چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۸ ۱۹:۳۱
جذابیت و زیبایی های حیات وحش

معرفی باغ وحش های استان تهران

جذابیت و زیبایی های حیات وحش
طبیعت، زیبایی خود را مدیون حیوانات خود نیز می باشد،باغ وحش های استان تهران مستثنی از این قضیه نیستند اما این شاهکارها در استان تهران امروز خدمت حضورتان معرفی می شوند.

تیتربرتر؛ باغ وحش محلی برای نگهداری حیوانات (اهلی و وحشی) است. در باغ وحش برای هر حیوانی قفسی را آماده کرده‌اند و اکثراً حیوانات را با جفتشان نگه‌داری می‌کنند؛ و برای برخی حیوانات هم زیستگاه مصنوعی ایجاد کرده‌اند. و امکان تماشای جانوران برای عموم مردم وجود دارد. تیتربرتر در این بخش در مورد باغ وحش صحبت می کند و باغ وحش های تهران را نیز به شما عزیزان معرفی می کند.

باغ وحش چیست؟

یک باغ وحش می‌تواند از بخش‌های زیر تشکیل شود:

بخش جانوران آبزی
بخش پرندگان
بخش جانوران دوزیست
و… که تمام اینها بستگی به وسعت مکان باغ وحش دارد.

باغ‌های وحش در شهرهای بزرگ دنیا به عنوان مراکز پژوهشی جانورشناسی نیز کاربرد دارند. معمولاً قفس‌های حیوانات درنده از میله‌های آهن محکم ساخته می‌شود و گاه نیز در اطراف محوطه زندگی این حیوانات استخرها و دریاچه‌های عمیق می‌سازند.

پیشینه باغ وحش

ساخت باغ وحش یا مجموعه نگه‌داری حیوانات در یونان، روم، ایران و کشورهای اسلامی پیشینه دارد. جرجی زیدان می‌نویسد: از سرگرمیهای خلفاء گردآوری و نگاهداری حیواناتی امثال شیر و ببر و فیل بود که از وسایل شکوه دربار بشمار می‌رفت. نخستین کسی که در خاندان عباسیان بدین امر (نگاهداری حیوانات) اهتمام کرد، منصور بود که فیل فراوان نگاهداشت و هارون الرشید شیر و ببر و انواع سگ‌ها و میمون‌ها گردآوری کرد،

خمارویه بن احمد بن طولون، باغ ویژه‌ای جهت درندگان داشت و در هر گوشه آن قفس و خانه خاصی جهت هر حیوان ساخته بودند.

نخستین باغ وحش به شیوه جدید باغ‌وحش لندن است که در سال ۱۸۲۸ در لندن بازگشایی شد. امروزه بیش از هزار باغ وحش در جهان وجود دارد.

نخستین باغ وحش به سبک جدید در ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار احداث شد و جایگاه آن باغ لاله‌زار در محل خیابان لاله‌زار کنونی در تهران بوده‌است. بعدها این باغ به فرح‌آباد منتقل و مرکز باغ وحش سلطنتی به‌شمار آمد.

باغ وحش های تهران

باغ وحش ارم | Tehran Eram Zoo

باغ‌وحش تهران یا باغ‌وحش ارم باغ‌وحشی در تهران است که در زمینی به وسعت تقریبی ۵ هکتار در کیلومتر ۴ اتوبان تهران کرج  در نزدیکی ایستگاه متروی اکباتان قرار گرفته است.

در دوره قاجار ایرانیان با باغهای وحش اروپایی آشنا شدند. اما نخستین باغ وحش یا «مجمع الوحوش» در دوره ناصرالدین شاه در خیابان لختی سعدی کنونی در جایی که زمانی نام خیابان باغ وحش و بعد ماشین خانه و سرانجام اکباتان نامیده شد، تاسیس گردید که البته هیچ گاه به صورت باغ وحش کاملی در نیامد و گاه اهالی شهر برای تماشای چند حیوان بدانجا می‌رفتند.

ناصرالدین شاه پس از سفرهای خود به اروپا و دیدن باغ وحش‌های اروپایی، علاقه خاصی به باغ وحش و حیوانات پیدا کرد و به همین دلیل محل دوشان تپه را انتخاب کرد که از پیش در سال ۱۲۶۹ قمری ۱۸۵۳ میلادی عمارت باشکوهی در آن برپا کرده بود و با استفاده از قنات، دریاچه یی نیز پدید آورده بود که منظره‌های بسیار زیبا و دیدنی آن اهالی را به خود جلب می‌کرد.

در باغ وحش دوشان تپه، چهار شیر نر و ماده از کوه‌های شیراز، سه ببر از مازندران، یک یوز، سه پلنگ از جاجرود، پنج خرس از دماوند، کفتار، بوزینه، یک میمون، خر و طاووس های بسیار وجود داشت.

منتخب گونه‌های جانوری

در حال حاضر تعداد ۱۲۱ گونه جانوری بومی ایران و دیگر نقاط جهان در قالب گروه های زیر در باغ وحش نگهداری می‌شوند که تعدادی از آنها به شرح زیر معرفی می‌گردند:

گربه سانان:

شیر
ببر
پلنگ (مُرده)
سیاه‌گوش (مُرده)
سگ سانان: گرگ، شغال، روباه
پریمات‌ها: شامپانزه، بابون، رزوس
گوشتخواران (خرسها) خرس قهوه‌ای
پرندگان: درنا، طاووس، قرقاول، پلیکان، بالابان، کرکس، عقاب
خزندگان: مارپیتون، تمساح، بزمجه، ایگوانا، لاک‌پشت
کیسه داران: کانگورو
خرطوم داران: فیل
جوندگان: تشی، سنجاب، خرگوش، همستر
آبزیان: پنگوسی، گربه ماهی آفریقایی، لاک‌پشت آبی
فردسمان (اسب و الاغ): گورخر
زوج سمان (گوزنها)
شتر شکلان: شتر دو کوهانه
پستانداران: دم‌عصایی ، زرافه (در انتظار ورود)
آدرس: ایران – تهران – تهران انتهای اتوبان باکری، قبل از اتوبان تهران – کرج
شماره تلفن: 02144113099
وب سایت: tehraneramzoo.ir

باغ پرندگان تهران

هیجان انگیزه وقتی روی سنگ فرش های باغ قدم می زنی، کبک ها و جوجه غازها هم با تو همگام میشن و تو در این میان نگران می شی که نکنه حواست نباشه و یکی از اونهارو زیر پات له کنی. باغ پرندگان در شمال شرق تهران در دل جنگل لویزان واقع شده و در ۲ فاز طراحی شده. فاز اول که اکنون به بهره برداری رسیده به نام “دشتچر” نام گذاری شده که شامل پرنده هاییِ که تو قفس نگهداری می شن و یا توان پرواز ندارن. فاز دوم که مساحتش کمتر از فاز اوله در محدوده شمالی در حال احداثه و “آبچر” نام داره. این فاز شامل پرندگانیِ که قابلیت پرواز دارن و احتمالاً مشابه آنچه در باغ پرندگان اصفهان وجود داره توسط تور از خروج پرندگان از آن جلوگیری میشه.

آدرس: ایران – تهران – تهران خیابان هنگام، خیابان ۳۵ متری استقلال، خیابان کوهستان
شماره تلفن: 02177075214
02177075210

باغ وحش صفادشت

باغ وحش شهر صفادشت یکی از بهترین باغ وحش های استان تهران می باشد که دارای گونه های مختلفی از انواع حیوانات می باشد.

آدرس: ایران – تهران – صفادشت میدان نبی اکرم (ص)، انتهای بلوار پولادسازان، جنب دانشگاه آزاد اسلامی

بوستان حیاط وحش عطرسیب تهران

 اولین بوستان طبیعت و حیات وحش جنوب استان تهران، همزمان با هفته دولت پروژه بوستان طبیعت و حیات وحش  باقرشهر با حضور فرماندار شهرستان ری، نماینده مجلس شورای اسلامی، مدیران شهرداری و شورای اسلامی باقرشهر، بخشدار کهریزک و جمعی از مدیران و اصحاب رسانه افتتاح شد.

 مساحت این بوستان از ۲ هزار متر به ۲۰ هزار متر مربع  افزایش یافت.

لازم به ذکر است بوستان طبیعت و حیات وحش درضلع غربی مجموعه عطر سیب باقرشهر با وسعت ۲۰۰۰۰متر و با برخی از گونه های جانوری از جمله انواع قرقاول، انواع طاووس، پلیکان، فلامینگو، اردک، عقاب، شاهین و انواع مرغابی و همچنین گوزن زرد، میمون زروس، خرس ایرانی، شترلاما، تمساح، اسب فلابلا، سگ هاسکی، مارال، گراز، شترمرغ و خوکچه پذیرای شهروندان می باشد .

باغ خزندگان زیما

"زیما" اولین باغ خزندگان در ایرانه که با مساحت 225 متر مربع و با ارتفاع سقف 4.2 متر در سازه ای گلخانه ای با قابلیت تامین نور طبیعی و مصنوعی، سیستم تهویه مطبوع هوا در تمامی فصول سال و با در نظر گرفتن تمامی تدابیر ایمنی در بازار و نمایشگاه دائمی گل و گیاه با مساحت 130000 متر مربع در بوستان آب و آتش قرار داره. "مجموعه خزندگان زیما" علاوه بر نگهداری خزندگان به صورت صحیح، این امکان رو به دوستداران این حیوانات میده که از نزدیک با زندگی این موجودات آشنا بشن و حتی اونا رو لمس کنن، حتی می تونین که این احساس خوب رو با آتلیه مجموعه به تصویر بکشین. یکی دیگه از حسن های دیگه ای که این مجموعه داره، از بین بردن ترس از خزندگان هست که جزو اصلی ترین ترس ها در بین مردم جهان به حساب میاد. در واقع این مجموعه با قرار داردن اطلاعات کافی ترس بی مورد که حاکی از عدم آشنایی با این موجوداته رو از بین ببرن.

زیما” اولین باغ خزندگان در ایران است که با مساحت ۲۲۵ متر مربع و با ارتفاع سقف ۴.۲ متر در سازه ای گلخانه ای با قابلیت تامین نور طبیعی و مصنوعی، سیستم تهویه مطبوع هوا در تمامی فصول سال و با در نظر گرفتن تمامی تدابیر ایمنی در بازار و نمایشگاه دائمی گل و گیاه با مساحت ۱۳۰۰۰۰ متر مربع در بوستان آب و آتش قرار دارد. “مجموعه خزندگان زیما” علاوه بر نگهداری خزندگان به صورت صحیح، این امکان رو به دوستداران این حیوانات فراهم می کند که از نزدیک با زندگی این موجودات آشنا شوند و حتی این حیوانات را لمس کنند ، حتی می توان این احساس خوب را با آتلیه مجموعه به تصویر بکشانید . یکی دیگر از حسن های این مجموعه ، از بین بردن ترس از خزندگان هست که جزو اصلی ترین ترس ها در بین مردم جهان به حساب می آید . در واقع این مجموعه با قرار داردن اطلاعات کافی ترس بی مورد که حاکی از عدم آشنایی با این موجودات است را از بین می برد .