چهارشنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۷:۳۸

پایان کار اپل با ادوبی فلش

پایان کار اپل با  ادوبی فلش
بعد از نقص فنی پیدا شده در ادوبی ، اپل پشتیبانی از ادوبی فلش را در سافاری تکنولوژی پریویو متوقف کرد و به‌زودی می‌توانیم شاهد توقف کامل استفاده از آن در مرورگر سافاری باشیم. 

 به گزارش تیتربرتر ؛ حفره امنیتی جدید کشف شده در فلش پلیر شرکت ادوبی سبب بروز مشکل و ارائه یک بروزرسانی جدید در این نرم‌افزار شده است. این حفره امنیتی که ادوبی یک بروزرسانی فوری و ضروری را برای آن تهیه کرده است، به هکرها اجازه‌ی کنترل کل سیستم شما را می‌دهد. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا در اولین فرصت جهت جلوگیری از بروز مشکل، فلش‌پلیرهای خود را به روزرسانی نمایند. 

این باگ امنیتی به هکرها این امکان را می‌دهد تا کوکی‌های ذخیره شده در سیستم شما را بدزدند. بدین ترتیب امکان دسترسی به تمامی اطلاعات کاربری و ورود به سایت‌ها و سرویس‌های مختلف در دسترس هکرها قرار خواهد گرفت. 

در همین راستا، ادوبی یک بروزرسانی جدید برای فلش‌پلیرهای مک، ویندوز و لینوکس منتشر نموده است که در توضیحات آن اعلام شده که این بروزرسانی می‌تواند مشکل امنیتی به وجود آمده را بر طرف کند. 

www.titrebartar.com

 

در حال حاضر علاوه بر وبسایت‌های مختلف، اغلب سرویس‌های گوگل همچون Google Books, Maps, YouTube  به همراه اکانت‌های کاربران و سرویس‌های دیگری همچون توییتر، eBay ,اینستاگرام و ... نیز آلوده شده‌اند که در این میان، سرویس‌های Thumbler، گوگل و توییتر اعلام کرده‌اند که این مشکل در وب‌سایت‌ آن‌هاحل شده و انتظار می‌رود سرویس‌ها و سایت‌های دیگر نیز این معضل را بر طرف نمایند. 

در کل هر چند هنوز مشخص نیست که چه تعداد از کاربران به این ویروس آلوده شده‌اند، ولی بروزرسانی فلش پلیر در سیستم‌ها قبل از انجام هر گونه وبگردی توصیه می‌کنیم. 

سال 2020 پایان کار اپل با ادوبی فلش در سافاری

در سال ۲۰۱۷ ادوبی رسما اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۲۰ پشتیبانی از فلش را متوقف خواهد کرد و حالا با انتشار آخرین نسخه از مرورگر سافاری تکنولوژی پریویو (Safari Technology Preview)، اپل گام دیگری در توقف کامل استفاده از این افزونه در سافاری برداشته است.
سافاری تکنولوژی پریویو که از بسیاری جهات می‌توان آن را نسخه‌ی بتای سافاری و ورژن آزمایشی آن دانست، به توسعه‌دهندگان و سایر کاربران اجازه می‌دهد قبل از انتشار نسخه‌ی نهایی، باگ‌ها و مشکلات اپلیکیشن را گزارش بدهند.

در گزارش انتشار سافاری تکنولوژی پریویو 99 که چند روز پیش منتشر شد، می‌توان بخشی کوچک اما بسیار مهم را مشاهده کرد که نشان می‌دهد پشتیبانی از ادوبی فلش در این اپلیکیشن متوقف شده است. این خبر بدین معنی است که دیگر نمی‌توان افزونه‌ی ادوبی فلش را در سافاری نصب یا از آن استفاده کرد. این تغییر هم‌اکنون برای کاربران سافاری تکنولوژی پریویو قابل مشاهده است؛ ولی کاربران سافاری آن را بعد از انتشار رسمی آخرین ورژن مرورگر اپل مشاهده خواهند کرد.

بیشتر بدانید:تولید آیفون ارزان در سال ۲۰۲۰

توقف استفاده ار ادوبی فلش برای بسیاری از کاربران گجت‌های اپل غافلگیرکننده نیست؛ چراکه از سال ۲۰۱۰ نصب پیش‌فرض افزونه‌ی فلش در مک متوقف شده بود؛ ولی تا پیش‌ازاین کاربران در صورت نیاز می‌توانستند از آن استفاده کنند. اپل غیر فعال کردن ادوبی فلش را از نسخه ۱۰ سافاری و در مک او اس سیرا آغاز کرد.

www.titrebartar.com

 

ادوبی تصمیم خود برای توقف پشتیبانی از فلش تا سال ۲۰۲۰ را سه سال پیش اعلام کرد و در همان زمان، اپل همراهی کامل و همکاری تنگاتنگ خود با این تصمیم را نشان داد و با اشاره به توقف نصب پیش‌فرض این افزونه در مک، آیفون و آیپد، بر آن صحه گذاشت.

کاربران اپل چندی است وبگردی بدون فلش را تجربه می‌کنند. آیفون، آیپد و آیپاد تاچ هیچ‌گاه از فلش پشتیبانی نکرده‌اند. این افزونه از سال ۲۰۱۰ در مک به‌صورت پیش‌فرض استفاده نشده است و در حال حاضر اگر کاربران فلش را نصب کنند، افزونه به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال خواهد بود.

حال به سال ۲۰۲۰ رسیده‌ایم و می‌توانیم به‌زودی منتظر پایان رسمی فعالیت فلش باشیم که باید مدت‌ها پیش اتفاق می‌افتاد. اگر از دوستداران فلش هستید و از این افزونه که زمانی بسیار محبوب و مورد استفاده بود خاطرات خوبی دارید، باید کم کم آن را به فراموشی بسپارید.