دوشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۳۷

پیش بینی نرخ ارز در سال آینده

پیش بینی نرخ ارز در سال آینده
محمد نوربخش تحلیلگر اقتصادی معتقد است: عرضه ارز عددی حوالی 47 میلیارد دلار و تقاضای ارز در ایران در سال 99 عددی حوالی 50 میلیارد دلار خواهد بود.

در پیش بینی قیمت یک کالا دو عامل اصلی در نظر گرفته می شود:

1. عرضه و تقاضا

2. ارزش ارز (پولی) که آن کالا به واسطه آن قیمت گذاری میشود

مثلا برای پیش بینی قیمت مس در سال 2025 عرضه و تقاضای مس برآورد میشود و از طرفی تورم دلار هم لحاظ می شود، به این معنا که خود دلار هم بخشی از ارزش خود را طی چند سال آتی از دست می دهد و این یعنی گرانترشدن مس.

حالا اگر بخوایم قیمت دلار را در آینده پیش بینی کنیم، بخشی از کار این هست که عرضه و تقاضای دلار را در آینده مثلا در یکسال آتی برآورد کنیم: همه میدانیم که آینده چیزی نیست جز محل تلاقی روندها (برای کسانی که علاقه به تحلیلگری و کلا پیش بینی دارند مطالعه رشته آینده پژوهی بسیار لازم هست)

بیشتر بخوانید: شواهد شکست سیاست ارز 4200

عرضه ارز  با فرض ادامه روندهای فعلی در سال 1399 به شرح زیر خواهد بود:

1. عرضه ارز از محل صادرات نفت: با فرض صادرات در سطح زیر 500 هزار بشکه حداکثر درآمد ارزی حاصله از صادرات نفت برابر خواهد بود با 500 هزار بشکه نفت ضربدر نفت حوالی 55 دلار برای 365 روز سال که کل مبلغ ارزی حاصل برابر با  10 میلیارد دلار خواهد بود.

2. عرضه ارز از محل صادرات محصولات پتروشیمی: صادرات محصولات پتروشیمی ایران در حداکثر مقدار خودش به 15 میلیارد دلار رسیده ولی با توجه به کاهش قیمت محصولات پتروشیمی و افزایش هزینه های فروش بنظر میرسد کل صادرات پتروشیمی های ایران در سال 1399 عددی حوالی 12 میلیارد دلار باشد (20درصد کاهش ناشی از کاهش قیمت محصولات)

3. عرضه ارز از محل صادرات غیرنفتی: البته در ادبیات رسمی ،صادرات غیرنفتی حاصلجمع صادرات میعانات و پتروشیمی و فولاد و ... است ولی من بخاطر تفکیک بهتر صادرات پتروشیمی را جدا کردم. صادرات غیر نفتی ایران از جمله صادرات فولاد و مس و روی و مواد لبنی و .... در سال 99 عددی حوالی 25 میلیارد دلار خواهد بود.

بنابراین جمع عرضه ارز در سال 99 به عددی حوالی 45 تا 47 میلیارد دلار خواهد بود.

اما تقاضای ارز:

1. تقاضای ارز برای واردات رسمی: تقاضای رسمی ارز برای واردات رسمی در سال 97 حوالی 43 میلیارد دلار بود که با سخت گیری های فعلی برای واردات و ممنوعیت بی سابقه برای واردات بنظر میرسد امسال به عددی حوالی 35 میلیارد دلار برسد. البته توجه کنیم که ما نمیتوانیم واردات را هر چه بیشتر محدود کنیم چون محدودیت بیشتر واردات به معنای واردات کمتر کالاهای واسطه ای و سرمایه ای هست و این یعنی تولیدات داخلی در آینده نزدیک با مشکلات بزرگی روبرو میشود. بنابراین حداقل مبلغ ارزی لازم برای واردات رسمی عددی حوالی 35 میلیارد دلار خواهد بود.

2. واردات غیر رسمی یا قاچاق: آخرین آماری که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از خالص قاچاق ارایه کرده مربوط به سال 96 بوده که عددی حوالی 12 میلیارد دلار بوده که بنظر میر سد با افزایش نرخ ارز این عدد کاهش داشته باشد و به حوالی 10 میلیارد دلار برسد.

3. خالص واردات خدمات: صادرات خدمات اقلامی مثل درآمد ناشی از ورود توریست و استفاده خارجی ها از خطوط هواپیمایی ایران و صادرات خدمات فنی مهندسی و ... است. واردات خدمات اقلامی مثل هزینه توریست های ایرانی در خارج کشور و استفاده ایرانی ها از ایرلاین های خارجی و واردات فنی مهندسی و ... است. بزرگترین وارد کننده خدمات فنی مهندسی در ایران وزارت نفت هست و به همین منظور هم 14.5 درصد از درآمد ارزی ناشی از فروش نفت به شرکت ملی نفت میرسد. خالص واردات خدمات ایران سالانه اعدادی بین 7 تا 10 میلیارد دلار بوده که با توجه به افزایش قیمت ارز و کاهش مسافرات های خارجی بنظر میرسد خالص واردات خدمات ما به عددی حوالی 5 میلیارد دلار میرسد (عمدتا واردات خدمات مهندسی)

بنابراین تقاضای ارز برای واردات کالاها و خدمات به عددی حوالی 50 میلیارد دلار می رسد. نتیجه اینکه عرضه ارز ما عددی حوالی 47 میلیارد دلار و تقاضای ارز در ایران در سال 99 عددی حوالی 50 میلیارد دلار خواهد بود.