یکشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۳۴
راه درمان ویروس کرونا چیست:

اصلی ترین علائم ویروس کرونا

راه درمان ویروس کرونا چیست:
در خبرها چند روزی است که می شنویم کشور چین تعدادی از مردمش به ویروس کرونا مبتلا شده اند که موجب ترس همه شده است؛ تیتربرتر به این موضوع پرداخته با ما همراه باشید.

تیتربرتر، براساس اعلام مقامات بهداشتی چین تا ساعت ٢٤ چهارشنبه شب به وقت محلی، ۱۷ تن بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته و ۵۷۱ تن هم به این ویروس مبتلا شده اند که حال ۹۵ تن آنها وخیم است.

اصلی ترین علائم  ویروس کرونا
اصلی ترین علائم ویروس کرونا

 

ویروس کرونا تا کنون در ٢٥ استان و منطقه خودمختار چین مشاهده شده است علاوه بر سرزمین اصلی چین همچنین در هنگ کنگ، ماکائو، تایوان، آمریکا و ژاپن یک مورد، تایلند ٣ مورد و کره جنوبی هم یک مورد از ابتلا مشاهده شده است.

گزارش ها حاکی است تا کنون پنج هزار و ۸۹۷ نفر که به ابتلا به این بیماری مشکوک بوده اند تحت شرایط قرنطینه قرار گرفته اند که ٩٦٩ نفر آنها بعد از انجام آزمایشات لازم و اطمینان از عدم ابتلا از قرنطینه خارج و بقیه همچنان در قرنطینه هستند ۱۷ تن از پزشکان و کادر پرستاری بیمارستان های ووهان هم به این ویروس مبتلا شده اند.

معرفی ویروس کرونا

معرفی ویروس کرونا
معرفی ویروس کرونا

 

کروناویروس‌ها (نام علمی: Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. کرونو ویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها تا به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

ساختار کروناویروس‌ها نیز دارای یک ژنوم RNA معمولی است. افرادی که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند. معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است. کرونو ویروس‌ها که پس از راینو ویروس‌ها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می‌شوند. اگرچه کرونو ویروس‌ها بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما پنج نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشخیص اینکه علت بیماری کرونو ویروس باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که برخلاف راینو ویروس‌ها به سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کنند.

کروناویروس‌ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARS (سارس) ایجاد می‌کنند. این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) شناخته شده‌است که به اختصار MERS-CoV خوانده می‌شود. کروناویروس‌ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان‌ها درگیر می‌کند و عامل یک سوم سرماخوردگی‌های شایع هستند.

سارس چیست؟

سارس نوعی بیماری خطرناک تنفسی است که از سال ۲۰۰۲ شیوع پیدا کرده‌است. شیوع آن از کشور چین بود و به سرعت به دیگر کشورهای آسیای شرقی مثل هنگ کنگ، تایلند، ویتنام و سنگاپور و بعد به کشورهای آمریکای شمالی مثل کانادا و آمریکا سرایت کرد. عامل آن نوعی ویروس از گروه کوروناویروس است.

منشأ ویروس کرونا

هنوز منشأ این ویروس مشخص نیست اما پژوهشگران احتمال می‌دهند، این ویروس در اثر جهش در بدن جانوران یا پرندگان ایجاد شده باشد. عوامل مختلفی به عنوان منشأ این بیماری مطرح شده‌است که میمون و شتر از جمله آن‌ها هستند.

علائم اصلی ویروس کرونا

 از مهم‌ترین علائم این ویروس، آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، سردرد و تب است. در افرادی که مبتلا به ضعف سیستم ایمنی هستند، افراد مسن و کودکان این بیماری خطرناک است و می‌تواند به ذات‌الریه و برونشیت منجر شود.

برخی این ویروس را مشابه ویروس سارس که در سال ۲۰۰۲ در بسیاری از کشورهای جهان شیوع پیدا کرد، می‌دانند

در آن زمان، ویروس سارس از چین شروع شد و در ۴۰ کشور شیوع یافت. در سال ۲۰۰۲، ۸۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

روز گذشته، سازمان بهداشت جهانی، خواستار برگزاری نشست اضطراری برای بررسی این بحران شد.

نگرانی‌ها از این ویروس در روزهای اخیر بازارهای جهانی را هم دچار نوسان کرد. تا جایی که در معاملات روز گذشته بازارهای آسیایی، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، به بالاترین سطح یک ماه گذشته رسید.

نحوه انتقال بیماری کرونا

هنوز اطلاعات در مورد نحوه انتقال این بیماری کامل نیست ولی روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند. هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده‌است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

مطالب مرتبط:

درمان ویروس کرونا

درمان ویروس کرونا
درمان ویروس کرونا

 

گروهی از دانشمندان به رهبری «ادوارد تریبالا» از دانشگاه گوتنبرگ سوئد و «ولکر تیل» از دانشگاه برن آلمان ماده‌ای به نام «K22» کشف کردند که به نظر می‌رسد توانایی این ویروس‌ها را برای گسترش در انسان‌ها مسدود می‌کند. «K22» تکثیر کروناویروسها را در سلول‌های پوششی دستگاه تنفسی انسان مهار می‌کند. «K22» در مقابله با کروناویروس‌های بی‌ضرری که در انسان علائم سرماخوردگی ایجاد می‌کنند و کروناویروس‌های عامل بیماری سارس و مرس مؤثر است. ویروس‌ها برای تولیدمثل باید غشای سلول‌های انسانی جداگانه‌ای در اختیار بگیرند تا در آن نوعی پایه نگهدارنده درست کنند و ماشین تولید ویروس خود را در آن مستقر کنند و ماده «K22» این روند را غیرممکن می‌کند.

در معاملات امروز هم روند صعودی دلار ادامه یافت. شیوع ویروس کرونا و افت قابل توجه یوان چین از مهم‌ترین عوامل رشد دلار در روزهای گذشته بوده است.

با انتشار این اخبار، قیمت جهانی طلا هم روز گذشته به بالاترین سطح دو هفته گذشته رسید. طلا به هزار و ۵۶۶ دلار در هر اونس رسید. با این حال، ساعاتی بعد به‌دنبال افزایش فروش و کسب سود از سوی برخی سرمایه‌گذاران، طلا روند نزولی به خود گرفت و حدود یک درصد کاهش یافت.

کیاسوک سوزوکی، تحلیلگر بازارها در این زمینه گفته است: مردم ویروس جدید را با ویروس سارس که در سال ۲۰۰۲ و از چین شیوع پیدا کرد، مقایسه می‌کنند. من واقعا نمی‌دانم که این ویروس تا چه اندازه مهلک است، اما به‌نظر می‌رسد بازارها به اندازه ویروس سارس آن را جدی نگرفته‌اند.

اگر خطرات ویروس اخیر مشابه ویروس سارس باشد، برخی از اقتصادها چون تایلند، سنگاپور و مالزی به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند و احتمالا تعداد گردشگران نیز در آنها افت خواهد کرد. اما تاثیر طولانی‌مدت آن بر اقتصاد جهانی و بازار ارز محدود خواهد بود.

آیا ویروس کرونا به کشورمان ورود پیدا کرده؟

اصلی ترین علائم  ویروس کرونا
اصلی ترین علائم ویروس کرونا

 

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،گفت: تا به امروز هیچ موردی مبنی بر ابتلای مردم کشورمان به ویروس «کرونا» مشاهده نشده است.

عرفانی تاکید کرد: به دلیل تردد مردم کشورمان به چین یا برعکس، هماهنگی‌های لازم انجام شده تا پایگاه بهداشت مراقبت مرزی فرودگاه امام خمینی که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران است، کار بیماریابی مسافران چین را انجام دهند. در صورت شناسایی احتمالی فرد مبتلا به ویروس «کرونا»، قبل از انتشار آن در جامعه؛ در سریع‌ترین زمان کار درمان بیمار مد نظر قرار می‌گیرد. 

او بیان کرد: بیماریابی افراد مبتلا به ویروس «کرونا» به معنای انتشار این ویروس در کشور نیست.

 عرفانی افزود: منشا ویروس «کرونا» حیوانی است، اما به عنوان عفونت تنفسی این احتمال وجود دارد که از انسان به انسان منتقل شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی