سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۱۷:۰۱

معلولان برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تسهیلات می گیرند

معلولان برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تسهیلات می گیرند
معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم‌زمان با روز جهانی معلولان، اهم اقدامات صورت گرفته برای مناسب‌سازی معابر و ناوگان عمومی پایتخت را برای معلولان تشریح کرد.

محسن پورسیدآقایی با اشاره به اهمیت نیازهای افراد دارای معلولیت و نام‌گذاری سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) به‌ عنوان روز جهانی افراد دارای معلولیت، گفت: با توجه به سیاست‌های اداره کل سلامت شهرداری تهران و با هدف تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» و به‌ منظور تلاش در زمینه مناسب‌سازی معابر برای افراد دارای معلولیت اقداماتی صورت گرفته است.

تخفیف ۹۰ درصدی طرح ترافیک برای معلولان

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در راستای ایمنی و هدایت مناسب نابینایان و معلولین به ایستگاه‌های اتوبوس؛ مناسب‌سازی و تسهیل تردد در ساخت پایانه‌ها (پایانه جوانمرد قصاب) صورت گرفته است، گفت: ایجاد تسهیلات لازم در مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای، ایجاد تسهیلات عبور و مرور در محدوده‌های ترافیکی و تسهیلات دوچرخه اشتراکی ازجمله اقداماتی است که از سوی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک صورت گرفته، به‌طوری که اکنون به ازای هر ۷۰ فضای پارک، یک فضای پارک ویژه با تابلو و خط‌کشی اختصاصی و به‌صورت رایگان پیش‌بینی و قابل استفاده است. همچنین ارائه تخفیف ۹۰ درصدی در عوارض تردد وسایل نقلیه دارای پلاک معلولیت در محدوده‌های خاص ترافیکی و تخصیص یک ‌خانه دوچرخه در بوستان پلیس جهت آموزش و استفاده افراد دارای معلولیت و همچنین تخصیص سه‌چرخه مناسب جهت ترویج استفاده از سیستم حمل‌ونقل پاک از اهم این اقدامات است.

مناسب سازی ایستگاه‌های مترو برای دسترسی معلولان

وی با تاکید بر اینکه دسترسی آسان شهروندان به کلیه اماکن و معابر عمومی، حقی است که همواره بر آن تاکید شده است گفت: مناسب‌سازی رمپ‌های خطوط مترو، ورودی ایستگاه‌های صیاد شیرازی، سهروردی، جوادیه، زمزم، شهرک شریعتی، نعمت‌آباد، آزادگان، فرودگاه (پایانه‌های ۱، ۲، ۴ و ۶)، میدان آزادی، شادمان و میدان انقلاب، مناسب‌سازی ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب و ایستگاه فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی(ره) هم در بخش مترو صورت گرفته است. هم‌چنین با توجه به اینکه خطوط ۶ و ۷ در حال ساخت هستند کلیه ضوابط مناسب‌سازی ویژه تردد معلولین طراحی و در نظر گرفته‌شده و اعتبار آن نیز در قالب اعتبار احداث خط پیش‌بینی شده و به‌مرور و در حین تکمیل خطوط و ایستگاه‌ها، تکمیل خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه اگر قرار باشد نگاه خود را به روزهای مناسبتی معطوف و وقت خود را صرف اقدامات مقطعی و گذرا کنیم هیچ‌گاه نمی‌توانیم به باز شدن گره ترافیک معلولان در زندگی شهری که هر لحظه در حال گسترش است امید ببندیم تصریح کرد: تلاش برای ایجاد بسترهای شهری در جهت خدمت به معلولان همواره مورد تاکید است.

بارگذاری اطلاعات و معرفی امکانات و تسهیلات موجود در ایستگاه‌های مترو به‌صورت فایل صوتی جهت استفاده بهینه نابینایان، اجرای مسیر ویژه تردد نابینایان در ٣٧ ایستگاه منتخب با اولویت نزدیک بودن به مراکز مرتبط با امور نابینایان، اجرای رمپ در کلیه اختلاف سطح‌های موجود در داخل ایستگاه‌ها و دسترسی‌های ورودی به آسانسورها جهت تسهیل در تردد افراد دارای معلولیت(دارای ویلچر) و درج توضیحات راهنما با خط بریل در کنار دکمه‌های آسانسور در کلیه آسانسورهای خطوط ٢ و ٥ مترو صورت گرفته و در ایستگاه‌های دیگر نیز محقق خواهد شد.

بیشتر بخوانید: موانع جلوی پای معلولان را رفع می‌کنیم

مناسب‌سازی پایانه‌های تاکسی‌رانی و اتوبوسرانی برای معلولان

پورسیدآقایی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در بخش تاکسیرانی و اتوبوسرانی اشاره کرد و مناسب‌سازی برخی از پایانه‌های تاکسیرانی برای استفاده افراد دارای معلولیت اعم از پایانه‌های نوبنیاد، سازمان آب، آتش‌نشان، ارم، سیدخندان، شهید نظری، شمشیری، ونک، صنعت، مخصوص، شهر زیبا و محل استقرار تاکسی‌های ویژه فرودگاه مهرآباد، فراهم آوردن امکان دسترسی بیش از ۵۰۰۰ دانش‌آموز دارای معلولیت (اوتیسم، نابینا، ناشنوا، جسمی و حرکتی) به مدارس و محروم نماندن آن‌ها از تحصیل با ارائه خدمات از درب منزل به مدرسه و بالعکس، به‌کارگیری ۱۱۰۰ دستگاه خودرو سواری و ون با همکاری ۷ شرکت پیمانکار برای ارائه سرویس رایگان به دانش آموزان استثنایی شهر تهران با آمار سرویس‌دهی رایگان به ۵۰۶۸ دانش‌آموز در ۵۸ مدرسه استثنائی را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.

به گفته‌ی معاون شهردار تهران، برنامه‌ریزی طرح «طب تاکسی» به‌منظور ارائه خدمات حمل‌ونقل ویژه به افراد دارای معلولیت موقت یا دائم حرکتی(اعم از بیماران، سالمندان و ...) با مشارکت بهزیستی و مراکز درمانی و بخش خصوصی، برنامه‌ریزی طرح استفاده از تاکسی‌های اینترنتی برای افراد نابینا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت توسط تاکسی اینترنتی کارپینو نیز در دست اقدام است.

پورسیدآقایی ادامه داد: با توجه به راه‌اندازی سامانه معلولین و جانبازان در سال ۹۱؛ در حال حاضر تعداد ۳۶۹۴ مشترک (ویلچری ۳۰۱۳ نفر، نابینا ۴۲۴ نفر، واکری ۵۸ نفر و عصایی ۱۹۹ نفر) از خدمات این سامانه استفاده می‌کنند و سرویس‌دهی به ۱۶۹ گروه و موسسه فعال در امور معلولین، جانبازان، سالمندان و مدارس استثنایی، سرویس رسانی به مراکز درمانی و آموزشی با ۲۰ خط اتوبوسی مجهز به جک بالابر، سرویس رسانی به مدارس کودکان استثنایی با ۳۲ دستگاه اتوبوس، مهندسی مجدد خطوط اتوبوس، مناسب‌سازی ایستگاه‌های سامانه‌های اتوبوس تندرو و ایجاد مسیر ویژه نابینایان در ۱۲۶ ایستگاه از سامانه‌های تندرو، نصب ۳۶ عدد تابلوی بریل راهنمای خطوط در ایستگاه‌های خطوط تندرو، نصب ۱۹۰ راهنمای بریل بر روی دستگاه کارت‌خوان(خط ۴ و ۷ بی. آر. تی.) مجموعه اقداماتی است که در بخش اتوبوس‌رانی شهر تهران صورت گرفته است.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، به گفته وی، اعلام هوشمند نام ایستگاه داخل اتوبوس(با توجه به ضرورت اعلام هوشمند نام ایستگاه در داخل اتوبوس، در راستای تسهیل استفاده شهروندان و نابینایان عزیز از خدمات حمل‌ونقل عمومی) عملیات تجهیز ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس به سیستم سخت‌افزار و نرم‌افزارِ اعلام هوشمند نام ایستگاه انجام‌شده و راه‌اندازی قابلیت تاک بک (اعلام صوتی) در نرم‌افزار حمل‌ونقل عمومی تهران هم در این بخش صورت گرفته است.

معاون شهردار تهران در پایان تاکید کرد به‌رغم اقدامات صورت گرفته هنوز تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب در مناسب‌سازی فاصله داریم اما حتما برای رسیدن به این نقطه برنامه‌ریزی و تلاشی مستمر خواهیم داشت.