دوشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ۲۰:۰۶

جاذبه های گردشگری کشور شگفت انگیز قبرس

جاذبه های گردشگری کشور شگفت انگیز قبرس
قبرس در سال ۱۹۶۰ استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس بر پایه مشارکت جوامع ترک و یونانی در اداره امور این جزیره اعلام موجودیت کرد و بریتانیا، یونان و ترکیه حق حاکمیت دولت قبرس را تضمین کردند این کشور دارای نقاط گردشگری بسیار زیبا و دیدنی است در تیتربرتر به این نقاط زیبا می پردازیم.

قبرس، کشوری جزیره‌ای است و به دو بخش قبرس شمالی( ترک نشین) و بخش یونانی‌نشین تقسیم می‌گردد. پایتخت این کشور نیکوزیا است و دارای موزه‌های فراوانی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موزه قبرس، موزه بیزانتین و موزه رصدخانه لدرا اشاره کرد. اگر به کشور قبرس سفر می‌کنید بهتر است جاذبه‌های مهم آن را نیز بشناسید.

معرفی کشور قبرس

جزیره قبرس بعد از جزیره ساردنی و سیسیل سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه‌است و جمهوری قبرس از اعضای اتحادیه اروپا می‌باشد. قبرس از نقاط گردشگرپذیر مدیترانه‌است و در ۱ ژانویه ۲۰۰۸ به حوزه یورو پیوست.

جمعیت کل جزیره یک میلیون و صد هزار نفر است و جمعیت جمهوری قبرس بدون احتساب قبرس شمالی ۸۴۰ هزار نفر است. ۷۷ درصد مردم این جزیره یونانی و ۱۸ درصد نیز از ترکان قبرس هستند.

بیشتر بخوانید: سفر اسرارآمیز به قبرستان اجنه ها

این جزیره به خاطر مکان راهبردی خود در طی تاریخ مورد حمله و اشغال امپراتوری‌های گوناگون ازجمله هیتی‌ها، آشوری‌ها، مصری‌ها، ایرانیان، یونانی‌ها، رومی‌ها، بیزانسی‌ها، عثمانی‌ها و اعراب قرار گرفته‌است. اسکندر مقدونی در ۳۳۳ پیش از میلاد قبرس را از ایران جدا کرد.

از سال ۱۹۷۴ که ارتش ترکیه در واکنش به کودتای یونانی‌ها به شمال قبرس هجوم برد، این جزیره به دو بخش تقسیم شد. پس از آن بخش جنوبی قبرس که در اختیار یونانی‌هاست به اتحادیه اروپا پیوست اما بخش ترک‌نشین شمالی جدا ماند. بخش شمالی قبرس تنها توسط ترکیه به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شده‌است

هنگام صبح در تفریحگاه ساحلی پروتاراس می‌توانید در آب‌های مدیترانه‌ای شنا کنید و انواع فعالیت‌های ساحلی را انجام دهید و در شب‌ها شاهد پر‌جنب و جوش بودن این ساحل باشید البته اگر به بیدار بودن در شب ها کنار ساحل علاقه‌مند هستید ساحلآییا ناپا نیز مناسب‌تر است چرا که در این مکان کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های زیادی وجود دارد که تا صبح پذیرای شما هستند. قدیمی‌ترین شهر قبرس لارناکا است.

کسانی که به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستند حتما از کلیسای فانرومنی و کلیسای لازاروس دیدن کنند چرا که این دو کلیسا متعلق به قرن نهم است. برای مطالعه بشتر در مورد هر یک از جاذبه های کشور قبرس، به صفحه‌ی جاذبه‌های علاءالدین تراول و وبلاگ علاءالدین تراول مراجعه کنید.

در تمام مراحل سفر گردشگرانی که در مناطق دیگر وقت می گذرانند به سواحل طلایی و دوردست مدیترانه سری می زنند چرا که این منطقه در نیکوزیای جنوبی محلی به نام Laiki Yitonia وجود دارد که اماکن جالب توجه جدید و قدیمی را در خود جای داده است. قصر Archbishop، که در Plateia Archiepiskopou Kyprianou واقع شده، یکی از بناهای فوق العادۀ ونیزی میباشد که بطور کامل بازسازی شده است. تعدادی دروازۀ تاریخی نیز در این اطراف باقی مانده اند که ازجمله بهترین آنها دروازۀ فاماگوسا و دروازۀ پافوس می باشند. در نیکوزیای شمالی مسجد سلیمیه از اصلی ترین بناها به شمار می آید و مناره های زیبایش، که از دور در آسمان این شهر نمایان هستند، بعدها در قرن 16ام توسط عثمانی ها به آن افزوده شده است.

فاماگوستا

فاماگوستا که در شرق سواحل قبرس قرار دارد زمانی یکی از باشکوه ترین استراحتگاه ها در مدیترانه بود. شن و ماسه های زرد رنگ و دریایی فیروزه ای آن فاماگوستا را به مکانی مناسب برای افرادی تبدیل کرده است که دائما در سفر هستند و هر ساله هزاران نفر بازدید کننده از این منطقه دیدن می‌کند.

بیشتربخوانید: راهنمای کشور کاستاریکا

علاوه بر گردشگران جمعیتی ۴۰ هزار نفری از زندگی سرشار از فرهنگ و هنر و تئاتر و موسیقی در این جزیره برخوردارند که مهمترین ویژگی اینجاست. به علت وجود بنادر عمیق فاماگوستا بیش از ۸۰ درصد از محموله جزیره قبرس را جابجا می کند که بیشتر از آنها شامل مرکباتی هستند که از باغ های محلی چیده شده اند.

کیکاس مانستری

کیکاس مانستری یکی از کلیساهای قبرس بوده و دارای ظاهری زیبا و دیدنی نیز است. این کلسیا از نمایشگاه عتیقه ای نیز بهره می برد که  اشیایی از فلزات گرانبهای طلا، نقزه و برنز را در دل خود جای داده است. گفتنی است که ساعات بازدید از این کلیسا معمولا از صبح تا بعد از ظهر است و گردشگران علاقه مند به تاریخ می توانند تجربه تاریخی دلنشینی را برای خود رقم بزنند.

ساحل نیس

ساحل نیس مکانی آرام و دلنشین برای پیاده روی است و گردشگران چه در شب و یا در روز می توانند از مشاهده زیبایی های این ساحل نیلگون لذت ببرند. از طرف دیگر امکان تفریحات ساحلی مانند قایق سواری، اسکی روی آب و سایر ورزش های ساحلی نیز برای گردشگران فراهم شده است. گفتنی است که ساحل نیس یکی از سواحل دارای گواهینامه پرچم آبی نیز محسوب می شود. درواقع گواهی پرچم آبی به سواحی اهدا می گردد که براساس استانداردهای سرسختانه سازمان پرچم آبی دارای استانداردهای زیست محیطی است.

مقبره پادشان قبرس

گفتنی است قدمت مقبره پادشان به قرن سوم پیش از میلاد بر می گردد و با این حساب یک اثر تاریخی جهانی محسوب می شود. علاوه بر این خوب است بدانید جاذبه های طبیعی نیز اطراف این مقبره را احاطه کرده است. این میراث جهانی در دل خود قنات، مقبره های سنگی و اتاق های قدیمی را جای داده است که می توان با بازدید از آنجا سفری در دل تاریخ را نیز تجربه کرد. با اینکه در طول سالیان این مقبره مورد آسیب قرار گرفته است اما هنوز هم دیدنش خالی از لطف نخواهد بود.

شرایط تابعیت قبرس

قبرس در سال ۲۰۱۳ قوانین خود در رابطه با دریافت تابعیت را تغییر داد. طبق این قوانین جدید، متقاضیان لازم نیست ثابت کنند که به زبان محلی سخن می‌گویند یا برای زمانی طولانی در این جزیره ساکن بوده‌اند. یک سرمایه‌گذاری مسکن دو میلیون یورویی یا دو و نیم میلیون یورویی در حوزه شرکت‌ها یا اوراق قرضه دولتی کفایت می‌کند. طی چند سال، صدها ثروتمند روس و اوکراینی، از جمله شماری از مظنونان به فساد مالی، از طریق برنامه مناقشه‌برانگیز صدور روادید، از دولت قبرس گذرنامه گرفته و بدین‌ترتیب عملاً امکان ورود همیشگی به کشورهای امضاکنندهٔ توافق‌نامه شنگن را یافته‌اند. دولت نیکوزیا از سال ۲۰۱۳ میلادی بمعامله گذرنامه بیش از ۴ میلیارد یورو درآمد داشته‌است. تنها در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۰۰ گذرنامه به این شکل در قبرس فروخته شده‌اند