جمعه, ۲۰ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۴۸

نرخ بیمه شخص ثالث خودرو را چگونه محاسبه می کنیم

 برخلاف بیمه بدنه اتومبیل که ‌بیمه‌ای اختیاری است، بیمه شخص ثالث ‌بیمه‌ای اجباری بوده که همه صاحبان وسایل نقلیه باید آن را تهیه کنند تا خسارت مالی و جانی برای شخص زیان دیده و خسارت جانی برای راننده مقصر توسط بیمه پرداخت شود.
به گزارش تیتربرتر، برای خرید بیمه شخص ثالث، نرخ و نرخ بیمه شخص ثالث یکی از عوامل مهم در زمان خرید این بیمه است که اهمیت بسیاری برای خریداران آن دارد.

در این مطلب قصد داریم نحوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث، نرخ و استعلام آن را در سال ۱۳۹۸ بررسی کنیم.

محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۹۸

در بیمه شخص ثالث یک مبلغ حق بیمه به عنوان حق بیمه پایه وجود دارد، که مقدار این مبلغ توسط بیمه مرکزی مشخص شده و در شرکت‌های بیمه اجرایی می‌شود.

مبلغ حق بیمه پایه به میزان دیه و تعداد سیلندرهای ماشین بستگی دارد. به طور مثال مبلغ دیه در سال ۱۳۹۸ در ماه حرام ۳۶۰ میلیون تومان و در ماه غیر حرام به میزان ۲۷۰ میلیون تومان می‌باشد.

طبیعتا با افزایش نرخ دیه، نرخ بیمه شخص ثالث هم افزایش پیدا می‌کند و این مورد در افزایش ۱۵% نرخ بیمه شخص ثالث سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ مشهود است.

همانطور که مشاهده می‌کنید مبلغ پایه حق بیمه شخص ثالث برای اتومبیل‌های کمتر از ۴ سیلندر به میزان ۱۱.۲۳۶.۰۰۰ ریال و برای ماشین‌های پیکان و پراید به میزان ۱۳.۳۰۶.۰۰۰ ریال است. دقت کنید که این مبالغ برای تعهد بدنی یا دیه ۳۶۰ میلیون تومانی و تعهد مالی ۹ میلیون تومان است و برای بیمه‌های شخص ثالث صادر شده در سال ۹۸ معتبر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: درباره بیمه راننده محور بیشتر بدانید

همانطور که در بالا ذکر کردیم مبلغ پایه حق بیمه شخص ثالث یک مبلغ ثابت است، اما در محاسبه بیمه شخص ثالث ۹۸ عوامل دیگری مانند تخفیفات عدم خسارت یا جریمه‌های پرداخت دیرکرد می‌تواند باعث افزایش یا کاهش نرخ نهایی بیمه نامه شخص ثالث شود. در تصویر زیر می‌توانید نرخ بیمه شخص ثالث برای اتومبیل‌های سواری را که بر اساس مقدار سال تخفیف آنها در سال ۱۳۹۸ در نظر گرفته شده است مشاهده کنید.

titrebartar.com