سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۳۵
همزمان با اکران در سینماهای کشور

انتشار نسخه اولیه اما غیرمجاز خانه پدری در فضای مجازی

همزمان با اکران در سینماهای کشور
فیلم سینمایی «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری از زمان ساخت تا اکران عمومی سه بار توقیف شده است و در حالی که، یک روز مانده به آخرین روز اکران رسمی در سینماهای کشور، نسخه غیرقانونی و قاچاق آن در فضای مجازی منتشر شد.

فیلم پر سر و صدای «خانه پدری» به عنوان جنجالی‌ترین ساخته کیانوش عیاری پس از گذشت پنج سال با اصلاحاتی جزئی برای رده سنی بالای ۱۵ سال یکم آبان ماه برای اکران در سراسر کشور روی پرده سینما رفت اما در حالی که تنها چند روز از زمان اکران آن می گذشت به یکبار در ششم آبان ماه خبر توقیف فیلم خانه پدری به دستور دادسرای فرهنگ‌و رسانه مورد تایید قرار گرفت.

توقف اکران فیلم خانه پدری در شرایطی در سال های اخیر شاهد توقیف اکران چندین فیلم از جمله «رحمان 1400» بودیم با حواشی بسیاری روبرو شد و کیانوش عیاری، منتقدان و حامیان بسیاری را پیدا کرد و در این زمینه سازمان سینمایی تلاش بسیاری برای رفع توقیف آن کرد.

«خانه پدری» روایتگر ۷۰ سال زندگی سه نسل در یک خانه است، خانواده‌هایی که مردانی ستمگر و متعصب دارند. فیلمی تلخ و به دور از واقعیت با کارگردانی که نه به اصلاحات فیلم راضی بود، نه به اکران آن در سینماهای هنر و تجربه.

انتشار نسخه غیرمجاز همزمان با اکران

نسخه غیرمجاز فیلم سینمایی «خانه پدری» در حالی از ساعتی قبل در فضای مجازی منتشر شده است که از روز گذشته برخی از کانال‌های خبری و رسانه‌های سینمایی در فضای مجازی به بهانه به پایان رسیدن اکران عمومی این فیلم در سینماها تا روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه، بار دیگر مخاطبان را به تماشای این فیلم فراخوانده بودند.

نکته قابل توجه درباره نسخه منتشرشده از فیلم «خانه پدری» کیفیت بالای آن و نیز عدم اعمال اصلاحات موردچالش برسر سکانس افتتاحیه فیلم است. به تعبیری نسخه‌ای که از امروز در فضای مجازی به‌صورت غیرقانونی در دسترس عموم مخاطبان قرار گرفته همان نسخه اولیه فیلم است که نتوانسته بود برای اکران عمومی مجوز دریافت کند.

مطالب مرتبط : از توقیف تا اکران خانه پدری

انتشار نسخه غیرمجاز فیلم سینمایی «خانه پدری»، پس از فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» دومین مورد عجیب اکران ۹۸ در زمینه انتشار نسخه اصلاح‌نشده فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی محسوب می‌شود.

هنوز مسیر ورود نسخه غیرمجاز فیلم «خانه پدری» به شبکه قاچاق و عامل انتشار آن مشخص نیست.

سازمان سینمایی و مشخصا کمیته صیانت از آثار سینمایی هم هنوز واکنشی به این اتفاق نشان نداده است.