پنج شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰

آموزش تهیه سبزی پلو با ماهی برای عید 1400

آموزش تهیه سبزی پلو با ماهی برای عید 1400
همانطور که می دانید یکی از سنت‌های عید و در واقع اولین نشانه استقبال از سال نو خوردن سبزی‌پلو با ماهی در شب عید است، حال تیتربرتر به طرز تهیه سبزی پلو پرداخته است امیداوریم استفاده کنید.

تیتربرتر؛ سبزی‌پلو یکی از انواع پلوها در آشپزی ایرانی است. سبزی‌پلو را با مرغ یا گوشت یا ماهی سرخ کرده می‌خورند. سبزی‌پلو با ماهی و کوکو سبزی از قدیم خوراک عید ایرانیان بوده‌است.

این موضوع شکل نمادین خود را در فرهنگ ما دارد و از باورهای قدیمی ما نشات می گیرد و در اصل ماهی داستان حضرت سلیمان را روایت می کند که حضرت سلیمان انگشتر خود را در شکم ماهی پیدا کرد.

پس ما ماهی می خوریم به امید اینکه حقیقت را بیشتر درک کنیم.علاوه بر این خوردن این غذا در آستانه سال نو بهانه ای است تا این سال را با انرژی و انگیزه بیشتری آغاز کنیم.

به قول قدیمی ها در زمان سال تحویل باید اجاق خانه روشن باشد و دود از دودکش بیرون بیاید.خوردن برنج به دلیل داشتن برکت در کنار ماهی که نشانه حیات است و سبزی که حکایت از برکت و زایش دارد، در بسیاری از خانواده‌های ایرانی در هر کجا که زندگی می کنند، مرسوم بوده و هست.

گرچه در قدیم خوردن برنج محدود به زمان و مناسبت‌های خاص بوده، اما امروزه جزو غذاهای همیشگی است.
 شما هم خوردن این غذای کامل را فراموش نکنید و این سنت را به نسل‌های بعد منتقل کنید.     

بسیاری از افراد عادت دارند سبزی پلو ماهی را با ماست بخورند یا به توصیه کارشناسان تغذیه برای جذب بهتر آهن ماهی، آن را با چاشنی آبلیمو یا آب نارنج طعم دار کنند، اما باید بدانید از نظر طب سنتی ماهی طبع سردی دارد. البته به گفته حکما ماهی‌های اقیانوسیه و جنوب به دلیل پرورش در آب‌های شور، سردی کمتر و ماهی‌های آب‌های شیرین معتدل‌تر هستند، اما در هر حال ماهی نوعی آبزی است که با مزاج‌های سرد و تر سر ناسازگاری داشته و شمالی و جنوبی آن هم می‌تواند دردسرساز باشد. یعنی ممکن است موجب ناراحتی‌های گوارشی، رخوت، خواب آلودگی، تهوع و استفراغ شود و هضم ثقیلی داشته باشد. حال اگر شما این آبزی سرد مزاج را با آبلیمو، ترشی لیته، سیر ترشی، ماست، دوغ یا تخم‌مرغ بخورید، حتی اگر پرفشاری خون هم داشته باشید عواقب سردی آن دوچندان خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید
مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید

 

برای 4 نفر

  • چند عدد ماهی متوسط

  • 4 پیمانه برنج

  • 1/2 فنجان روغن مایع

  • سبزی پلویی (شوید جعفری شنبلیله گشنیز)

  • آردسفید مقداری

  • لیموترش یا آبلیمو برای مزه دار کردن

  • زردچوبه و دارچین و نمک و فلفل به مقدار لازم

  • 1 عدد پیازبزرگ

  • 4 حبه سیرتازه

خلاصه مراحل طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید

 اول ماهیها را داخل نایلون فریزر گذاشته و مقداری آبلیمو روی ماهیها میریزیم و در نایلون را بسته ویک ساعت در یخچال گذاشته تا بوی ماهی گرفته شود.

بعد از یک ساعت ماهیها را از یخچال درآورده و با زردچوبه و دارچین و نمک و فلفل مزه دارش میکنیم و پیاز را رنده کرده روی ماهیها میریزیم ومیزاریم 10 یا 20 دقیقه بماند.

بعد از مدتی ماهیها را پشت و رو کرده تا هر طرفش مزه دار بشه.. بعد از ظرف درآورده و به آرد آغشته میکنیم.

بعد از اینکه به آرد آغشته کردیم در ماهیتابه با شعله متوسط سرخ میکنیم.

در مدتی که ماهیها سرخ میشه.. برنج را که گذاشتیم پخته آبکش میکنیم و سبزی پلویی را که خردکرده آماده کردیم لابه لای برنج ریخته ومیزاریم دم بکشد

بعد از آماده شدن به ظرف میکشیم و به شکل دلخواه تزیینش میکنیم.

مطالب مرتبط:

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی برای شب عید

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی برای شب عید
طرز تهیه سبزی پلو با ماهی برای شب عید

 

ابتدا سبزی پلویی را که از ترکیب شوید،جعفری،تره و گشنیز هست را پاک می کنیم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم و یا در خردکن می ریزیم تا خرد شود.

در تابه ای بزرگ روغن می ریزیم و سبزی های خرد شده را در آن تفت می دهیم تا آب آن ها تبخیر شود و کمی سرخ شوند و تابه را کنار می گذاریم. سپس قابلمه ای متناسب با مقدار برنجانتخاب می کنیم و داخل آب می ریزیم و کمی نمک به آن می افزاییم

و روی حرارت می گذاریم تا آب بجوش بیاید و برنج را می شوییم و آب آن را بیرون می ریزیم و زمان جوش آمدن آب داخل قابلمه می ریزیم و هم می زنیم و اجازه می دهیم تا برنج تغییر حالت بدهد.سپس کمی از برنج را بر می داریم و زیر دندان تست می کنیم اگر اطراف برنج مغز پخت بود
طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی زرشک پلو با مرغ یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که از محبوبیت خاصی در میان ایرانیان …

و وسط آن کمی گیر داشت و سفت بود بهترین زمان برای آبکش کردن است در این لحظه سبزی را به برنج اضافه می کنیم و می گذاریم یک قل بزند و بعد داخل آبکش می ریزیم و کمی آب سرد روی آن می ریزیم و قابلمه را روی حرارت می گذاریم

تا آب داخل آن کاملا خشک شود و روغن کف قابلمه می ریزیم و اگر تمایل دارید ته دیگ نان یا سیب زمینی داشته باشید سیب زمینی ها را پوست می گیریم و می شوییم و حلقه حلقه می کنیم و روی روغن کف قابلمه می چینیم و یا نان را کف آن می گذاریم

و کمی از برنج را با کفتگیر کف قابلمه می ریزیم و کمی هل و دارچین روی برنج و سبزی می ریزیم و مجددا برنج و سبزی را می ریزیم تا برنج را کامل در قابلمه می ریزیم و کره را ورقه ورقه می کنیم و ورقه ها را روی برنج می چینیم و نصف لیوان آب دور قابلمه می ریزیم

و ۱ قاشق زعفران روی آن می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را ابتدا زیاد می کنیم تا بخار در آن بپیچد و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا خوب برنج پخته شود و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بعد برنج را خاموش می کنیم چون زمان بیشتر باعث از بین رفتن سبزی پلو می شود.

سپس ماهی را به قطعات تقریبا کوچک برش می زنیم و می شوییم و در کاسه ای گوجه فرنگی خشک شده ،تخم گشنیز،فلفل قرمز و فلفل سیاه ،پودر پاپریکا،لیمو عمانی خشک شده،نمک ،آویشن،پودر سیر و پودر سیاه را می ریزیم.

سبزی پلو ماهی را با ادویه جات گرم بخورید

در نتیجه توصیه شده است بویژه افرادی که نوع مزاج خود را نمی‌شناسند یا سرد مزاج هستند سبزی پلو، ماهی، میگو و کوکو سبزی را با سبزی‌ها یا ادویه‌جات گرم همچون نعنا، گشنیز، ترخون، گلپر، زیره، دارچین، زنجبیل یا فلفل سیاه میل کنند تا سردی آن را به اعتدال رسانند. البته حکما گفته‌اند آب نارنج تنها چاشنی ترشی است که طبع گرم دارد و بهترین طعم‌دهنده آبزیان محسوب می‌شود.

جالب است بدانید از آنجا که جنوبی‌ها، ماهی‌خورهای قهاری هستند برای دوری از علائم سرد مزاجی این غذا، همیشه پس از صرف ماهی چند عدد خرما می‌خورند تا طبع گرم این میوه بر سردی ماهی فائق آید و به هضم بهتر غذا نیز کمک کند.

اگر می‌خواهید شب، خواب آرامی داشته باشید بهتر است سبزی پلو ماهی و کوکوی اشپل را در روز عید و هنگام ناهار میل کنید و همراه آن آب ننوشید. زیرا آب سبب رقیق شدن شیره معدی و دیر هضمی و سنگینی بیشتر ماهی و تخم‌هایش می‌شود. سبزی‌های پلویی که حاوی شوید، تره و جعفری بیشتری باشد می‌تواند تا حدود زیادی طبع سرد ماهی و برنج را تعدیل دهد.

این را هم بدانید سیر طبع بسیار گرمی دارد و اگر چند عدد آن را همراه ساقه سبزش روی دمی سبزی پلو بگذارید یا در روغن یا در حین بخار پز کردن ماهی استفاده کنید نه‌ تنها از عطر و طعم اشتهابرانگیز آن سود می‌برید بلکه خوشمزگی آن را دوچندان می‌کنید.

خواص سبزی پلو با ماهی

خواص سبزی پلو با ماهی
خواص سبزی پلو با ماهی

 

ماهی سمبلی از جنب و جوش و روشنی بوده و اخیراً هم به سمبلی از سلامتی و آرامش تبدیل شده است، بنابراین آغاز سال نو با نشانه‌های خوب خدا نوعی شکرگزاری بر نعمت‌های او خواهد بود.

امروزه کمتر کسی است که از خواص ماهی چیزی نشنیده باشد. نام ماهی همواره یادآور امگا-3 در اذهان است.

امگا-3 که جزء گروه چربی‌های ضروری به حساب می‌آید، اعمال بسیار گسترده و پیچیده‌ای در بدن بر عهده دارد که بسیار حیاتی هستند.

همچنین ماهی منبع بسیار خوب پروتئین، اسید آمینه‌ی تورین و غنی از ویتامین‌‌هایی مانند ویتامین D ،A مواد معدنی مانند منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، روی و ید می‌باشد که نقش مهمی در حفظ و ارتقاء سلامتی افراد دارد.

بیشترین تأثیر ماهی بر سیستم قلب و عروق از طریق چربی غیر اشباع آن یعنی "امگا-3" و اسید آمینه‌ی تورین است.

از انواع ماهی هایی که به مقدار زیاد، چربی "امگا-3" دارند، ماهی سالمون و ساردین، خال مخالی و تون را می‌توان نام برد. البته دیگر ماهی ها نیز حاوی این چربی غیر اشباع مفید هستند.

ماهی به علت سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا 3 و خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی که دارد می‌توانند از طریق کاهش فشار خون، کاهش تری‌گلیسرید، کاهش خطر تصلب شرایین، کاهش خطر ابتلا به دیابت و افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) باعث پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی گردد. همچنین امگا-3 با تأثیر بر روی پلاکت‌‌ها و سلول‌‌هایی که سطح داخلی رگ‌‌ها را می‌پوشانند و نقش عمده‌ای در انعقادخون و تشکیل لخته دارد، از تجمع پلاکت‌‌ها که از مراحل ابتدایی تشکیل لخته است، پیشگیری می‌کند و باعث کاهش غلظت خون می‌گردد.

بخصوص این عملکرد امگا-3 در کسانی که جراحی قلب باز شده‌اند، بسیار مفید است؛ زیرا از  انسداد رگ‌‌های پیوند شده پیشگیری می‌کند و مانع از حوادث قلبی جدید در این افراد می‌شود.

در پایان می توان گفت  چه خوب است اگر حفظ سنت و فرهنگ مصرف سبزی پلو و ماهی در شروع بهار، سرسبزی و شروع فصل و سال جدید، شروع و نقطه عطفی باشد برای اصلاح الگوی غذایی و افزایش مصرف ماهی و سبزیجات نه تنها در شب عید، بلکه به عنوان بخشی از عادات و الگوی غذایی ما در تمام طول سال باشد و انشاالله سلامتی، شادابی و نشاط بیشتر را برای کل افراد جامعه به ارمغان بیاورد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی