دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۰:۲۶

بهترین راه درمان سرفه در روزهای سرد سال

بهترین راه درمان سرفه در روزهای سرد سال
خیلی ها به دلایل متعدد از سرماخوردگی یا حساسیت دچار سرفه می شوند و انواع و اقسام دارو ها و روش های درمان برای از بین بردن سرفه به کار می گیرند اما تاثیر چندانی ندارد در تیتربرتر به بهترین راه درمان پرداخته ایم با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ شاید برای برخی افراد این سوال پیش آید که راز خواص شگفت‌انگیز این ترکیب ساده و در عین حال موثر در چیست؟ اثرات اعجاب آور این ترکیب به خاصیت اجزای تشکیل دهنده آن بر می‌گردد.

خواص ترکیب چهار تخمه برای سرفه

خواص ترکیب چهار تخمه برای سرفه
خواص ترکیب چهار تخمه برای سرفه

 

چهار تخمه ترکیبی از قدومه شیرازی، بارهنگ، سپستان و دانه به یا همان به دانه است که از قدیم‌الایام در طب سنتی برای درمان سرفه، سرماخوردگی و گلو درد مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

قدومه شیرازی موثر در سرماخوردگی

قدومه شیرازی گیاهی یکساله و کوچک، دارای برگ هایی با بریدگی های عمیق و خیلی نامنظم است. گیاهی از خانواده شب بو است که در مناطق مختلف به آن تودری، توذریج، بذر الخمخم، بذر الهوه و قصیصه نیز می‌گویند.گل های این گیاه، کوچک و زرد هستند و در انتهای شاخه ها ظاهر می شود. میوه آن خورجین و به شکل غلاف است،

قسمت پایین غلاف آن متورم و قسمت بالای آن نازک است. دانه های قدومه از عدس کوچکتر، پهن و گرد هستند و دارای سه نوع می باشند که شامل سرخ، زرد و سفید است. قدومه دارای رنگ سرخ را در اصفهان تودری گلگون گویند، آنچه تحت نام قدومه در بازار دارویی ایران ارئه می شود عبارت است از: قدومه شیرازی و نوعی دیگر آن قدومه شهری است که از قدومه شیرازی کوچکتر است. با این وجود همه انواع قدومه از لحاظ خواص دارویی به هم شباهت دارند.

دانه‌های قدومه از عدس کوچکتر، پهن و گرد است و به رنگ‌های سرخ و زرد و سفید یافت می‌شود و چون دم‌کرده آن برای سرماخوردگی و رفع خشونت حلق و حنجره و صدا و آواز مفید است به همین دلیل به آن گیاه آوازخوان‌ها نیز می‌گویند.

تودری از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و تر است و چنانچه از دم‌کرده 10 گرم تودری در هزار گرم آب جوش چند فنجان نوشیده شود، برای سرخ کردن رنگ چهره و صاف کردن آواز و سرفه‌های خونی و خشک و همچنین افزایش اشتها مفید است.

ضماد کوبیده قدومه با آب برای تحلیل ورم‌های سفت و مالیدن مخلوط آن با عسل به چشم برای رفع زخم چشم و پاک کردن چرک آن مفید است و انگشت‌پیچ قدومه با عسل در  قطع اخلاط لزج سینه و ریه موثر است.

برای خروج خلط غلیظ و لزج سینه و ریه و تحلیل ورم‌های سفت بدن و رفع اثرات سموم نیز از این گیاه استفاده می‌شود و مقدار مجاز مصرف قدومه در موارد معمول 8 تا 12 گرم و در مورد دفع اثر سموم 12 تا 20 گرم است.

درمان ورم: درمان ورم های سفت مثل ورم بیضه، ورم پستان، ورم بیخ گوش و جوش‌های سرطانی از خواص قدومه شیرازی است. به این منظور قدومه را در آب خیس کنید (غلیظ) و به صورت ضماد روی موضع مورد نظر بگزارید.

دفع سنگ کلیه: جهت دفع شن و سنگ کلیه، گیاه قدومه را در گلاب خیس کرده و صبح ناشتا با کمی آب و سکنجبین بنوشید.

درمان کولیت کبدی و کلیوی: ابتدا قدومه را یک شب بخیسانید، سپس آن را جوشانده و پس از سرد شدن مصرف شود.

بازشدن اشتها و چاق شدن: برای باز شدن اشتها گیاه قدومه را در آب‌جوش نیم ساعت دم‌کرده و بنوشید.

خنثی کردن سم ناشی از گزیدگی جانوران: مقداری قدومه را با آب انگور مخلوط کنید و آن را میل کنید، در خنثی نمودن سم ناشی از گزیدگی موثر است.

نحوه‌ی مصرف قدومه شیرازی

قدومه معمولاً به صورت دم کرده، پماد و یا خیسانده در آب ولرم استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

بارهنگ باعث رفع اختلالات کلیه 

بارهنگ که به آن بارتنگ و در عربی لسان الحمل کبیر نیز می‌گویند، دانه گیاهی از خانواده بارهنگ و با نام علمی Plantago major است که اغلب قسمت‌های این گیاه نظیر برگ و ریشه آن نیز مصارف دارویی دارد.

تخم بارهنگ اگر در آب ریخته شود، لعاب تولید می‌کند و این لعاب برای نرم کردن سینه، بعنوان تب‌بر، معرّق، مدّر، ضد اسهال خونی ، ضد روماتیسم و همچنین برای رفع اختلالات کلیه به کار می‌رود.

همچنین از گیاه بارهنگ برای معالجه کولیک، مالاریا، سرفه و آسم برونشیتی و در موارد بیماری‌های مثانه و سوزاک استفاده می‌شود و ریشه و برگ و تخم بارهنگ به‌طور کلی قابض است و اثر نرم‌کننده دارد، خون را تصفیه می‌کند و برای اسهال‌های ساده اثربخش است.

مضمضه کردن دم‌کرده ریشه بارهنگ با آب برگ آن برای کاهش ورم مخاط دهان و تسکین درد دندان مفید است و آشامیدن فرآورده‌های دارویی بارهنگ به خصوص دمکرده تخم آن در موارد خونروی‌های ریوی، وجود خون در اخلاط، بیماری کبدی، زردی و برگرداندن غذا و جوشانده تخم بارهنگ در رفع بیماری‌های التهاب کلیه، مثانه و مخصوصا وجود خون در ادرار مفید است.

مطالب مرتبط:

مقدار مجاز مصرف تخم بارهنگ 12 گرم بوده و چنانچه جوشانده برگ‌های له شده تازه بارهنگ روی ناراحتی‌های پوستی قرار داده شود و مرتبا تجدید شود در درمان آن‌ها بسیار اثرگذار است.

سپستان سبب رفع ناراحتی‌های مجاری ادرار

سپستان میوه درختی از خانواده گاوزبان است که به آن سبستان، سجبستان، دبق، مخیط، مخیطا و اطباء الکلبه نیز می‌گویند، این گیاه از جنس Cordia است که چندین گونه از آن در طب سنتی کاربرد دارویی دارند.

میوه سپستان که در چهارتخمه از آن استفاده می‌شود، تخم‌مرغی و در ابعاد یک آلو است، رنگ آن پس از رسیدن سیاه می‌شود و دارای میان‌بر چسبنده زرد رنگی است.

طعم آن کمی شیرین و خوراکی بوده و از پوست درخت، ریشه و برگ و میوه آن در طب سنتی به عنوان دارو استفاده می‌شود.

از میوه سپستان به عنوان قابض، ضد کرم معده، مدّر و نرم‌کننده سینه استفاده می‌شود و برای رفع ناراحتی‌های مجاری ادرار و بیماری‌های ریه و طحال نیز تجویز می‌شود؛ از عصاره پوست درخت برای تسکین دردهای قولنج یا کولیک در روده‌ها استفاده می‌کنند.

جوشانده پوست درخت برای رفع سوءهاضمه و کاهش تب مفید است و گرد مغز دانه میوه آن در استعمال خارجی برای بیماری قارچی پوست استفاده می‌شود.

از له کرده برگ های درخت برای تسکین سردرد و التیام جراحت‌ها به صورت موضعی و از جوشانده پوست درخت نیز بصورت غرغره برای اثرات قابض آن مصرف می‌کنند.

در برخی مناطق از میوه سپستان به عنوان مبرّد و خنک‌کننده استفاده می‌شود، از گرد مغز دانه برای رفع التهاب پوست استفاده می‌شود و جوشانده پوست درخت و ساقه‌های آن را به عنوان تونیک و مقوی می خورند.

به علاوه این جوشانده برای قطع اسهال و کاهش تب و کمک به سوءهاضمه نیز مفید است، در استعمال خارجی پوست درخت را خیس و مرطوب و نرم کرده و روی ورم‌ها، جوش و کورک می‌اندازند که این عمل برای تحلیل ورم ها موثر است.

سپستان از نظر طبیعت طبق رأی حکمای طب سنتی ایران نسبتا معتدل و یا کمی سرد و تر بوده و اعتقاد بر این است که اگر میوه سپستان را در دهان مکیده و آب آن را فرو برند و یا آب خیس کرده میوه سپستان را بخورند، برای نرم کردن سینه و حلق و تحلیل ورم آن‌ها و رفع خشونت صدا و تسکین سرفه گرم و خشک، رفع گرفتگی آواز، تسکین حدت صفرا و عطش و سوزش مجرای ادرار مفید است.

از سپستان برای کشتن و خارج کردن انگل های دستگاه گوارش استفاده می‌شود، مقدار مجاز مصرف میوه آن تا 50 گرم و در حدود 30 عدد است.

باید توجه داشت که سپستان مضر معده است و کبد را ضعیف می‌کند، برای کم کردن این اثرات، سپستان در سردمزاج‌ها باید به همراه برگ گل سرخ و در سایر افراد با عناب خورده شود.

به دانه و بهبود زخم‌ها و سوختگی پوست

خواص ترکیب چهار تخمه برای سرفه
خواص ترکیب چهار تخمه برای سرفه

 

به دانه یا همان دانه به، دانه گیاهی با همین نام است که به آن Cydonia oblonga Mill نیز گفته می‌شود.

این گیاه از خانواده گل رز است و از نظر ترکیبات شیمیایی در مغز دانه به گلوکوزید آمیگدالین وجود دارد که ترکیبی سمی است و از مغز دانه در حدود 19- 15 درصد روغن ثابت گرفته می‌شود.

قشر خارجی دانه به در حدود 20 درصد لعاب محلول در آب دارد که می‌تواند سبب تولید ماده‌ای ژلاتینی شود.

به علاوه در تخم به یا به دانه چند گلوکوزید، مواد لعابی و پکتین، لیپید، رزین و ویتامین‌ ث نیز یافت می‌شود؛ دانه به ضد تب است و برای بند آوردن اسهال ساده و اسهال خونی و جراحات گلو استفاده می‌شود.

لعاب به‌دانه در استعمال خارجی برای زخم‌ها و سوختگی پوست در اثر آتش مفید است، از دانه از نظر طبیعت بیشتر سرد و تر است.

معجزه لعاب به دانه برای سرفه

لعاب به‌دانه برای خشونت حلق، سرفه گرم و خشک، تسکین حرارت معده، انواع تب، سوزش زبان و دهان و خشکی زبان و دهان مفید است و علی رغم داشتن لعاب فراوان، برای معده ضرری ندارد.

مالیدن لعاب به‌دانه به پوست برای تسکین و التیام سوختگی آتش، آب‌جوش و معالجه آفتاب‌زدگی پوست مفید است و مقدار مجاز مصرف دانه به 10 گرم و لعاب دانه تا 50 گرم است.

باید توجه داشت که مصرف زیاد به‌دانه معده را سست و ضعیف می‌کند و به همین دلیل هم مصرف آن توسط گرم مزاج ها با شکر و سردمزاجها با رازیانه باید صورت گیرد، از نظر خواص، جایگزین به‌دانه اسفرزه است که این گیاه نیز همانند به دانه لعاب فراوانی تولید می‌کند.

ترکیب این چهار جزء که هر کدام از آنها به تنهایی نیز تاثیرات شگفت انگیزی بر سلامتی انسان دارند، سبب شده است تا چهارتخمه از قدیم الایام تا کنون بعنوان یکی از مهم‌ترین ترکیبات مورد استفاده در فصل سرما مورد استفاده قرار گیرد و به علاوه نظر فعالان صنعت داروسازی را نیز به خود جلب کند تاجایی که امروزه داروی گیاهی روتارین که در واقع همان چهارتخمه طب سنتی است، در تمامی داروخانه‌های کشور به فروش می‌رسد.

مضرات چهار تخمه

برای استفاده از خواص این ماده و در امان ماندن از مضرات چهار تخمه به نکات زیر توجه نمایید:

از مصرف خودسرانه این ماده در دوران بارداری و شیردهی بپرهیزید.
زیاده روی در مصرف این ماده خطر بروز مشکلات گوارشی را به همراه خواهد داشت لذا در مصرف این ماده افراط نکنید .
در صورت ابلا به بیماری خاص یا مصرف دارویی خاص در مورد مصرف این ترکیب با پزشکتان مشورت کنید .

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی