پنج شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۵۴

کدام پزشکان متخصص بیشترین شکایات مردمی را دارند

کدام پزشکان متخصص بیشترین شکایات مردمی را دارند
در بین تمام رشته های پزشکی 5 پزشک متخصص بیشترین شکایات در پرونده‌های قصور پزشکی سراسر کشور را داشته اند.

مهدی فروزش در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که برای افزایش کیفیت خدمات و همچنین دسترسی هر چه بیشتر مردم استان تهران به خدمات پزشکی قانونی چه برنامه‌ای دارید؟ افزود: پزشکی قانونی به عنوان بازوی کارشناسی قوه قضائیه فعالیت می‌کند و حدود یک سوم پرونده‌های محاکم قضایی به نوعی برای اظهار نظر کارشناسی به سازمان پزشکی قانونی ارجاع می‌شود که این نشانگر جایگاه خطیر سازمان پزشکی قانونی است.

وی گفت: برای تسهیل در دسترسی مردم به خدمات این سازمان و همچنین افزایش کیفیت تصمیم داریم به زودی مراکز پزشکی قانونی شهرستان‌های پردیس و پیشوا را نیز راه اندازی کنیم.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران درباره پرونده‌های قصور پزشکی نیز افزود: پارسال ۴ هزار و ۸۸۵ پرونده مربوط به قصور پزشکی در پزشکی قانونی استان تهران بررسی شد که در مقایسه با سال ۹۶ نزدیک به ۱۸ درصد افزایش داشت.

فروزش با اشاره به این که نزدیک به ۵۲ درصد کل پرونده‌های قصور پزشکی سراسر کشور در استان تهران رسیدگی شده است، گفت: از مجموع ۴ هزار و ۸۸۵ پرونده قصور پزشکی در سال ۹۷ حدود ۵۴ و ۴ دهم درصد (۲ هزار و ۶۵۶) پرونده تبرئه و ۴۵ و ۶ دهم درصد (۲ هزار و ۲۲۹ نفر) محکوم شدند.

وی افزود: بیشترین شکایات از متخصصان زنان و زایمان (۶۸۵ پرونده) و پس از آن دندانپزشکان (۶۰۶ پرونده)، جراحان پلاستیک (۵۶۱ پرونده)، متخصصان پوست و مو (۴۳۷ پرونده)، جراحان عمومی (۴۱۸ پرونده) و ارتوپدها (۴۱۴ پرونده) بوده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به سؤالی درباره آخرین آمار جمع آوری بانک ژنتیک مجرمان گفت: در طی ۲ سال گذشته نمونه ژنتیکی ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر از مجرمان جمع آوری شد و ما در این خصوص به تعهداتمان عمل کردیم و امسال هم باید ۶ هزار و ۵۰۰ نمونه دیگر از مجرمان جمع آوری شود که تا پایان امسال این عدد هم محقق خواهد شد.

افزایش فوتی ناشی از مسمومیت با گاز 

فروزش درباره آمار فوت بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن هم افزود: در ۶ ماه ابتدایی امسال ۵۰ نفر به علت مسمومیت با این گاز فوت کردند که در مقایسه با فوت ۳۸ نفر در مدت مشابه پارسال نزدیک به ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در ۶ ماه ابتدایی امسال ۲۵۰ نفر نیز بر اثر حوادث کار فوت کردند که در مدت مشابه پارسال این تعداد ۲۱۶ نفر بوده است که امسال با افزایش حدود ۱۶ درصدی مواجه بوده ایم.

تعداد مجوز سقط درمانی

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران درباره مجوزهای سقط جنین درمانی نیز افزود: در ۶ ماه ابتدایی امسال ۹۳۶ نفر تقاضای سقط جنین را داشتند که پس از بررسی‌های تخصصی به ۵۸۹ نفر مجوز سقط جنین درمانی داده شد و با تقاضای ۳۴۷ نفر موافقت نشد که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ افزایش ۴ دهم درصدی داشته است.

آقای فروزش درباره مسمومیت و فوت ناشی از مصرف قرص برنج هم گفت: در ۶ ماه ابتدایی امسال ۹۳ نفر به این علت فوت کردند که در مدت مشابه پارسال تعداد فوتی‌ها ۸۵ نفر بوده است.

وی درباره آمار مراجعان ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران هم افزود: در ۶ ماه ابتدایی امسال تعداد این مراجعان ۵۴ هزار و ۹۸۱ نفر بود که این تعداد در مدت مشابه پارسال ۵۳ هزار و ۸۹۱ نفر بوده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا آماری که در خصوص ارتباط مستقیم آلودگی هوا با مرگ افراد در دسترس دارید؟ گفت: به لحاظ علمی این که آلودگی هوا به لحاظ یک عامل خاص و منحصر به فرد موجب فوت شده باشد قابل اثبات نیست.

آقای فروزش افزود: البته آلودگی هوا می‌تواند موجب تشدید بیماری و تسریع فوت به ویژه در بیماران قلبی - ریوی شود.