی نظیر این شهر را به نمایش گذاشته‌اند.

درکنار همه اینها پیشنهاد می‌کنیم تا به باز سنتی شهرهم بروید، آش دوغ که یکی از خوش طعم‌ترین غذاهای محلی استان اردبیل است را امتحان کنید و به عنوان سوغات هم عسل و سرشیر خریداری کنید.

شکم گردی در قزوین

چندسالی است که شهر قزوین میان ایران‌گردها عزیز شده است، نام جاهای دیدنی‌ قزوین را می‌دانند و به دنبال فرصتی برای بازدید از آن هستند. حسینیه امینی‌ها یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری قزوین است. خانه تاریخی امینی‌ها قدمتش به دوره قاجار برمی‌گردد و سه تالار بزرگ و زیبا دارد که با ارسی‌های 9 دهنه و گره چینی شده از هم جدا می‌شوند.

بازار قزوین و سرای سعدالسلطنه معمولا انتخاب بعدی مسافران برای بازدید است. بازاری قدیمی با معماری چشم‌گیر که از دوره قاجار تا کنون زندگی در آن جریان داشته است. حمام قجر، مسجد جامع قزوین، کاخ چهلستون، سردر عالی‌قاپو و خیابان سپه نیز جاهای دیدنی دیگر قزوین‌اند. مردم این شهر فرهنگ اصیل و جالبی نیز دارند.

بیشتر بخوانید: سفر به شهر تاریخی بندر کنگ هرمزگان

پیشنهاد می‌کنیم تا با چشیدن غذاهای محلی مانند قیمه نثار یا ­آش ماش پیازو و امتحان کردن طغم شیرنی‌هایی مانند نان چایی، نان چرخی و باقلوا قزوین شکم‌گردی در این شهر زیبا را هم تجربه کنید.

titrebartar.com

سفر به شهر کوه های رنگی

کوهرنگ یکی از زیباترین شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است که نامش را از کوه‌های رنگی اش دارد. آب‌و‌هوای دلچسب کوهرنگ هرساله مسافران زیادی را به این شهر می‌کشاند. طبیعت زیبا، هوای تمیز، آرامش و ریتم کند زندگی بهترین تعطیلات را برایتان رقم می‌زند.

کوهرنگ شهری با قدمتی هزارساله است و آثار تاریخی بسیاری دارد. البته از طبیعت کوهرنگ نباید غافل شد. غار یخی چما و چشمه دیمه دو جاذبه طبیعی پربازدید کوهرنگ‌اند.

رسیدن به آرامش با اقامت در داماش

داماش روستایی زیبا در استان گیلان است، یکی از بهترین شهرها برای سفر نوروزی. این روستای خانه سوسن چلچراغ است، یکی از نادرترین گل های جهان. چه چیزی بهتر از اینکه چند روزی هم خانه شما باشد. انتخاب کردن یک روستا برای گذاران تعطیلات، آرامشی که در شهر از دست داده‌اید را به شما برمی‌گرداند.

اینجا زمان آرام‌تر می‌گذرد. آسمانش تمیزاست و هر روز ابرها به شکلی جدید آن را زیبا می‌کنند. قدم زدن در مراتع سرسبز روستا، ذهنتان را از افکار شهری و پر استرس خالی می‌کند و هرآنچه از تعطیلات نوروز می‌خواهید را به شما هدیه می‌دهد.

اردکان با آب‌و‌هوایی کویری

اردکان یکی از شهرهای تاریخی و توریستی استان یزد است. این شهر بهترین مقصد سفر برای افراد علاقه‌مند به تاریخ، معماری و عکاسی است. اردکان آب‌و‌هوایی کویری دارد اما با این حال، بوی عید را می‌توانید در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی و ساباط‌های آن حس کنید.

یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری اردکان، زیارتگاه چک چک است. زیارتگاهی بسیار مقدس که عبادتگاه هموطنان زرتشتی ما است. خانه تقدیری، کاروانسرا و برج ارجنان، کوچه ضیایی، موزه مردم‌شناسی اردکان و پارک ملی سیاهکوه نیز دیگر جاذبه‌های شهرستان اردکان‌اند.درضمن اردکان منارجنبان هم دارد.

منارجنبان خرانق در روستای خرانق و نزدیکی اردکان قرار دارد، بنایی تاریخی که قدمتش به دوره ساسانیان برمی گردد. بنابراین اگر عاشق قدم زدن در بافت‌ قدیمی شهرستان یزد و فرهنگ مردم این منطقه هستید، بازدید از ارکان را به هیچ عنوان از دست ندهید.

titrebartar.com

طبیعت رویایی تنکابن

از آنجایی که بیشتر افراد علاقه‌مند به گذران تعطیلات در ویلایی جنگل هستند، تنکابن یکی از بهترین شهرها برای سفر نوروزی است. شهری رویایی با طبیعتی چشم‌نواز و آرامشی که استرس یکسال کار و تلاش را از تن و ذهنتان بیرون می‌کند. شما هم می‌توانید چند روزی در خانه بمانید و از هوا و منظره خوب به همراه عزیزان‌تان لذت ببرید و هم از جاهای دیدنی مانند پارک ملی خشکه داران، جنگل دو هزار تنکابن، چشمه آبگرم فلکده و آبشار سنگ بن چشمه لذت ببرید.

مطمئن باشید که خاطرات یک پیک‌نیک یک‌روزه در جنگل‌های تنکابن، استراحت زیر سایه درختان، بازی با دوستان، عکاسی، آشپزی در طبیعت و لذت بردن از هوای تازه این منطقه، همان چیزی است که همیشه در ذهنتان باقی می‌ماند. اگر هم اهل هیجان باید غار آبی دانیال بهترین انتخاب برای شماست.

پیشنهاد می‌کنیم تا در مدت اقامت‌تان حتما طعم غذاهای محلی مانند نارخاتون، اسپانساک، باقلا وابیج و بشته واش را هم امتحان کنید.