سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۲۹

آخرین جزییات از اعتراض به عدم واریز بسته حمایت معیشتی

آخرین جزییات از اعتراض به عدم واریز بسته حمایت معیشتی
سامانه ثبت درخواست بررسی مجدد بسته حمایتی چند روزی است که قابلیت ورود جهت ثبت اعتراض را ندارد و تعداد بی شماری از معترضان نیز پیامک کد رهگیری دریافت نکردند.

با اعلام اجرای افزایش قیمت بنزین و واریز درآمد حاصل از آن به‌صورت بسته معیشتی به‌حساب مردم، سامانه 6369 برای ثبت نام جاماندگان این طرح اعلام شد. بر این اساس افرادی که خود را مستحق دریافت بسته معیشتی می‌دانستند ولی این بسته حمایتی را دریافت نکرده‌اند با ثبت اعتراض، اجازه بررسی حساب‌های خود را به دولت داده تا در مراحل بعدی پرداخت مشمول این طرح شوند.

این جاماندگان در یک فرصت 10 روزه که اکنون به پایان رسیده و دوباره تمدید شده است، فرصت داشتند که اعتراض خود را ثبت کنند.

کسانی که تاکنون یارانه و مبلغ حمایت معیشتی دریافت نکرده‌اند با سردرگمی هر روز به ادارات و سازمان‌های مختلف مراجعه می‌کنند و نمی‌توانند پاسخ مشخصی در این خصوص دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: تاریخ واریز یارانه نقدی و یارانه بنزین اعلام شد

در این میان برخی ثبت اعتراض را به مثابه ثبت اعتراض به حذف یارانه نقدی تلقی کردند در حالی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها در خصوص ثبت‌نام افرادی که یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند اعلام کرد: درخواست بررسی مجدد و ثبت‌نام برای دریافت یارانه‌ای که در طرح حمایت معیشتی دولت تعریف‌ شده است، صرفاً در خصوص بسته حمایتی معیشتی حاصل از منابع سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین بوده و در سال جاری هیچ قانون و بودجه‌ای جهت پرداخت یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی به افراد غیرمشمول و یارانه اولی وجود نداشته و پیش‌بینی‌نشده است.

نحوه اعتراض به عدم دریافت بسته معیشتی

همان‌طور که گفته شد برای اعتراض به عدم دریافت یارانه معیشتی (یارانه بنزین) باید با شماری گیری # 6369 * با شماره سرپرست خانوار، کد ملی سرپرست خانوار را وارد کرده و پس از ثبت اعتراض منتظر دریافت پیامکی حاوی کد ره‌گیری باشید. پس از دریافت کد رهگیری با مراجعه به سامانه اعلام‌شده در پیامک یا دفاتر پیشخوان، اعتراض خود را نسبت به عدم دریافت بسته معیشتی اعلام‌شده و به دولت اجازه می‌دهید حساب‌های شما را بررسی کرده و در صورت احراز نیازمندی، بسته معیشتی دو ماه گذشته را یک‌جا به‌ حساب جاماندگان واریز خواهد شد.

سخنگوی طرح حمایت معیشتی دولت امروز گفت: کسانی که با ثبت‌نام در سامانه پیامک دریافت نکرده‌اند از صبح یازدهم آذرماه فرصت دارند تا به‌جای کد رهگیری که تاکنون برای آنها ارسال نشده شماره‌ حسابی را که یارانه نقدی برای‌شان واریز می‌شود را به‌عنوان کد رهگیری در سایت Hemayat.mcls.gov.ir وارد کنند و از این طریق مراحل اعتراض خود را کامل کنند.

افراد سالمندی که دسترسی به سیم‌کارت شخصی ندارند هم می‌توانند برای ثبت درخواست خود شماره ملی و شماره‌حساب واریز یارانه نقدی را در سایت Hemayat.mcls.gov.ir وارد کنند.

سایت حمایت معیشتی غیرفعال است

سامانه ثبت درخواست بررسی مجدد بسته حمایتی (Hemayat.mcls.gov.ir) چند روز است که قابلیت ورود جهت ثبت اعتراض ندارد و حتی برخی پیامک کد رهگیری دریافت نکرده اند. 

همچنین کد امنیتی در سایت برای مراجعه کنندگان به سایت نیز غیرفعال است و مردم همچنان سردرگم برای ثبت اعتراض جهت بررسی مجدد بسته حمایتی هستند.

مسئول ارزیابی حمایت معیشتی کیست؟

برخی از خانوارهایی که مشمول دریافت بسته معیشتی نشده یا یارانه آنها قطع‌شده است، به‌ اشتباه یا باراهنمایی نادرست اشخاص دیگر به سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها مراجعه می‌کنند.

لازم به ذکر است که سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، هیچ نقشی در قطع یا واریز بسته معیشتی یا یارانه نقدی نداشته و وظایف کلان مدیریتی و بودجه‌ای استان‌ها را بر عهده‌دارند.

همچنین ذکر این مورد ضروری است که احراز نیازمندی بسته معیشتی برعهده وزارت تعاون و رفاه اجتماعی است.

تمدید مهلت مراجعه به سایت حمایت معیشتی 

بنابر اعلام ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی دولت مستقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ تعداد زیادی از سرپرستان خانوار برای دریافت بسته حمایت معیشتی کد رهگیری دریافت کرده‌اند، اما آن دسته از افرادی که کد رهگیری دریافت نکرده‌اند، ظرف امروز و فردا این کد را دریافت خواهند کرد و در این مورد جای هیچ گونه نگرانی نیست.

همچنین هموطنان می توانند تا تاریخ ۲۰ آذرسال جاری برای ثبت درخواست رسیدگی به سایت Hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه کنند. 

گفتنی است با توجه به اینکه شماره‌گیری با  کد دستوری #۶۳۶۹*  نیز به حداقل رسیده است، طبق اعلام قبلی، امروز سه شنبه (۱۲ آذر) آخرین فرصت شماره گیری با این کد دستوری است و درصورت نیاز و ایجاد تقاضا، هفته آینده نیز فرصتی برای سرپرستان خانواری که از این  کد دستوری استفاده نکرده‌اند فراهم می‌شود. 

یارانه کمک معیشت دوم چه زمانی واریز می‌شود؟

با اصلاح قیمت بنزین و افزایش نرخ آن از هزار به ۱۵۰۰ تومان سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان آزاد، منابعی ایجاد می‌شود که طبق اعلام دولت هر ماه در قالب کمک حمایتی به حساب خانوارهای مشمول واریز می‌شود.

پیش‌بینی بر این است که از آبان سال جاری تا آبان سال آینده حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین باشد که در هر ماه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، این رقم بین حدود ۶۰ میلیون خانوار توزیع خواهد شد این در حالی است که بعد از افزایش قیمت بنزین در سه روز متفاوت از آخرین روزهای آبان تا دوم آذرماه، دور اول کمک‌های معیشتی واریز شد.

به گفته نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار است دهم هر ماه کمک معیشتی پرداخت شود و این اعلام در مواردی این انتظار را ایجاد کرده که برای آذرماه نیز پرداختی انجام شده و دهم آذرماه حساب خانوارها شارژ شود.

بیشتر بخوانید: علل اصلی حذف مردم از شمول کمک معیشتی چیست؟

این در حالی است که پرداختی دور اول که در چند روز گذشته انجام شد همان پرداختی آذر ماه به شمار می‌رود، چراکه باید بعد از یک دور یک ماهه و با کسب درآمد از محل افزایش قیمت بنزین اولیت پرداختی بعد از ۲۴ آذرماه انجام می‌شد ولی به دلایلی این پرداختی در ابتدای ماه و از محل تنخواه صورت گرفته است.

بر این اساس درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین در این فاصله باید جایگزین تنخواه دریافتی بابت پرداختی دور اول شده و در ادامه در دهم دی ماه دور دوم کمک‌های معیشتی واریز خواهد شد.

از این رو در ماه جاری، پرداختی بعدی نقد به یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی اختصاص دارد که بیستم آذر واریز می‌شود و پرداخت بعدی حقوق و دستمزد است که آخر ماه انجام خواهد شد.

برای کمک‌های معیشتی نیزکه به حساب سرپرستان خانوار در یارانه نقدی واریز می‌شود برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان پرداختی انجام خواهد شد.