سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۲۱:۲۹
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خبر داد ؛

واحد تولید خصوصی بزرگترین تولید و صادرکننده نمونه کشور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خبر داد ؛
واحد صنعتی "برفاب" به عنوان بزرگترین تولید و صادرکننده کولرهای آبی کشور امروز به عنوان صادرکننده ممتاز ملی در جمع هشت صادرکننده ممتاز کشور انتخاب و تجلیل شد.

سجاد رستمی با بیان این مطلب، افزود: واحد صنعتی برفاب تولید کننده انواع لوازم خانگی شامل کولرهای آبی، فریزرهای صندوقی، یخچال، فریزر، اجاق گاز، آبگرمکن، ماشین لباس شویی دو قلو، اجاق گاز رومیزی، پنکه و بخاری برقی است.

وی گفت: برفاب هم اکنون با ۷۰۰نیروی کار مستقیم بزرگترین واحد تولیدی - خصوصی استان است که تاکنون بیشترین میزان صادرات را در بین شرکت های ایرانی داشته است.

رستمی گفت: این واحد صنعتی به مدت ۵ سال به عنوان صادرکننده نمونه ایران و سه سال به عنوان واحد تولیدی نمونه کشور انتخاب شده است.

گفتنی است که واحد صنعتی برفاب از سال ۶۹ فعالیت صنعتی خود را در قطب صنعتی شهرکرد آغاز کرده است.

اراده جدی فولاد خوزستان در تقویت فن آوری

عصرگاه امروز 12 آذرماه 98 ایرج کاظمی نژاد رئیس پارک علم و فن آوری استان خوزستان با همراهی سید یحیی میرزایی معاون، جواد کوتی مدیرعامل صندوق پژوهش و فن آوری استان خوزستان و علیرضا مخبر دزفولی قائم مقام مدیرعامل فولاد خوزستان در امور سلامت و بهداشت کارکنان با علی محمدی مدیرعامل این شرکت دیدار کردند.

در این دیدار که در سالن کنفرانس ساختمان مدیرعامل برگزار شد، ایرج کاظمی نژاد با اشاره به این موضوع که ظرفیت بالایی در پارک علم و فن آوری جهت ارتباط شرکت های دانش بنیان با شرکت فولاد خوزستان وجود دارد گفت: ایجاد مرکزی به نام فن آوری های نوین در صنعت فولاد با محوریت شرکت فولاد خوزستان باعث حضور همزمان بازیگران عرضه و تقاضا می شود که باعث هم افزایی بین دانشگاه و صنعت می شود.

در ادامه علی محمدی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به برگزاری نمایشگاه بومی سازی صنعت فولاد برای اولین بار در کشور از سوی شرکت فولاد خوزستان، حضور ٦٥ شرکت و انعقاد ٢٠ تفاهم نامه بین شرکت فولاد خوزستان و شرکت های فن آور استان به ارزش ١٨٥ میلیارد تومان را نشانه اراده جدی فولاد خوزستان به تقویت فن آوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان در استان دانست؛ وی همچنین تمرکز بر اجرایی شدن این تفاهم نامه ها را خواستار شد. 
مدیرعامل فولاد خوزستان گردش نقدینگی، سود سهام و خرید تجهیزات از درون استان را رویکرد این شرکت در تقویت بنیه های اقتصادی و فن آوری خوزستان برشمرد و خواستار تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه شد.

رکورد روزانه تولید فولادسازی فولاد خوزستان شکسته شد

 غلامرضا طالبی مدیر برنامه ریزی و کنترل تولید فولاد خوزستان با اعلام این خبر شکسته شدن رکورد روزانه تولید فولادسازی افزود: با تلاش فولاد مردان در دهم آذر ماه 98، تولید روزانه شکسته شد و به میزان 12689 تُن رسید.

طالبی رکورد قبلی تولید روزانه فولادسازی را 14 آذر ماه سال گذشته و به میزان 12654 تُن اعلام کرد.
مدیر برنامه ریزی و کنترل تولید ضمن قدردانی از تلاش فولاد مردان در دستیابی به رکوردهای تولید افزود: برنامه ریزی، انگیزه و همت جهادی از عوامل تاثیرگذار در دستیابی به رکوردهای تولید در واحدهای مختلف شرکت فولاد خوزستان است؛ در شرایط تحریم، حفظ روند تولید و دستیابی به رکورد روزانه، تنها یک معنی دارد، ایستادگی و عزم راسخ کارکنان فولاد خوزستان.

بیوگرافی شرکت فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان شرکت فولاد ایرانی است، که هم‌اکنون دومین تولیدکننده فولاد خام در ایران بعد از شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌باشد. کارخانه مرکزی این شرکت با وسعت ۸٫۳ کیلومتر مربع، در مجاورت شهر اهواز (کیلومتر۱۰جاده اهواز بندرامام خمینی (ره))واقع شده‌است و دفتر مرکزی آن نیز در اهواز قرار دارد.

شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۲ فروردین ۱۳۴۶ به‌عنوان نخستین مجتمع تولید آهن و فولاد ایران، به روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی راه‌اندازی شد.

کارخانه‌های اصلی

شرکت فولاد خوزستان متشکل از سه واحد اصلی تولید برای عرضه محصولات میانی و نهایی است.

کارخانه‌های گندله سازی

شامل دو واحد گندله سازی، هر یک به ظرفیت اسمی ۵/۲ میلیون تن گندله در سال است. در این کارخانجات سالانه بالغ بر پنج میلیون تن گندله سنگ آهن از پودر تغلیط شده تولید می‌شود.

کارخانه‌های احیاء مستقیم

در این کارخانه گندله‌های سنگ آهن به آهن اسفنجی (آهن احیاء مستقیم) تبدیل می‌شوند. در این بخش در حال حاضر سه واحد میدرکس با مجموع ظرفیت ۱/۶۵ میلیون تن و دو واحد زمزم۱ با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن و زمزم۲ با ظرفیت یک میلیون تن در سال مشغول تولید می‌باشند. واحدهای زمزم، بومی شده میدرکس به حساب می‌آیند و توسط کارشناسان داخلی طراحی و نصب شده‌اند.

بخش فولاد سازی

در این بخش محصولات نهایی شرکت یعنی شمش فولادی (بلوم و بیلت) و تختال (اسلب) از آهن اسفنجی تولید می‌شود. بخش فولادسازی متشکل از شش کوره قوس الکتریکی، چهار کوره پاتیلی، یک VD و دو ماشین دوخطه ریخته‌گری تختال، سه ماشین شش‌خطه شمش و تاًسیسات جمع‌آوری غبار فولادسازی می‌باشد. ماشین‌های ریخته‌گری، فولاد مذاب را به تختال و شمش تبدیل می‌نمایند. ظرفیت تولید سالیانه این بخش ۲/۳ میلیون تن می‌باشد که در حال حاضر طرح توسعه ظرفیت تا ۵ میلیون تن تا سال ۱۳۹۱ در حال پیگیری و اجرا است.

کارخانه‌های جانبی

کارخانه آهک

کارخانه آهک در دو خط تولیدی، آهک مورد نیاز برای مراحل گندله‌سازی و فولادسازی را تاًمین می‌کند.

کارخانه اکسیژن

کارخانه اکسیژن در سه واحد اکسیژن مورد نیاز شرکت را تولید می‌کند.

اسکله اختصاصی بندرامام

اسکله اختصاصی شرکت فولاد خوزستان شامل دو سیستم تخلیه کشتی در سایت ۶ منطقه ویژه اقتصادی واقع شده‌است.

تصفیه خانه آب

تصفیه خانه آب شرکت فولادخوزستان درمنطقه کوت عبدالله اهواز و در مجاورت رودخانه کارون قرار گرفته‌است که آب مورد نیاز شرکت فولادخوزستان را از رودخانه کارون برداشت و به شرکت فولاد ارسال می‌کند.

نیروگاه

برق مصرفی مجتمع از یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی تأمین می‌شود.

تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی

تصفیه‌خانه فولاد خوزستان، از بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه‌های پساب‌های صنعتی در سطح ایران است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز نموده‌است. این کارخانه خارج از فضای اصلی شرکت بوده‌است.

با واگذاری دو کارخانه در سنگان به فولاد خوزستان، این شرکت نیز همردیف دیگر رقبای فولادسازی قرار گرفته و سهمی از ذخایر 1.2میلیارد تنی سنگ آهن در سنگان برای تأمین ماده اولیه تولید فولاد برده است.

شرکت های زیرمجموعه "گروه فولاد خوزستان"

گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان
صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد
صنعت فولاد شادگان
ایده پردازان صنعت فولاد
مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب
فولاد لجستیک
تامین آتیه فراگیر
توسعه اقتصادی فراگیر وفا
توسعه اقتصادی پایدار فراگیر
توسعه صنعتی و معدنی ایساتیس