دوشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۳۱

موستانگ خودرویی بدون دستگیره

موستانگ خودرویی بدون دستگیره
خودروهای امروزی با نوآوری های جذابی تولید می شوند نمونه ان درب خودروی موستانگ شاسی بلند ماخ-ایی است که در نگاه اول این خودرو دستگیره ندارد اما با نزدیک شدن به آن دستگیره اتوماتیک بیرون می آید.

 جالب این است که فورد مدل ماخ-ایی حتی شبیه به مدل ایکس تسلا یا جاگوار آی پیس هم نیست که با نزدیک شدن با خودرو دستگیره آن به طور اتوماتیک بیرون می آید.

رویکرد کمپانی فورد در این زمینه فرق دارد و نوآوری را یک قدم پیش تر برده است. برای ورود به خودروهای برقی جدید فورد باید دکمه ای را بین ستون های بی و سی خودرو پیدا کنید بفشارید. بعد دستگیره ای سیاه رنگ برای بیرون کشیدن درهای جلو بیرون می آید. برای درهای عقب حفره هایی تعبیه شده که با انگشتان دست باز می شوند. طراح آن می گوید معمولا صندلی عقب مخصوص کودکان خانواده است و نیازی به دستگیره در ندارند.

دلیل حذف دستگیره

اما آیا حذف دستگیره فقط برای زیبایی یا نوآوری است یا آن که به آیرودینامیک بودن خودرو و کاهش اصطکاک با هوا و کاهش مصرف سوخت هم کمک می کند؟  

طراحان می گویند که حذف دستگیره، به اثربخشی بازده خودرو با کاهش درگ drag کمک می کند. هرچند که فورد به ما رقم دقیق نمی دهد اما می گوید ضریب درگ کمتر از 0.30 خواهد بود. رقیبت این مدل تسلای مدل ایکس است که ضریب درگ آن 0.25 است. آئودی ای تران حدود 0.28 و جاگوار آی پیس 0.29.

بیشتر بخوانید:

البته فورد می گوید علاوه بر ریزه کاری های طراحی و کاهش مصرف سوخت قصد داشته یک حس مدرن بودن به خودروی برقی جدید خود بدهد.

در هر حال ماخ-ایی هر چه باشد یک موستانگ است. حذف دستگیره به آن یک شخصیت جدید می دهد. هرچند برخی از ویژگی های شخصیتی خود را از موستانگ کوپه گرفته باشد.