دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ۱۵:۲۲

چرا شاعر عرب زبان اهوازی جنجال بپا کرد+جزییات 

چرا شاعر عرب زبان اهوازی جنجال بپا کرد+جزییات 
حواشی فوت حسین حیدری شاعر 25 ساله عرب زبان اهوازی از روزگذشته تاکنون با حواشی بسیاری روبرو بوده است و برخی از مرگ مشکوک و قتل وی سخن به میان آوردند و تجمعاتی نیز در کوت عبدالله رخ داده است. 

حسن حیدری که از شاعران جوان اهوازی ساکن در شهرستان کارون به شمار می‌رود و اشعار فراوانی در مدح اهل‌بیت (ع) نیز از اوی به یادگار مانده است، روز گذشته به علت عارضه‌ای در یکی از بیمارستان‌های اهواز فوت کرد و قرار است امروز 20 آبان ماه تشییع جنازه وی در کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون برگزار شود.

اما ماجرای فوت این شاعر اهوازی با حواشی بسیاری روبرو شده و تجمع هواداران مرحوم حسن حیدری باعث شده است که رسانه های خارجی برداشته های سوئی داشته باشند و موضوع را به شکل دیگری منتقل کنند.

ماجرای قتل شایعه یا واقعیت

به طوری که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه های غربی موضوع به گونه ای در حال مطرح شدن است که حسین حیدری این جوان شاعر اهوازی توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده است و در این راستا مردم کوت عبدالله در اعتراض به این اقدام تجمع کردند.

بزرگان اهالی کوت عبدالله بعد از برخی سوءاستفاده‌های محدود صفحه‌های مجازی خارجی از فوت شاعر محلی اهواز به نام «حسن حیدری» با انتشار مطالبی در فضای مجازی دلیل این عارضه را مرگ طبیعی اعلام کردند.

این متن‌ها که از طرف اهالی کوت عبدالله منتشر شده اعلام می‌کند که شایعات قابل اعتنا نیستند و اعلام دلایل موهوم برای این اتفاق اقدامی مشکوک است.

واکنش برادر شاعر اهوازی

همچنین حسین حیدری برادر شاعر فوت شده با انتشار ویدیویی از مردم منطقه کوت عبدالله خواست به دلیل برخی حواشی به وجود آمده هنگام تشییع جنازه رسم تیراندازی به نشانه عزاداری را به خاطر حفظ آرامش و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها انجام ندهند.

بیشتر بخوانید: ماجرای نبش قبر و قاچاق گوشت میت در خوزستان چیست؟

در این ویدئو که به زبان عربی منتشر شده است، برادر شاعر فوت شده در فیلم دیده می شود و در آن ضمن تشکر از همه افرادی که برای تسلیت به خانواده آنها مراجعه کرده اند از همه دعوت کرده است که برای امروز که مراسم تشییع جنازه این شاعر برگزار می شود از هر گونه تیراندازی که یک رسم غلط در برخی مراسم های استان به شمار می رود، خودداری کنند.

دلیل تجمع طرفداران شاعر اهوازی 

رضا نجفی مهر مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در رابطه با سو استفاده برخی رسانه‌ها از تجمع اهالی کوت عبدالله در رابطه با فوت شاعر اهوازی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: طبق اخباری که به دست ما رسیده حسن حیدری بر اثر سکته فوت شده است و از آنجایی که یکی از شاعران معروف اهواز بود طرفداران وی برای عرض تسلیت در منطقه تجمع کردند.

وی با اشاره به آداب و رسومی که در منطقه پس از فوت شخصی انجام می‌دهند، افزود: دوستان وی برای شرکت در مراسم فوت وی حاضر شده بودند، ولی برخی از رسانه‌های خارج نشین از روی ناآگاهی از آیین‌های عرب‌های خوزستان این موضوع را امنیتی جلوه دادند.

بیشتر بخوانید: ویژگی های شهریار شاعر ادب پارسی

گفتنی است، عرب‌های ایرانی از جمله عرب‌های اهوازی در دل خود رسم و رسومات کهنی دارند که ریشه تاریخی برخی از آن‌ها به هزاران سال قبل باز می‌گردد. یزله از دیرباز جزو رسومات عرب‌های ایران به شمار می‌آید که افراد با گرفتن کمر نفر جلویی اقدام به شعرسرایی با ضرباهنگ می‌کنند. این آیین معمولاً در مراسمات شادی و عزا کاربرد دارد و به نوعی عرض تبریک و یا ابراز هم‌دردی با نزدیکان را دارد.

واکنش فرماندار شادگان

همچنین برخی‌ها در فضای مجازی، شهرستان شادگان را به علت فوت این شاعر، متشنج توصیف کرده‌اند و به دنبال سوءاستفاده بودند که فرماندار شادگان تمام این موارد را رده کرده است.

فرماندار شادگان گفت: در حال حاضر در سطح شهرستان شادگان امنیت مطلوب و فوق‌العاده است و وضعیت شهر آرام است.

سعید حاجیان در گفت‌وگو با مهر، درباره خبر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر تجمع‌کنندگان اهالی منطقه سعدی این شهر اظهار کرد: چنین خبری صحت ندارد و هیچ تجمع‌کننده‌ای در شادگان صورت نگرفته بلکه تنها توسط معدودی از افراد در منطقه سعدی دست به حرکاتی زدند که توسط نیروی انتظامی به موقع کنترل شد.

وی افزود: وضعیت شهر شادگان هم اکنون آرام است.

حاجیان در پایان گفت: در حال حاضر امنیت در سطح شهرستان شادگان پایدار و مطلوب است.

در ادامه ویدیویی از اظهارات برادر شاعر حسین حیدری در مواجهه با حواشی ایجاد شده را خواهید دید