یکشنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۴۳
متقاضیان مسکن ملی منتظر دریافت پیامک باشند؛

اعلام نتایج ثبت نام متقاضیان مسکن ملی

متقاضیان مسکن ملی  منتظر دریافت پیامک باشند؛
نتایج بررسی تقاضی ثبت نام کنندگان مسکن ملی مراحل پایانی خود را می گذارند و واجدان شرایط از طریق ارسال پیامک از 10 بهمن ماه از وضعیت خود مطلع می شوند و همچنین اسامی آنها در سایت سامانه مسکن ملی درج می شود.

به گزارش تیتربرتر؛ پس از گذشت کمتر از دو ماه از آغاز ثبت‌نام مسکن ملی در سراسر کشور، متقاضیان تایید صلاحیت شده از طریق پیامک می‌توانند مراحل تکمیل ثبت نام خود را انجام دهند.

ثبت نام مرحله اول مسکن ملی که در یک ماه آذر در ٣١ استان کشور انجام شد ٢٤٠ هزار نفر ثبت نام کردند. ٢٠ هزار نفر هم به صورت جداگانه در بافت فرسوده ثبت نام کردند که در مجموع ٢٦٠ هزار نفر ثبت نام مسکن ملی تاکنون در کشور انجام شده است.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی؛ پایش اطلاعات ثبت نام کنندگان تقریبا به اتمام رسیده است و همه افرادی که پیشتر از مسکن دولتی استفاده کردند و فرم «ج» آنها قرمز است از این طرح جدا و ثبت نام با افراد واجد شرایط ادامه می‌یابد.

اعلام فراخوان برای تکمیل ثبت نام واجدان شرایط مسکن ملی

اعلام فراخوان برای تکمیل ثبت نام واجدان شرایط مسکن ملی
اعلام فراخوان برای تکمیل ثبت نام واجدان شرایط مسکن ملی

 

معاون وزیر راه و شهرسازی بر این اساس اعلام کرد: از چند روز آینده پیامکی به متقاضیان واجد شرایط دریافت مسکن ملی ارسال خواهد شد که به معنی پذیرش شرایط آنها و اعلام مراجعه حضوری برای تکمیل مراحل ثبت‌نام است.

«محمود محمودزاده»  گفت: متقاضیان مسکن ملی که واجد شرایط شناخته شده‌اند برای ادامه مراحل ثبت نام فراخوانده می‌شوند.

وی گفت: قرار بود از نیمه دوم بهمن ماه نتیجه پالایش اولین مرحله از ثبت نام مسکن ملی مشخص شود؛ اما این اطلاع رسانی سریعتر انجام خواهد گرفت و از پایان همین هفته، مرحله به مرحله به متقاضیان واجد شرایط جهت ادامه مراحل ثبت نام اطلاع رسانی می‌شود.

بیشتربخوانید: نتیجه اعتراض به عدم واریز بسته حمایت معیشتی چه شد؟

براساس اظهارات محمودزاده این ثبت نام حضوری است که به صورت استان به استان و شهر به شهر زمان آن تعیین می‌شود و متقاضیان واجد شرایط پیامکی را دریافت خواهند کرد که در خصوص مراجعه حضوری آنها به ادارات کل وزارت راه در هر استان و یا بنیاد مسکن به آنها خبر می‌دهد.

وی گفت: به جز اطلاع رسانی پیامکی، از طریق سایت سامانه مسکن ملی نیز اطلاع رسانی انجام می‌شود.

42 درصد متقاضیان واجد شرایط نبودند

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی خبر داد که به طور متوسط ۴۲ درصد از ثبت نام کنندگان مسکن ملی واجد شرایط نبودند و گفت: شهر به شهر و استان به استان میزان ریزش متقاضیان مسکن ملی تفاوت دارد اما در مجموع در کل کشور ۴۲ درصد متقاضیان مسکن ملی فاقد شرایط بودند.

محمود زاده همچنین خبر داد که دور جدید ثبت نام مسکن ملی تا قبل از پایان سال و احتمالا در اسفند ماه آغاز خواهد شد.

بر این اساس طبق برنامه‌ریزی‌ها، با اتمام مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی تلاش دارد تا در استان های واجد شرایط، زمین تامین کنیم و مرحله دوم ثبت‌نام را نیز در دستور کار قرار دهد.

شرایط ثبت‌نام مسکن ملی

شرایط ثبت‌نام مسکن ملی
شرایط ثبت‌نام مسکن ملی

متقاضیان ثبت‌نام در طرح اقدام ملی و افراد تحت تکفل باید فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از روز اول فروردین ماه ۸۴ به بعد باشند و پس از انقلاب اسلامی از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه باید سبز باشد.

شرط دیگر متأهل یا سرپرست خانوار بودن است. البته زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن می‌توانند در این طرح نام‌نویسی کنند.

داشتن حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا از دیگر الزامات است. سابقه سکونت در شهر جدید مورد تقاضا یا در شهر مادر حداقل پنج سال خواهد بود.

نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی نظیر چک برگشتی و تسهیلات معوقه، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت اضافه بر تسهیلات بانکی از جمله دیگر شروط اعلام شده است.

قیمت تمام شده واحدهای مسکن ملی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح، هزینه تمام شده آن است و قرار است ۳۰ درصد هزینه ساخت را ابتدا به عنوان آورده متقاضی در هنگام ثبت نام دریافت کنند. به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه، هزینه ساخت‌وساز در این طرح بین ۱.۵ تا ۲.۵ میلیون تومان در هر مترمربع و بسته به نوع پروژه اعم از ویلایی (واحدهای زیر دو طبقه و با تراکم ۵۰ درصد) یا آپارتمانی در نوسان است.

میزان اقساط وام طرح ملی مسکن

در این طرح قرار است تسهیلات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی به متقاضیان داده شود که در شهرهای بزرگ و کوچک رقم این تسهیلات متفاوت خواهد بود. رقم اقساط وام ۷۵ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله، ماهانه یک میلیون و ۲۷۴ هزار تومان و تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی نیز با شرایط مذکور، یم میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

همچنین بر اساس آنچه نرم افزار محاسبه اقساط بانک عامل بخش مسکن نشان می‌دهد، افرادی که وام ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند، در پایان سال دوازدهم با سود ۱۸ درصد، ۲۴۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان باز پس می‌دهند که به عبارت دیگر، فردی که ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند، پس از ۱۲ سال ۱.۵ برابر آن را به عنوان سود به بانک مسکن بازپس خواهد داد.

آن دسته از متقاضیانی هم که وام ۷۵ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد برای ثبت‌نام در این طرح دریافت می‌کنند، در پایان سال دوازدهم ۱۸۳ میلیون تومان به بانک مسکن بازپس خواهند داد که که ۱۰۸ میلیون تومان آن، صرفا سود این تسهیلات خواهد بود.