سه شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۸ ۱۸:۵۷
عمارت فوق العاده زیبا در جنوب

شاهکار دیدنی در بوشهر

هر آنچه که باید در مورد عمارت زیبای کازرونی بوشهر بدانید در این مقاله جستجو کنید.

به گزارش تیتربرتر؛ عمارت کازرونی یکی دیگر از بناهای مربوط به دوران قاجار در بوشهر است. این عمارت در محله‌ی قدیمی بهبهانی قرار دارد و مالک آن فردی به نام محمدرضا کازرونی، از تاجران مشهور شهر است.

عمارت کازرونی یکی دیگر از بناهای مربوط به دوران قاجار در بوشهر است. این عمارت در محله‌ی قدیمی بهبهانی قرار دارد و مالک آن فردی به نام محمدرضا کازرونی، از تاجران مشهور شهر است. این عمارت در ۱۰ مهر ماه ۱۳۸۰ با شماره‌ی ۴۰۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. از ویژگی‌های خانه‌های این منطقه (و هم عمارت کازرونی) می‌توان به چند طبقه و مرتفع بودن آن‌ها اشاره کرد که مردم در گرمای طاقت‌فرسای تابستان به طبقات بالا پناه می‌بردند.
 

 

 

 

سراسر ایران سرشار از جاذبه های تاریخی و طبیعی است، که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می نماید. بندر بوشهر هم از این قافله عقب نمایده است. این بندر با داشتن بافت قدیمی شامل چهار محله می شود، معماری شهر بوشهر بسیار منحصر به فرد و همچنین دارای عمارت های دیدنی و جذابی است.

نوع بافت عمارت کازرونی

بافت قدیمی شهر بوشهر هر گردشگری را مجاب به سفر به این شهر تاریخی و زیبا می کند. اگر قصد سفر به شهر بوشهر را دارید ما عمارت کارزونی را به شما پیشنهاد می نماییم. این عمارت مربوطه به دوران قاجار می شود، و مالک آن سید محمدرضا کازرونی یکی از تاجران سرشناس بوشهر بوده است. اما پس او وارثان این ملک را به سازمان میراث فرهنگی هدیه کردند. این عمارت در محله ی قدیمی بهبان قرار دارد. قابل ذکر است که این بنا در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همچنین عمارت کازرونی جزء اولین بناهایی بوده که از شهر به ثبت جهانی رسید.

خصوصیات عمارت کازرونی

یکی از خصوصیت های این بنا ارتفاع زیاد آن می باشد. معماری این بنای تاریخی، همانند ساختمان های دو بندر کراچی و بمبئی به‌صورت چندطبقه و با ارتفاع زیاد ساخته شده است. همچنین دارای سیستم طبیعی خنک‌کننده‌ی هوا هم است. در زمان های قدیم در بوشهر که ساختن، ساختمان های چند طبقه یک امر عادی بشمار می رفته است و مردم این شهر به دنبال فرار از گرمای طاقت فرسای بوشهر به طبقات بالایی ساختمان می رفتند. بدین‌ صورت که وجود درها و پنجره‌های متعددی در عمارت ها موجب ورود باد و کاهش دمای آن می‌شد. در بوشهر ساخت خانه ها در فواصل بسیار کم از یکدیگر مرسوم بوده است، و گاها با فاصله کمتر از یک متر هر خانه در کنار یکدیگر قرار ساخته شده است.

زمان مناسب برای سفر به این شهر

با توجه به شرایط جوی این منطقه بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این شهر می باشد. همچنین مدت زمانی که نیاز است تا این عمارت تاریخی را ببینید یک الی دو ساعت می باشد. اما ممکن است این بنا شما را بیشتر جذب کند و مدت زمان بیشتری را بخواهید در آنجا بمانید.

جهت دستیابی به عمارت کازرونی

برای دستیابی به این عمارت دیدنی شما می توانید به محله قدیمی بهبهان در بوشهر بروید و در انتهای خیابان کمرگ شاهد بنای تاریخی کازرونی باشید.

جهت اقامت در زمان سفر به عمارت کازرونی

هتل های زیادی در شهر بوشهر برای اقامت وجود دارند، از جمله هتل هایی که می توانیم به شما معرفی کنیم که در زمان سفر به شهر بوشهر در آنجا اقامت داشته باشید هتل دلوار، سیراف و هتل آپارتمان آسمان بوشهر است.

دیگر جاذبه های شهر بوشهر که نباید فراموش شوند:

ساحل ریشهر

جنوب شهر بوشهر ساحلی به نام ریشهر قرار داده شده است که به معنای “ریوارد اردشیر” میباشد. این ساحل به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی شهر بوشهر محسوب میشود. قدمت شهر ریشهر به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح بر میگردد. و به عنوان یکی از حلقه های ارتباطی تمدن شرق و غرب در دنیای قدیم محسوب می‌شود این روز ها ساحل ریشهر میزبان گردشگران زیادی میباشد که برای تماشای غروب‌های بی‌نظیر خلیج‌فارس به آنجا سفر می کنند. اگرچه غروب‌های دل‌نشین برای جنوبی‌ها حال و هوای خاصی دارد اما بی گمان قدم زدن در زیر باران ملایم زمستانی در کنار ساحل این شهر می‌تواند یکی از تجربه های منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی را برای شما رقم بزند.

خانه ی رئیس‌علی

یکی از آثار تاریخی در دوره قاجاریه که بسیار ساده و زیبا می باشد خانه رئیس علی است، این بنای تاریخی را بازماندگان ایشان هدیه به میراث فرهنگی کرده اند. پس از تعمیر و نوسازی به یک مجموعه ی فرهنگی و موزه ی مردم شناسی تبدیل شد. رئیس‌علی دلواری خود نماد مبارزه با استعمار انگلیس است. مبارزات رئیس‌علی دلواری، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در ذهن مردم منطقه برجای گذاشته است.