دوشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۸ ۱۶:۲۹
جامعه ایران در شکاف عمیق بحران بیکاری

دلایل افزایش فساد اجتماعی و فقر چیست

جامعه ایران در شکاف عمیق بحران بیکاری
ایران مهد ثروت کلان می باشد ولی کفه ترازو بیشتر به سمت فقرا دارد سنگینی می کند و جامعه روز به روز فقیر تر و بحرانی تر می شود.

به گزارش گروه جامعه تیتربرتر؛ افزایش نگران کنندۀ فقر، فساد و فحشاء و گسترشِ روزافزون روابط جنسی نامشروع در ایران، پدیدۀ نام آشنایی جامعۀ امروزی است.

فقرا چرا از چرخه فقر خارج نمی‌شوند‌؟

«د‌‌اد‌‌ه‌ها نشان می‌د‌‌هد‌‌، مصرف خانوارها از مواد‌‌ پروتئینی و لبنی د‌‌ر حال کاهش بود‌‌ه و جایگزین آن مواد‌‌ روغنی و ارزان‌قیمت نشاسته‌یی است که چند‌‌ان تاثیری د‌‌ر رشد‌‌ مغزی افراد‌‌ ند‌‌ارد‌‌.» این تازه‌ترین نتایج تحقیقات محمد‌‌ کشاورزحد‌‌اد‌‌، استاد‌‌ اقتصاد‌‌ د‌‌انشگاه شریف د‌‌ر مورد‌‌ سبد‌‌ غذایی خانوارهای فقیر است.

این پژوهشگر حوزه فقر معتقد‌‌ است، تنها راه خروج از فقر د‌‌ر گذشته گذراند‌‌ن تحصیلات آکاد‌‌میک و به‌د‌‌نبال آن تحرک اجتماعی بود‌‌ اما د‌‌ر برهه کنونی و کاهش بازد‌‌هی تحصیلی د‌‌ر بازار کار، این ابزار فقرا برای پایان د‌‌اد‌‌ن به وضعیت ناخوشایند‌‌ رفاهی خود‌‌، به بن‌بست رسید‌‌ه است. از سوی د‌‌یگر تضعیف مواد‌‌ پروتئینی د‌‌ر سبد‌‌ غذایی خانوارهای فقیر، فرزند‌‌ان آنها را از لحاظ ذهنی ناتوان کرد‌‌ه به‌طوری‌که این موضوع می‌تواند‌‌، رقابت‌های آنها را عرصه‌های تحصیلی با مشکل روبه‌رو کند‌‌.

شکاف ‌طبقاتی عامل‌اصلی فقر و فحشا

در چند ماه گذشته چندین بار در رسانه‌های مستقل و برخی خبرگزاری‌ها اخبار دردناکی از قتل و تجاوز به کودکان منتشر شده است. ستایش، آتنا، ندا، کیمیا، باربد، اهورا و بسیاری اسامی دیگر... اینها کودکانی هستند که هر کدام در دوره‌ای نزدیک، صدر اخبار خشونت را از آن خود کردند؛ کودکانی که بدن‌های کوچک و مضروبشان تنها در عکس‌ها به جا مانده و دیگر نخواهند خندید.

این فجایع معلول عوامل مختلفی هستند که باید توسط کارشناسان و صاحب‌نظران مورد بررسی قرار گرفته و با یک برنامه ریزی دقیق توسط مسئولان به طور ریشه‌ای درمان شود. در یک ماه گذشته ماجرای آزار جنسی دانش‌آموزان یک دبیرستان در صدر خبرهای اجتماعی قرار گرفت. سال گذشته مدیرکل بهزیستی استان تهران اعلام کرد تنها در طول یک سال ۲۴۶۷ مورد کودک‌آزاری در تهران به ثبت رسیده است. 

در طول یک سال اخیر در ایران موارد متعددی از کودک آزاری گزارش شده است، مواردی که یا به ضرب و شتم و یا به مرگ قربانیان ختم شده است. شاید در این برهه از زمان تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان که سال‌هاست در مجلس خاک می‎خورد، مرهمی بر زخم جامعه باشد اما تجاوز و آزار و اذیت جنسی، بیماری مهلکی است که باید به طور ریشه‌ای درمان شود.

امنیت انسانی و فقر

" امنیت انسانی"؛ از واژگان وارده بر ادبیات حقوق بین الملل و اسناد بین المللی سازمان ملل بوده که در سالهای اخیر، مورد استفاده متعدد این سازمان، نهادهای کمک رسان به توسعۀ ملی و سازمانهای غیردولتی و بین المللی قرار گرفته است. برنامه توسعۀ سازمان ملل(UNDP) بر لزوم تغییر نگرش، مبنی بر تاکید انحصاری از امنیت ملی به " امنیت مردم/ مردمی" اشاره داشته و بر ضرورت حرکت آن از طریق توسعه انسانی به " امنیت غذا، کار و محیط زیست" توجه دارد. امروزه، احساس ناامنی، بیشتر از زندگی روزمره ناشی می شود تا از وقایع نابه بهنگام جهانی. امنیت شغلی و خانوادگی، امنیت درآمد، بهداشت و سلامت، امنیت محیط زیست ، امنیت در برابر هر نوع خشونت و جنایت( فقر و افراطی گری) و مانند آنها، از نگرانی های جدی و در حال بروز برای امنیت انسان در جهان و ایران، به شمار می رود. وضعیت نگران کنندۀ ایران، به شرح آتی؛ خود مزید بر علت بوده و موجب تعدیل و کاهش روزافزونِ امنیت انسانی شهروندان در ابعاد گوناگون آن می شود.

وجود موانع و محدودیت های متعدد و فراوان در سر راه ازدواج جوانان، بالا رفتن سن ازدواج و عدم تمایل جوانان به ازدواج و افزایشِ تجرد مطلق، روند فزایندۀ " ازدواج سفید" ، گسترش روزافزونِ آمار طلاق و از هم پاشیدگی خانواده ها، فاصلۀ فزایندۀ بین سن بلوغ و سن ازدواج آنها و افزایش ناباروری و نازایی در بین دختران ، افزایش تقاضا برای بهره مندی از رحم جانشین(جایگزین) و لقاح مصنوعی،نبود مکانیسم های متعارف،مشروع و ممکن برای ارضای نیازهای جنسی، عاطفی و طبیعی آنها و بلاتکلیف بودنِ وضعیت جوانان در کشور دراین رابطه، همه و همه نشان از " بحران خانواده در ایران" و " نقض حقوق سلامت و امنیت انسانی شهروندان" و عدم کارایی سازمانها و دوائر دولتی و ملی در بُرون رفت از این بحرانِ فزاینده و بلاثر بودنِ طرح ها و برنامه های مطروحه در این زمینه دارد.

مرکز پژوهش های مجلس در پژوهش اخیر خویش، ضمن ابراز نگرانی از افزایش روابط جنسی نامشروع در ایران، بر راهکار" ازدواج موقت" دراین رابطه، تاکید داشته است. براساس این پژوهش، با عنوان " ازدواج موقت و تاثیر آن در تعدیل روابط نامشروع جنسی" در سر فصل مهمی از آن با عنوان «وضعیت موجود در آیینه آمار»، شرایط روابط جنسی در ایران نیز تشریح شده است. این گزارش با استناد به نامه‌ای از وزارت آموزش و پرورش، نتایج تحقیق روی ۱۴۱هزار و ۵۵۵ دانش‌آموز دختر و پسر دوره متوسطه در سال تحصیلی ۱۳۸۷-۱۳۸۶ منتشر گردیده است. براساس این تحقیق، ۱۰۵ هزار و ۴۶ نفر دانش‌آموز یعنی 3/74درصد دارای رابطه «غیرمجاز با جنس مخالف» بوده‌اند!. همچنین، تعداد ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر که 5/17درصد دانش‌آموزان مورد تحقیق را در بر می‌گیرد که همجنس‌گرا بوده‌اند و ۱۱ هزار و ۶۸۲ نفر یعنی، 2/8درصد نیز دست به خودارضایی می‌زده‌اند!. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به نقل از کارشناسان و مسوولان، از کاهش سن روسپی گری به ۱۵ سال خبر داده است!!

ازدواج موقت در ایران با وجود مزایای شرعی و قانونی مقرر در آن، با محدودیت ها و موانع جدی فرهنگی و اجتماعی در بین جوانان و خانواده ها همراه است.

امکان ازدواج به موقع در بین جوانان، نه تنها ممتنع بوده، بلکه اساساً، باور و تمایل آنها و خانواده ها به ازدواج فرزندان خویش در شرایط کنونی، روز به روز و در عمل، کم رنگ تر شده و مشاهدات روزمرۀ آنها در دادگاههای خانواده و در بین فامیل و جامعه، این دغدغه و عدم تمایل را نیز بیش از پیش، تقویت خواهد کرد.

افزایش روزافزون طلاق و آمار تاسف بار و رو به گسترش مستمر اختلافات خانوادگی، طلاق و دعاوی خانوادگی و زناشوئی در محاکم قضایی و مراجع قانونی و انتظامی و پیامدهای مادی و معنوی حاصل از آن، آتش نیستی بر کانون هستی خانواده ها انداخته و هرگونه آسایش و آرامش را از آنها سلب نموده و می نماید. وجود فرزندان طلاق و آثار غیرقابل انکار این اختلافات و متارکۀ جنگ افزای بین پدران و مادران و خانواده ها آنها و نقش جامعه و مشکلات جاری در آن در این رابطه، خود حکایت تاسف بار دیگری است که در نگاه کودکان طلاق، " پدر، مادر و جامعه؛ متهم می شوند.