دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ۲۰:۱۳

انجام تست های استعدادیابی در مدارس فوتبال

انجام تست های استعدادیابی در مدارس فوتبال
اصولا انجام هر کار بی هدفی، در کوتاه یا درازمدت محکوم به شکست است. اگر تنها هدف یک مدرسه فوتبال درآمدزایی، یک محفل دورهمی و صرفا وقت گذرانی باشد، به هیچ کدام از اهداف تعیین شده فدراسیون جهانی فوتبال از وظایف و نقش یک مدرسه فوتبال در جامعه نخواهد رسید.

بدون تردید مهم ترین بخش هر ترم آموزشی، استعدادیابی بازیکنان نخبه جهت شناسایی و سرمایه گذاری روی آن ها جهت معرفی به باشگاه های معتبر طی سالیان آتی خواهد بود. بدین ترتیب و با توجه به شلوغی سانس ها خصوصا در فصل تابستان، می طلبد که بازیکنان نخبه و مستعد از بقیه جدا شده و جهت انجام تمرینات پیشرفته تر متناسب با سطح تواناییشان، در شرایطی مجزا تمرین داده شده تا با این کار مانع سرخوردگی و عدم پیشرفت آن ها شویم.

ذکر این نکته ضروریست که صرفا ارایه بازی جذاب و باکیفیت توسط بازیکنان، به منزله مستعد بودن آن ها و کم یا بی استعداد بودن بقیه هم رده ای ها محسوب نمی شود.

مربیان می بایست با توجه به تست های مختلف آمادگی جسمانی، روانی، تکنیکی، مهارتی و حتی تاکتیکی در سنین بالاتر شرایط بازیکنان را بررسی دقیق تری نموده و سعی در تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن نقاط ضعف آن ها بنمایند. چه بسا یک تصمیم صحیح و استعدادیابی به موقع بتواند سرنوشت یک بازیکن و حتی فوتبال کشور را تغییر دهد.

مصداق بارز آن چگونگی شناسایی و کشف علی کریمی توسط علی پروین می باشد. پس مدارس فوتبال می بایست از مربیانی استفاده نمایند که فوت و فن استعدادیابی و پرورش بازیکنان نخبه را از بر باشند.

محسن بابادی