جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ۰۰:۳۷
از قدیمی ترین گوشی هوشمند سامسونگ تا جدیدترین آن

پیشرفت گوشی های سامسونگ از گذشته تاکنون

از قدیمی ترین گوشی هوشمند سامسونگ تا جدیدترین آن
امروز می خواهیم در زمان سفر کنیم ! تعجب نکنید می خواهیم با سفر به زمان به گذشته بر گردیم و به ده سال پیش...

امروز با مرور اختصاری تاریخچه گوشی های سامسونگ ، نگاهی به برخی از محصولات این شرکت خواهیم داشت که با طراحی‌های بسیار بد، با انتقادهای فراوان رو به رو شدند.

سامسونگ شرکت پیشرو در زمینه طراحی تلفن های هوشمند است. که این کمپانی کره‌ای محصولاتی ارزشمند و رده بالا تولید می‌کند که لایق برچسب‌های قیمت بالایشان هستند. سامسونگ هیچ ترسی از آزمایش راه‌های جدید ندارد و بعد از آموختن درس‌های بسیار، مراقب دور نشدن طرفداران نیز هست. گوشی های سری گلکسی اس 9 ضمن بهره‌گیری از قابلیت‌های فراوان، نیازهای مصرف‌کنندگان را هم رفع می‌کند. در این موبایل خبری از جک هدفون نیست، اسکنر اثر انگشت به بخش پایینی دوربین منتقل شده است و حالا کاربران می‌توانند موبایل گران‌قیمت خود را به صورت وایرلس هم شارژ کنند.

هرچند، گلکسی اس 9، آخرین و جدیدترین موبایل سامسونگ در میان محصولات پریمیوم Galaxy S محسوب می‌شود و در کنار آن می‌توان محصولات دیگری از سری Galaxy J و Galaxy A را هم پیدا کرد که بسیاری از آنها فاقد ویژگی‌های منحصر به فرد هستند. شاید طراحی گوشی های امروزی سامسونگ خوب باشد، ولی برای مرور موبایل ها و تبلت هایی که طراحی مناسبی نداشتند، نیازی به دقیق شدن در تاریخچه این شرکت نیست.

پیش از تولید تلفن های هوشمند، سامسونگ بیشتر یک شرکت خوشه‌ای صنعتی ناشناخته بود و در زمینه‌های مختلفی همچون ساخت کشتی‌های محموله غول‌پیکر، تانک‌ها، تلویزیون‌ها، ماشین‌های شستشو و تقریبا هر چیزی فعالیت می‌کرد. امروزه سامسونگ باز هم تمام این کارها را انجام می‌دهد، ولی حالا شناخته شده است.

مطالب مرتبط : آخرین نسخه آپدیت گوشی سامسونگ A50 را نصب نکنید!

علت موفقیت شرکت سامسونگ در تولید گوشی چیست

شکی نیست که اصلی ترین دلیل موفقیت کمپانی سامسونگ در بازار گوشی های هوشمند و تبدیل شدن به برند شماره ی یک این صنعت، سری محبوب و پر فروش گلکسی بوده است. سامسونگ پیش از معرفی خانواده ی گلکسی نیز مدل های نسبتا خوبی را روانه ی بازار کرده بود اما در آن زمان نوکیا و اپل با محصولات جذاب به حدی در این صنعت پایدار شده بودند که اجازه ی خودنمایی را به سامسونگ نمیدادند. اوضاع به گونه ای بود که تقریبا هیچکس فکرش را نمیکرد روزی سامسونگ تبدیل به بزرگترین سازنده ی گوشی های هوشمند در جهان شود و نوکیا دیگر فعالیتی در دنیای گوشی های موبایل نداشته باشد و حتی از اپل با آیفون های جذابش هم پیشی بگیرد. اما سامسونگ این کار غیر ممکن را ممکن کرد و با معرفی خانواده ی گلکسی به همراه سیستم عامل کاربر پسند اندروید گوگل، انقلابی در دنیای گوشی های هوشمند ایجاد کرد. در این مقاله میخواهیم به طور مفصل نگاهی به تاریخچه ی هفت ساله ی برند Galaxy سامسونگ بیاندازیم.

مطالب مرتبط : نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ A70 سامسونگ

سال 2009: پیدایش خانواده ی Galaxy

اگر بخواهیم به حافظه ی خود برای بازگشت به اولین گوشی اندرویدی سامسونگ رجوع کنیم، به بهار سال 2009 بازخواهیم گشت. پائیز سال 2008 بود که گوگل پلتفرم متن باز اندروید را معرفی و سپس HTC گوشی HTC Dream را با این سیستم عامل روانه ی بازار کرد و در آن زمان سامسونگ مجبور بود تا چندین ماه برای معرفی اولین گوشی هوشمند اندرویدی خود یعنی I7500 Galaxy صبر پیشه کند. بدین ترتیب بود که خانواده ی Galaxy شکل گرفت. همان طور که ذکر شد، گوشی معرفی شده با نام Galaxy و بدون هیچ پسوندی از سوی سامسونگ معرفی شد. این گوشی بدنه ی تمام پلاستیکی داشت و از لحاظ طراحی بسیار شبیه به دیگر گوشی های لمسی آن دوره بود. دکمه های فیزیکی در زیر صفحه نمایش جای گرفته بودند و به واقع هیچ نقطه ی تمایزی در طراحی این گوشی با دیگر گوشی های لمسی آن زمان وجود نداشت.

چندین ماه بعد نیز اولین گوشی اندرویدی تبلیغاتی سامسونگ که با نام Behold II وارد وارد بازار آمریکا شد طراحی کاملا مشابهی نسبت به GTI-7500 داشت. Behold II رابط کاربری نسبتا جذابی را به همراه خود داشت و تجربه ی کاربری خوبی را با اندروید برای کاربر به ارمغان میآورد اما باز هم به هیچ وجه این گوشی در حد و اندازه ی اولین گوشی اندرویدی اچ تی سی ظاهر نشد. HTC Dream با طراحی جذاب خود و آن کیبورد فیزیکی QWERTY زیبا، مطمئنا یکی از خاطره انگیزترین گوشی های اندرویدی محسوب میشود و همین اصلی ترین دلیل تمایز نماینده ی اچ تی سی نسبت به گوشی اندرویدی سامسونگ بود. به طور کلی در اولین سال ظهور اندروید سامسونگ عملکرد خیره کننده ای نداشت که بتوان درباره ی آن بحث کرد. البته طبیعی بود که سامسونگ اولین سال را با تمام قوا آغاز نکند و در آن سال آنها همچنان به تولیدگوشی های لمسی خود با پلتفرم ویندوز موبایل ادامه دادند.   

مطالب مرتبط : پرچمدار جدید سامسونگ به اسنپدراگون 855 مجهز شد

سال 2010: ظهور Galaxy S

پس از معرفی شدن چند گوشی اندرویدی از سوی سازندگان مختلف در سال اول که اکثرا طراحی کسل کننده ای داشتند، سامسونگ تاریخ خود برای بازگشت به دنیای گوشی های هوشمند را روی سال 2010 تنظیم کرد که اتفاقا زمان بندی بسیار خوبی هم بود زیرا که در پائیز 2009 موتورولا با اولین مدل DROID حسابی در حال بالا بردن سهم خود بود  و در آن زمان سامسونگ هیچ گزینه ای برای رقابت با محصول زیبای موتورولا روی میز نداشت. تا اینکه بهار 2010 از راه رسید و سامسونگ اولین پرچمدار اندرویدی خود را با نام Samsung Galaxy S یا همان GT-I9000 معرفی کرد. به طور غیر قابل انکاری گلکسی اس کاملا متفاوت از گوشی هوشمندی بود که سامسونگ در سال 2009 معرفی کرد. این گوشی به طور محسوسی باریک تر از مدل اندرویدی پیشین سامسونگ بود اما همچنان جنس بدنه از پلاستیک بود. با اینکه گلکسی اس طراحی بسیار بهتری نسبت به گلکسی سال 2009 داشت اما باز هم کمبود های موجود، این گوشی را زیر سایه ی پرچمدار موتورولا نگاه داشت. بسیاری از مردم اعتقاد داشتند که گلکسی اس طراحی مشابه آیفون دارد که بیشتر این اعتقاد به خاطر وجود صفحه نمایش بزرگ و دکمه ی سخت افزاری زیر صفحه نمایش گلکسی اس بود. GT-I9000 به طور محسوسی اوضاع را برای سامسونگ در بازار گوشی های هوشمند بهتر کرد به خصوص اینکه مشخصات فنی این پرچمدار در زمان خود واقعا خیره کننده بود. اما صفحه نمایش تمام لمسی در آن زمان چندان به مزاج اوپراتور های آمریکایی مانند AT&T خوش نیامد و این اوپراتور بزرگ به دنبال این بود تا با یک نسخه ی انحصاری این گوشی را وارد بازار آمریکا کند و اینجا بودکه این اوپراتور کیبورد فیزیکی QWERTY را با پرچمدار سامسونگ همراه کرد اما این پایان ماجرا نبود و دیگر اوپراتور های آمریکایی نیز به دنبال همین مسئله بودند و در هر زمانی ایده ی یک طراحی جدید را به سامسونگ میدادند و خیلی زود این اوضاع در بازار آمریکا برای سامسونگ از کنترل خارج شد. اما کمی بعد آمریکایی ها با کنار گذاشتن کیبورد های فیزیکی کنار آمدند و این مسئله را که دوران کیبورد های فیزیکی به پایان رسیده است را قبول کردند و سامسونگ نیز تقریبا به صورت کامل کیبورد های QWERTY را کنار گذاشت. که البته همین باعث شباهت زیاد اکثر گوشی های اندرویدی آن زمان نسبت به یکدیگر شد.

سامسونگ گلکسی در طول 10 سال اخیر تغییرات زیادی داشته است. اولین سری این مجموعه سامسونگ گلکسی 17500 بود. پیشرفت این برند را ببینید؛ سامسونگ گلکسی نوت 9 به معنای واقعی کلمه از مدل‌های پیش از خودش بسیار قدرتمندتر است. سری نوت سامسونگ به شدت مسئول افزایش بسیار زیاد سایز گوشی‌های هوشمند مدرن است.

در سال 2009، سامسونگ تلفن هوشمند Galaxy i7500 را روانه بازار کرد. این نخستین موبایل از سری گلکسی و اولین دستگاه مجهز به اندروید سامسونگ بود. گلکسی i7500 به نمایشگر لمسی اولد، اندروید 1.5 و یک باتری بسیار بد مجهز شده بود و مکانیسم قفل شدن و باز شدن صفحه نمایش، بسیاری از کاربران را متعجب کرد. حقیقتا، طراحی بد فراتر از شکل ظاهری این موبایل است.

سامسونگ در پاسخ به انتقادها در استفاده از پلاستیکی که به آسانی از دست سر می‌خورد، گلکسی نوت 3 را با چرم مصنوعی و کوک‌های ساختگی روی قاب پشتی تولید و عرضه کرد. احساس لطافت این متریال به اندازه کافی دلپذیر بود و برای مردم، نمونه محصولات چرم را یادآوری می‌کرد. این طراحی مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت و حتی “Bogdan Petrovan” از وب‌سایت “Android Authority” در بررسی خود به تجربه کاربری مناسب‌تر آن و احساس بهتری که در مقایسه با آیفون منتقل می‌کرد، اشاره کرد.

با این همه، گلکسی نوت 3 به اندازه کافی نفیس نبود؛ به‌خصوص رنگ سفید این تلفن هوشمند که با ظاهر سال‌خورده و بدون زرق و برق، آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفت. این موضوع با عرضه گوشی اچ تی سی وان (یا M7) با بدنه‌ای تمام‌فلزی و آینده‌نگرانه، برجسته‌تر می‌شد. در همین زمان، وان پلاس وان نیز با بدنه‌ای پلاستیکی که تجربه بهتری از یک موبایل پریمیوم را در مقایسه با گوشی های سامسونگ برای کاربران رقم می‌زد، روانه بازار شده بود.

از زمان عرضه گلکسی S6، طراحی گوشی های سامسونگ شکوفا شدند و بزرگ‌ترین انتقادی که کارشناسان طی سال‌های اخیر از گوشی های سامسونگ داشتند، محل قرارگیری اسکنر اثر انگشت در گلکسی اس 8 بوده است. مدیران در گفتگو با رسانه‌ها گفتند باتری مانع انتقال آن به زیر دوربین می‌شد. اما مشکل هر چیزی که بود، در گلکسی اس 9 شاهد تغییر آن بودیم.