یکشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۰۳

حضور سفیر انگلیس در تجمع غیرقانونی دانشجویان تهران

حضور سفیر انگلیس در تجمع غیرقانونی دانشجویان تهران
سفیر انگلیس در تجمع غیرقانونی روز گذشته مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران به عنوان تبعه مجهول‌الهویه خارجی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش تیتربرتر، عصر روز گذشته بعد از برگزاری مراسم یادبود جان باختگان هواپیمای بویینگ 737 اوکراین در حوالی پرند، جمعی از دانشجویان در مقابل دانشگاه امیرکبیر تجمع کردند و ضمن همدردی با خانواده جان باختگان، با اعلام اعتراضاتی خواستار جزییات حادثه شدند چرا که جان باختگان این هواپیما همه از نخبگان علمی بودند.

حال در بین تجمع کنندگان حضور سفیر انگلیس در تهران خبرساز شده است، رابرت مک‌ایر سفیر کشور انگلستان نیز در میان تجمع حاضر و اقدام به سازماندهی و تحریک و هدایت برخی اقدامات رادیکال و ساختارشکنانه می کرده است.

براساس ادعای حاضران در صحنه تجمع این آقای سفیر علاو بر تحریک در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع و گفتگو با معترضان بوده است.

در این راستا سفیر انگلستان که در تجمع غیرقانونی مقابل دانشگاه امیرکبیر حضور داشته است، به عنوان تبعه مجهول‌الهویه خارجی، توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت شد.

بیشتر بخوانید: دستگیری یک ایرانی با چاقو و تبر در نزدیکی ترامپ !!

مک‌ایر در ابتدای دستگیری صرفاً به زبان انگلیسی صحبت می‌کرده است و از معرفی خود اجتناب کرده است. اما وقتی ماجرای بازداشت جدی می شود به زبان فارسی خود را معرفی می کند و سمت دیپلماتیک خود را عنوان کرده است.

وی بهانه حضور خود در میان معترضانی که شعار‌های ساختارشکنانه علیه نظام سر می‌دادند را ابراز همدردی با جان‌باختگان حادثه هواپیمایی عنوان کرده است.

اما به دنبال شناسایی مک‌ایر توسط نیرو‌های امنیتی با هماهنگی و پیگیری وزارت امور خارجه وی آزاد شده است.

واکنش وزیر خارجه انگلیس

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در واکنش به بازداشت موقت سفیر این کشور در تجمع غیرقانونی شامگاه شنبه در تهران، مدعی شد که این اقدام «نقض قوانین بین المللی» است.

راب مدعی شد: بازداشت سفیر ما در تهران بدون ارائه هیچ توضیحی، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. دولت ایران در لحظه حساسی قرار دارد. می‌تواند به حرکت به سمت انزوای سیاسی و اقتصادی ادامه دهد یا گام‌هایی را برای توقف افزایش تنش‌ها و پیشبرد مسیر دیپلماتیک در آینده اتخاذ کند.

گفته می شود سفیر انگلیس در تهران امروز احضار و موضوع حضورش در بین تجمع کنندگان پیگیری خواهد شد.

سفیر انگلیس از ایران اخراج شود

علاء‌‌الدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به بازداشت سفیر انگلیس در جریان آشوب‌های شب گذشته مقابل دانشگاه امیرکبیر، گفت: پیام بنده به وزیر امور خارجه کشورمان این است که سفیر انگلیس را از ایران اخراج کنید.

وی افزود: فردی که با عنوان سفیر در کشور ما فعالیت می‌کند، باید قوانین و عُرف روابط بین‌المللی و دیپلماتیک را رعایت کند، کشور انگلیس  دارای سابقه بسیار بدی نزد ملت ایران است؛ این کشور عامل بسیاری از گرفتاری‌های ملی ما بوده و سوابق بسیار بدی پس از پیروزی انقلاب داشته است.

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به نقش سیاست‌های انگلیس در جریان کودتای 28 مرداد و نیز فتنه‌‌هایی که طی سال‌های اخیر علیه ملت ایران از طریق آنها صورت گرفته، اظهار داشت: این کشور نقش مهمی در اِعمال تحریم‌ها و در بسیاری از مشکلات امروز ملت ایران ایفا کرده است که جا داراد تا وزارت خارجه تمهیدات لازم برای اخراج سفیر این کشور را در دستورکار قرار دهد.

بروجردی اضافه کرد: سفیر انگلیس شب گذشته، جسورانه و بر خلاف همه مقررات بین‌المللی در بین دانشجویان دغدار دانشگاه امیرکبیر حضور یافت و اقدام به آشوب‌آفرینی و تحریک کرد، این فرد حتما جایگاهش به عنوان سفیر در ایران نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که سفیر انگلیس باید در فرصت یک هفته‌ای از کشور اخراج شود، حتی اگر انگلیسی‌ها عکس‌العمل هم نشان دهند، باید این کار انجام شود، جا دارد تا انگلیس بفهمد که دوران گذشته به سر آمده و ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران تحمل این شیطنت‌ها را از سوی سفیر این کشور ندارند.

مک ایر در دنیای سیاست

رزومه کاری مک‌ایر در دنیای سیاست با پیوستنش به وزارت دفاع در سال ۱۹۸۷ و مسئولیتش در زمینه سیاست‌های آماد و تدارکات و هم‌چنین حمایت از نیروهای ویژه آغاز شد، اما زندگی دیپلماتیک وی با اتخاذ مسئولیت در «دپارتمان جزایر فالک‌لند» (مجمع‌الجزایر مستعمره انگلیس در نزدیکی آرژانتین و موضوع مناقشه با این کشور) در سال ۱۹۹۰ کلید خورد.

وی بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ (هم‌زمان با تصویب قانون اساسی پساکمونیست در این کشور) به عنوان دبیر دوم به بخارست، پایتخت رومانی، اعزام شد. مک‌ایر بعد از بازگشت به انگلیس، طی سه سال، مدیریت بخش‌های مختلفی در حوزه خاور نزدیک و شمال آفریقا را به عهده گرفت.

«مک‌ایر» چنان در تنظیم واکنش انگلیس به حوادث ۱۱ سپتامبر موفق بود که جورج بوشِ پسر، بریتانیا را بهترین دوست آمریکا توصیف کرد.سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ با بخش مهمی از تجربه دیپلماتیک مک‌ایر مصادف بود.

نماینده انگلیس، هم‌زمان با رقم خوردن حوادث ۱۱ سپتامبر، به عنوان دبیر اول در دپارتمان «خاورمیانه و ضدتروریسم» سفارت انگلیس در آمریکا مشغول به کار بود. در همین مدت، واکنش انگلیس به حوادث ۱۱ سپتامبر (زمانی که مک‌ایر مسئولیت مدیریت و هماهنگی اقدامات و سیاست‌های انگلیس در قبال این حوادث را به عهده داشت) آن‌چنان برای آمریکایی‌ها دل‌گرم‌کننده بود که جورج بوشِ پسر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام کرد: «آمریکا هیچ دوستی [بهتر و] صادق‌تر از بریتانیای کبیر ندارد.»

مک‌ایر بعد از بازگشت مجدد به انگلیس، بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ نیز کم و بیش در همین حوزه ضدتروریسم فعالیت‌های خود را به عنوان رئیس دپارتمان «سیاست‌های ضدتروریسم» وزارت خارجه بریتانیا ادامه داد.