دوشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۳۴

ساحل گردی رویایی به سواحل خلیج فارس

ساحل گردی رویایی به سواحل خلیج فارس
قصد اکثر گردشگران به استان های ساحلی این است که مدتی را در کنار آب های مواج دریا بنشیند و خود را از اتفاقات روزمره زندگی جدا کنند و در سکوت و آرامش دریا غرق شوند.

قدم زدن در ساحل، تماشای دریا، تفریح، گوش دادن به صدای امواج دریا برای تخلیه انرژی‌های منفی، شنا، دویدن روی ماسه‌ها و ماهیگیری از جمله تفریحاتی است که علاقه‌مندان به دریا و ساحل  انجام می دهند تا با با ساحل گردی یک سفر گردشگری خاطره‌انگیز را ثبت کنند.

بعضی از ساحل گردها به دنبال یافتن یک ساحل ماسه‌ای‌اند و بعضی دیگر به دنبال یافتن سواحل صخره‌ای هستند؛ علاوه‌بر این عده‌ای از آن‌ها ساحل‌های پر از امکانات را بیشتر می‌پسندند و عده‌ای نیز به بازدید از سواحل بکر علاقه دارند. سواحل دریای خزر در شمال ایران‌ همراه با بهترین سواحل خلیج فارس و دریای عمان در جنوب تقریبا همه این سلیقه‌ها را در خود جای‌داده‌ است و در ایام سال میزبان گردشگران علاقه‌مند به دریا هستند.

سواحل بندر بحرکان هندیجان؛ خوزستان

titrebartar.com

یکی از بزرگ‌ترین بنادر صیادی کنار خلیج‌فارس یعنی بحرکان هندیجان در استان خوزستان قرار دارد. به عقیده خیلی‌ها بحرکان بزرگ‌ترین بندر صیادی ایران است. عمده شهرت سواحل بندر بحرکان هندیجان به خاطر وجود اسکله عریض و طویلی است که صدها قایق و شناور در کنار آن پهلو می‌گیرد. این اسکله تا مسافت بسیار زیادی در دریا امتداد دارد و معمولا در اطراف آن شناورهای بسیاری پهلو گرفته است. برای بازدید از اسکله عجیب‌وغریب بحرکان هندیجان، باید 13 کیلومتر از شهر هندیجان به سمت بندر بحرکان حرکت کنید.

وجود صدف‌های فراوان به‌گونه‌ای که بحرکان را معدن صدف نیز می‌نامند، یکی از بهترین سواحل خلیج فارس و زیست‌گاه‌های انواع ماهی‌ها و آبزیان، وجود پرورشگاه‌های بسیار زیاد و منحصربه‌فرد ماهی آن‌هم درون دریا و… نیز ازجمله دلایل معروفیت بحرکان است. بااین‌حال بحرکان هندیجان بسیار فراتر از یک بندر صیادی است. ساحل بحرکان بانام ساحل صدفی نیز شناخته می‌شود و یکی از منحصربه‌فردترین سواحل خلیج‌فارس برای گردشگری ساحلی کناره دریا است.

بیشتر بخوانید: نظاره گر دلفین ها در جزیره هنگام باشید

این ساحل زیبا هرساله میزبان گردشگران بسیار زیاد علاقه‌مند به دیدن بزرگ‌ترین اسکله صیادی ایران و قایق‌سواری در کنار آن است. همچنین عده‌ای دیگر برای خرید تازه‌ترین میگوهای خلیج‌فارس ازجمله نوع ببری و سفید این آبزی خوشمزه به بحرکان می‌آیند. علاوه‌بر اینکه مدت‌زمان زیادی از کلنگ زنی منطقه گردشگری بحرکان هندیجان می‌گذرد، متاسفانه این ساحل زیبا همچنان ازلحاظ امکانات گردشگری به حد مطلوبی نرسیده است.

سواحل بندر دیلم، بوشهر

titrebartar.com

شهرستان دیلم استان بوشهر به‌واسطه سه منطقه زیبا و منحصربه‌فرد گردشگری ساحلی خود، ازجمله مقاصد گردشگری پرطرفدار کنار خلیج‌فارس است. ساحل بندر تاریخی حماد، سواحل بندر دیلم و ساحل بندر امام حسن مهم‌ترین مناطق گردشگری این منطقه است. ساحل بندر حماد ساحلی بکر و تقریباً دست‌نخورده در شمال دیلم است. درواقع حماد یک منطقه حفاظت‌شده است که پیشینه آن به زمان ساسانیان و صدر اسلام برمی‌گردد. خرچنگ‌های زیبا و رنگارنگ و دشلمبو از جانوران خاص حماد است.

جاده بسیار مناسب دسترسی به این ساحل (جاده بندر حماد در قسمت شمالی بندر دیلم) در کنار امکانات ساحل‌گردی خوب از مزایای انتخاب این ساحل زیبا و دارای دیوار حفاظتی است. سواحل بندر دیلم یکی از بهترین سواحل خلیج فارس برای گردش و انجام دادن ورزش بر روی ساحل‌های ماسه‌ای و نرم است. این ساحل در فاصله میان دو خور دیلم یعنی یفره و جن قرار دارد و در بعضی از ایام سال به‌قدری شلوغ می‌شود که جای سوزن انداختن هم نیست. در این ساحل علاوه‌بر تفریحات معمولی ساحلی می‌توانید در کنار دریا اسب‌سواری کنید. اگر قصد خرید در کنار ساحل را دارید، معمولا در این ساحل بازارچه‌ای برای فروش محصولات مختلف دایر می‌شود.

بیشتر بخوانید: سفر به غار تاریخی و افسانه ای «خربس» قشم

ساحل مریخی بندر امام حسن در جنوب دیلم قرار دارد. برای بازدید از این ساحل زیبا باید 30 کیلومتر به سمت جنوب بندر دیلم برانید. ساحل بندر امام حسن، یک ساحل بکر دیگر و از نوع ماسه‌ای-صخره‌ای است که قسمت صخره‌ای آن غالب‌تر است. در نزدیکی این ساحل پارکی با امکانات نسبتاً خوب و آلاچیق‌های زیبا قرار دارد. درجاهایی از ساحل بندر امام حسن نیز ساکنان تا نزدیکی دریا، اقدام به کاشت نخل کرده‌اند. این ساحل بیشتر برای افرادی که علاقه به عکاسی دارند گزینه بسیار مناسبی است.

سواحل بندر گناوه، بوشهر

titrebartar.com

اگر به دنبال یک ساحل با امکانات خوب برای شب­‌مانی کنار ساحل شمال غربی خلیج‌فارس هستید، پیشنهاد من اقامت در سواحل بندر گناوه است. پارک ساحلی بندر گناوه، یکی از مجهزترین پارک‌های ساحلی این نقطه و از بهترین سواحل خلیج فارس است. دارا بودن یک فضای ایمن و خانوادگی، سرویس بهداشتی، منطقه آزاد برای نصب چادر، کانکس‌های اجاره‌ای برای اقامت، بوفه و سوپرمارکت، زمین‌های انجام ورزش‌های ساحلی ازجمله کارتینگ و… ازجمله امکانات این پارک است. ساحل بندر گناوه ساحلی زیبا و ماسه‌ای است که در هنگام جزر و مدد پهنای آن متغیر است.

اینجا جای مناسبی برای شنا و قدم زدن در دریایی کم‌عمق برای نیازمندان به آب‌درمانی است. درواقع اگر اقامتی چندساعته در این بندر داشته باشید می‌توانید تا مسافت بسیار زیادی در خلیج‌فارس بدون خیس شدن قدم زنی کنید. همچنین موتوربرقی سواری ازجمله تفریحات محبوب این ساحل نزد گردشگران است. این موتورهای شارژی و بعضاً بنزینی متعلق به کودکان ساکن بندر است که توسط خودشان با هزینه‌ای بسیار پایین کرایه داده می‌شوند. پارک ساحلی بندر گناوه تنها چند دقیقه تا بازارهای گناوه فاصله دارد.

بندر گناوه نقشی همانند بانه در غرب کشور دارد و بیشتر گردشگران برای خرید ارزان‌قیمت محصولات خارجی به این بندر سفر می‌کنند. اگر علاقه‌مند به ساحل‌های صخره‌ای هستید، با طی کردن مسافتی کمتر از یک کیلومتر می‌توانید از سواحل روستای مال قائد بندر گناوه دیدن کنید.

پارک ساحلی ریشهر، بوشهر

titrebartar.com

بوشهر به‌واسطه مرکز استان بودن دارای ساحل‌های زیبا و پر امکاناتی است. تقریبا از نزدیکی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر تا مرکز شهر، در کنار جاده ساحلی می‌توانید پارک‌های زیبایی را مشاهده کنید. پارک شغاب و ساحل نزدیک به غذای فوری رافائل ازجمله بهترین سواحل خلیج فارس است. بااین‌حال پارک ساحلی ریشهر واقع در قسمت میانی شبهه جزیره بوشهر، ساحلی بسیار متفاوت است. آب دریا در این منطقه برخلاف دیگر پارک‌های شهر، بسیار تمیز و شفاف است و اکثر شنا دوستان در بوشهر این نقطه را برای شنا انتخاب می‌کنند.

برای رفتن به نزدیکی ساحل ریشهر لازم است از یک شیب نسبتا تند که بلافاصله به دریا می‌رسد پایین بروید. وابسته به اینکه در چه ایامی از سال به این ساحل سفر می‌کنید، می‌توانید علاوه‌بر امکانات معمول یک پارک ساحلی، از تفریحات مختلفی چون قایق‌سواری و جت اسکی در دریا لذت ببرید. دست‌فروشانی که بیشترشان فروشنده سمبوسه جنوبی هستند گاهی در این ساحل بساط پهن می‌کنند.

این ساحل مخصوصا در نزدیکی غروب یکی از ساحل‌های دل‌نشین و خوش‌منظره برای عکاسی نیز هست. خزه‌های دریایی سر برآورده از آب که اکثرشان بر روی صخره‌ها نقش‌های جالبی ایجاد کرده‌اند از مهم‌ترین منظره‌های عکاسی محبوب نزد علاقه‌مندان است. به خاطر دوری از شهر، من شب­‌مانی در کنار این پارک ساحلی را به شما توصیه نمی‌کنم.

سواحل بندر دیر، بوشهر

titrebartar.com

بندر دیر از دیگر شهرستان‌های استان بوشهر نیز ساحلی زیبا و منحصربه‌فرد دارد و از بهترین سواحل خلیج فارس به حساب می‌آید. دیر یکی دیگر از بنادر بزرگ صیادی ایران است و کنار ساحل آن امکانات ویژه‌ای برای پذیرایی از مهمانان این بندر فراهم‌شده است. وسعت و بزرگی ساحل دیر، وجود بقاع و اماکن متبرکه بسیار زیاد نزدیک ساحل، کنار بکر بودن سطح وسیعی از آن از ویژگی‌های این ساحل است.

این ساحل برای شکم گردهای علاقه‌مند به غذای دریایی نیز جای بسیار مناسبی است. در بندر دیر سه اسکله بزرگ صیادی وجود دارد و از مراکز اصلی تأمین‌کننده میگو و ماهی کشور است. علاوه‌بر این لنج سواری و قایق‌سواری از تفریحات محبوب در این ساحل است. همچنین در این منطقه به‌راحتی ساحل‌های با آب به‌اصطلاح شیشه‌ای را می‌توانید بیابید. بااین‌حال مهم‌ترین جای ساحل بندر دیر منطقه حفاظت‌شده مند در نزدیکی بردخون این بندر است. این منطقه حفاظت‌شده دارای تنوع بسیار زیاد گونه‌های جانوری و گیاهی است. 

سواحل جزیره کیش، هرمزگان

titrebartar.com

جزیره زیبا و توریستی کیش در خلیج‌فارس، مهم‌ترین مکان گردشگری ساحلی کشور و از جاهای دیدنی کیش است. در سواحل و پارک‌های ساحلی این جزیره تقریبا هر آنچه را از ساحل‌گردی مدنظر دارید می‌توانید بیابید. پیشرفته‌ترین امکانات انجام تفریحات دریایی در این جزیره مستقر است. نماد جزیره کیش یعنی کشتی یونانی در ساحلی با همین نام واقع است. علاقه‌مندان به ساحل‌های صخره‌ای می‌توانند به قسمت غربی جزیره کیش و ساحل کلبه هور بروند. در ساحل دامون می‌توانید از امکانات کلوپ غواصی سیمین کیش، کلوپ دریایی آکواریوس و کلوپ غواصی و تفریحات دریایی داریوش استفاده کنید.

در جزیره کیش یک ساحل و پلاژ اختصاصی برای بانوان در قسمت شمالی جزیره احداث شده است. اگر علاقه به بازدید از مکان‌های تاریخی در کنار ساحل دارید به ساحل بندر حریره در جزیره کیش بروید. علاقه‌مندان به ماهیگیری می‌توانند به اسکله تفریحی پارک میرمهنا بروند و در آنجا ماهیان دریایی شکار کنند. اگر به دوچرخه‌سواری در کنار ساحل علاقه دارید پارکی با همین نام و کاربری در جزیره کیش وجود دارد. همچنین در پارک ساحلی نیلوفر کیش علاوه‌بر پارک دلفین، یک آکواریوم و باغ پرندگان بسیار بزرگ با گونه‌های مختلف ساخته‌شده است. مهم‌ترین جای گردشگری دریایی جزیره کیش، اسکله بزرگ تفریحی کیش با ساحل و کلوپ تفریحی ایران سگوی، پارک کیبل اسکی، مرکز غواصی و کلوپ ورزش‌های دریایی کاپ است.

ساحل مرجان کیش محلی عالی برای انجام تفریحات مدرن دریایی است و کلوپ تفریحی دریایی اسکوبا در این ساحل قرار دارد. اگر علاقه‌مند به دیدن پارک آبی بادی هستید به پارک آبی بادی ویبیت یا ساحل هتل مارینا پارک کیش بروید. پارک ساحلی سیمرغ کیش نیز یکی از مجهزترین ساحل‌ها برای انجام ورزش‌های ساحلی است.

سواحل بندرلنگه، هرمزگان

titrebartar.com

ساحل صدف بندرلنگه در نزدیکی فرودگاه این بندر از موردتوجه‌ترین سواحل قسمت میانی خلیج‌فارس و یکی دیگر از سواحل صخره‌ای زیبای آن است. تماشای امواج خروشان، صدف‌های زیبا و عکاسی از جاذبه‌های این ساحل در کنار تفریحات دریایی است. پارک ساحلی کوثر در نزدیکی بازار بندرلنگه نیز یکی از پارک‌های با امکانات مناسب برای ساحل‌گردی است که می‌توانید ساعاتی خوش را در آن بگذرانید.

نزدیکی به رستوران‌ها و غذاخوری‌های عرضه‌کننده انواع غذاهای دریایی از مزیت‌های این پارک ساحلی است که آن را به یکی از بهترین سواحل خلیج فارس تبدیل می‌کند. پارک ژاندارمری، مینیاتور و خلیج‌فارس که همگی در نزدیکی جاده ساحلی بندرلنگه به بندرکنگ قرار دارند نیز از جاهای خوب ساحل بندرلنگه است. بااین‌حال مهم‌ترین ویژگی بندرلنگه، داشتن اسکله به‌منظور سفر دریایی به جزایر کیش و قشم است.

سواحل جزیره قشم، هرمزگان

titrebartar.com

جزیره قشم در استان هرمزگان نیز همانند جزیره کیش از پارک‌های ساحلی مجهزی بهره می‌برد. عمده تفاوت این جزیره با جزیره کیش، وسعت بسیار زیاد آن است. پارک‌ها و سواحلی که در ادامه معرفی می‌گردند نسبت به هم فاصله‌ای چند کیلومتری دارند. بعضی از آن‌ها در روستاهای قشم واقع است و در شمار بهترین سواحل خلیج فارس هستند.

بزرگ‌ترین پارک کروکدیل خاورمیانه در جزیره قشم قرار دارد و بانام پارک کروکدیل نوپک شناخته می‌شود. این پارک از مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک به ساحل قشم است. اگر به شترسواری و پاراگلایدر سواری در سواحل خلیج‌فارس علاقه دارید به ساحل جزایر ناز بروید. بوستان ساحلی زیتون جزیره قشم از سواحل تروتمیز و پر امکانات جزیره با کمپ‌های تفریحی فراوان است. تورهای گردشگری بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس معمولا در این نقطه اقدام به جذب توریست می‌کنند. علاقه‌مندان به جاذبه‌های طبیعی می‌توانند از تالاب پرندگان دوکوهک و منطقه حفاظت‌شده حرا قشم دیدن کنند.

کلوپ تفریحات دریایی ساحل طلایی با دارا بودن کافی‌شاپی در زیرآب در ساحل غارهای خوربس قشم واقع است. ساحل غار نمکدان قشم واقع در نزدیکی طولانی‌ترین غار نمکی دنیا نیز از دیگر سواحل زیبای جزیره قشم است. اکو پارک، اسکله کندالو، هتل ساحلی خلیج‌فارس قشم، تفریحگاه ساحلی چاهوشرقی، ساحل دولاب، ساحل سرنخ، اسکله صیادی باسعیدو و… از دیگر جاهای باصفای سواحل قشم است.

سواحل جزیره هرمز، هرمزگان

titrebartar.com

سواحل جزیره هرمز بیشتر به خاطر جاذبه‌های بصری و رنگارنگ بودن خاک آن شهرت دارند و از بهترین سواحل خلیج فارس محسوب می‌شوند. بااین‌حال در این جزیره نمکی می‌توان انواع ساحل‌های ماسه‌ای و صخره‌ای را دید. 

با سر زدن به ساحل قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز علاوه‌بر بازید از یک مکان تاریخی می‌توانید در رستوران‌ها و کافه‌های ساحلی شکم گردی کنید. ساحل منفق کوچک، ساحل نقره‌ای و ساحل سرخ هرمز از بهترین سواحل خلیج فارس و بهترین مکان‌ها برای عکاسی در این جزیره است. در ساحل لاک‌پشت‌ها با زندگی گونه منحصربه‌فرد لاک‌پشت‌های بومی خلیج‌فارس می‌توانید آشنا شوید.

ساحل چند درخت و ساحل جنگل حرا از جاهای موردعلاقه گردشگران جزیره هرمز است. ساحلی که در آن فرشی از خاک‌های رنگی جزیره هرمز وجود دارد نیز از دیگر سواحل زیبای این جزیره است.

ساحل کوهستک سیریک، هرمزگان

titrebartar.com

ساحل کم‌تر شناخته‌شده روستای کوهستک از توابع شهرستان سیریک هرمزگان واقع در نزدیکی نقطه اتصال خلیج‌فارس و دریای عمان ازجمله ساحل‌های ماسه‌ای-شنی پرطرفدار خلیج‌فارس است. عمده شهرت کوهستک به‌واسطه موج‌شکن یا پناهگاه صیادی احداث‌شده در ساحل آن است.

سواحل این روستا و روستاهای کناری آن یعنی کرپان و گهردو از جاهای بکر و تقریباً دست‌نخورده خلیج‌فارس است. ساحل روستای کوهستک به دو ساحل شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که در نزدیکی آن‌ها بوستان‌ها و پارک‌های باصفایی احداث گردیده است. در این پارک‌های ساحلی انواع تفریحات دریایی و امکانات اقامتی در کنار ساحل فراهم شده است. وفور درختان جنوبی ازجمله نخل، کنار و انبه در کنار ساحل و خانه‌های مردمان این منطقه از دیگر جذابیت‌های کوهستک است.