دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ۱۴:۱۲

چگونه نام همسر را از شناسنامه خود پاک کنیم؟

چگونه نام همسر را از شناسنامه خود پاک کنیم؟
این روزها ثبت احوال شرایطی را به وجود آورده است که افراد اطلاعات شناسنامه ای خود را تغییر دهند نمونه این اتفاق پاک کردن نام همسر از شناسنامه است که برای این کار قوانینی وجود دارد.

یکی از خدماتی که ثبت احوال نسبت به انجام آن بنا بر درخواست متقاضیان اقدام می کند، پاک کردن نام همسر از شناسنامه است. این روزها با توجه به رشد طلاق ها در مرحله قبل از شروع زندگی مشترک بسیاری از جوانان دوست دارند که بعد از طلاق نام فردی که به عنوان همسر در شناسنامه آنها درج شده است را حذف کنند.

البته این قانون پاک کردن نام همسر تنها منوط به طلاق نیست بلکه در صورت فوت همسر نیز باید ارائه مدارک موردنیاز اعم از گواهی فوت می توان نام همسر را حذف کرد.

البته اجرای این قانونی مخالفان زیادی را داشته است و همواره مورد انتقاد خانواده ها قرار دارد چرا که بسیاری از افراد موضوع ازدواج و عقد اولیه خود را که منجر به طلاق شده است را پنهان می کنند.

از طرفی دیگر برخی امکان حذف نام همسر را حفظ حریم خصوصی فردی می دانند و معتقد به اجرای آن هستند.

شرایط حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر اول از شناسنامه منوط به انتخاب همسر دوم و نیز ثبت رسمی ازدواج و ثبت‌نام ایشان در شناسنامه فرد است، بنابراین، به‌صرف انتخاب همسر و معرفی او نمی‌توان از این مورد قانونی استفاده کرد.

پاک کردن نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق و چرایی آن قطعاً جزء حریم خصوصی است. این‎که شخص برای چندمین بار است که ازدواج می‎کند، یک موضوع شخصی است و حفظ حریم خصوصی یکی از خط قرمزهای هر شخص در زندگی محسوب می‎شود.

بیشتر بخوانید: چگونه نام خانوادگی شناسنامه‌ خود را تغییر دهیم؟

طبق قوانین و مقررات سازمان ثبت احوال کشور، افراد می‎توانند نام همسر خود را حتی بعد از دو بار ازدواج حذف کنند؛ اما دارای شرایط و قوانینی است تا از سوءاستفاده افراد جلوگیری شود.

قانون پاک کردن نام همسر از شناسنامه

پاک کردن نام همسر از شناسنامه سال‎هاست که برای افراد مُطلقه امکان‎پذیر است. هر شخص، چه زن و چه مرد می‎تواند پس از ثبت ازدواج بعدی خود (ازدواج بعد از طلاق)، اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه کند.

برخی نسبت به این‎که چرا باید بعد از ازدواج این اتفاق بیفتد ناراضی هستند. دلیل این امر این است که زن و شوهر باید از موضوعات مهم این‎چنینی نسبت به یکدیگر اطلاع داشته باشند. به همین دلیل پاک کردن نام همسر از شناسنامه بعد از ازدواج ممکن است.

titrebartar.com

 

چگونگی حذف نام مرد از شناسنامه زن

حذف نام مرد از شناسنامه زن قبل از ازدواج دوم، تنها در صورتی امکان‎پذیر خواهد بود که در دوران عقد جدایی انجام شده باشد و دوشیزه بودن زوجه مطابق احکام قضایی و سند طلاق قابل استنباط باشد.

از قید باکره بودن باید این‎گونه نتیجه گرفت که زنانی که ازدواج دوم و سوم دارند و نیز افرادی که ازدواج اول‎شان است؛ اما دیگر باکره نیستند، نمی‎توانند از این قانون استفاده کنند.

نحوه حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه

اما در مورد حذف نام زن یا مردی که فوت کرده است، باید بیان داشت که اگر همسر فردی فوت کند، در صورت ثبت شدن ازدواج، فرد می‎تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه‎اش اقدام و نام همسر فوت شده را از شناسنامه‎اش حذف کند.

نکاتی درباره نحوه پاک کردن نام همسر از شناسنامه

مطابق قانون، چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد، با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه‌اش، می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کند و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد. بنابراین نکات زیر در خصوص حذف نام همسر از شناسنامه ضروری‎ است:

حذف نام همسر اول از شناسنامه منوط به انتخاب همسر دوم و نیز ثبت رسمی ازدواج و ثبت‌نام ایشان در شناسنامه فرد است، بنابراین به‌صرف انتخاب همسر و معرفی او نمی‌توان از این مقرره قانونی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ماجرای کارت ملی هوشمند به کجا رسید

حذف نام از شناسنامه در این مورد صرفاً پس از وقوع ازدواج دوم و ثبت آن صورت می‌گیرد، لذا همسر دوم از ازدواج پیشین همسر خود مطلع خواهد شد. از طرف دیگر، اقدام به حذف نام همسر قبلی از شناسنامه علاوه بر کاهش بار روانی موجود، موجب ارائه راحت‌تر شناسنامه در جاهای مختلف است، چه این‌که عمدتاً مسائل این‌چنینی در زمره خصوصی‌ترین مسائل افراد است و دلیلی ندارد که همگان از آن‎ها باخبر باشند. این درحالی است که با صدور گواهی تجرد باید بیان داشت که زن و مرد پیش از ازدواج می‌توانند با اخذ گواهی تجرد از ازدواج قبلی همسر آینده خود مطلع شوند.

از اطلاق واژه همسر دوم باید این نتیجه را گرفت که استفاده از این قانون فقط در مورد اختیار کردن همسر دوم امکان‌پذیر خواهد بود و نه ازدواج‌های بعدی، اما به نظر می‌رسد که با وجود ابهام این قانون در این‌خصوص، بتوان در ازدواج‌های بعدی نیز از همین مقرره قانونی  استفاده کرد.