یکشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ۰۰:۴۱
آشنایی با مد

شکل گیری صنعت مد

آشنایی با مد
مد در واقع بازتاب نگرش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر عصر است و همچنین می‌توان اینطور تعبیر کرد که مد نقش مهمی در ایجاد و انتقال هویت اجتماعی هر فرد ایفا می‌کند.

مد به معنای درست امروزی از کجا آمده است و از چه زمانی چنین همه گیر شد و به بخش اساسی و جدا نشدنی زندگی روزمرگی تقریباً همه مردم تبدیل شد. 

انتخاب قرن هفدهم به عنوان نقطه آغاز، نشانگر تاریخی که مد از آنجا پدید آمده نیست، بلکه بازتاب البسه به جا مانده و نقطه آغاز شتاب گرفتن تحولات در مد است.

مطالب مرتبط : نحوه ست کردن لباس/پیراهن،شلوار و کفش

طراحی مد چیست

طراحی مد (به انگلیسی: Fashion Design) هنر استفاده از طراحی، زیبایی‌شناسی (حسّیک) یا زیبایی طبیعی برای خلق پوشاک و زیورآلات است، طراحی مد متأثر از نگرش‌های اجتماعی، فرهنگ‌ها و جوامع مختلف بوده و به اندازهٔ همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی است. طراحان مد به طرق متفاوتی در بخش‌های طراحی پوشاک و زیورآلات کار می‌کنند، بعضی به تنهایی و بعضی به عنوان بخشی از یک گروه به این حرفه مشغول هستند. آن‌ها با تلاش برای طراحی لباس‌های زیبا و باب طبع جامعه سعی در ارضاء تمایل مصرف‌کنندگان دارند. به دلیل اینکه طراحی و ارائهٔ لباس‌های جدیدی که مورد پسند عموم قرار بگیرند فرایندی زمان بر است، متخصصین این حرفه در عین حال باید بتوانند به‌طور دقیق زمان تغییر سلیقهٔ مصرف‌کننده را پیش‌بینی کنند. مد و رسانهٔ آن که پوشاک است نمادی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی جوامع هستند.

طراحان مد تلاش می‌کنند تا لباسی که طراحی می‌کنند تابعی از زیبایی و دل‌انگیزی باشد، آن‌ها باید در نظر داشته باشند که هر نوع لباسی چه مخاطبی دارد و همچنین در چه موقعیتی پوشیده می‌شود. آن‌ها برای انجام این مهم محدوده‌ای وسیع از مواد و ترکیبات آن و همچنین طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، الگوها و سبک‌ها را در اختیار دارند. با وجود اینکه لباس‌های روز و معمولی بیشترین میزان لباس‌های مصرفی را تشکیل می‌دهند و در محدودهٔ سبک‌های قراردادی متداول و مرسوم قرار دارند، لباس‌های رسمی و لباس‌های شب که برای مراسم خاص و مهمانی‌ها استفاده می‌شوند نیز مطلوب هستند و مخاطبان خاص خود را دارند.

برخی از لباس‌ها به‌طور خاص برای یک شخص ساخته می‌شوند. دوخت سفارشی یا «اوت کوتور» (به فرانسوی: Haute couture) یا خیاطی قراردادی از جمله روش‌هایی هستند که برای این منظور به کار می‌روند. با این وجود امروزه پوشاک بیشتر برای بازار انبوه، به خصوص لباس‌های روز و معمولی طراحی می‌شوند.

مطالب مرتبط : ماجرای جنجالی پوشش لباس سلبریتی ها

آشنایی با جزئیات تاریخچه صنعت مد

از سال ١٩٩٠ میلادی مزون هاى بزرگ مد و خیاطان معروف لندن و پاریس که سابقه صد ساله در این زمینه داشته اند و فقط با خانواده هاى سلطنتی و اشراف کار می کردند مورد بازخواست جوان هاى آوانگاردیست (پیشرو) آن دوران قرار می گیرند که با اشراف و بورژوازى مخالف بودند . این حرکت تا سال ١٩۴٠ میلادی ادامه پیدا می کند تا جایی که انقلابی جدی در صنعت مد و لباس ایجاد می شود. کم کم از ١٩۶٠ میلادی به بعد این طراحان جوان هستند که اصول مد را به همه دیکته می کنند و باعث پیشرفت صنعت مد تا به امروز شده اند تا جایی که هر روز شاهد حضور طراحان جوان با خلاقیتی بی نظیر هستیم.

از این تاریخ به بعد طراحان از خیابان ها و سیستم مدرن شده زندگی الهام می گیرند و لباس های آماده (Ready to wear) در صنعت مد به دنیا می آید که برای مردم به راحتی قابل دسترس است. در واقع مد وارد زندگی همه افراد جامعه شد و دیگر مختص گروه خاصی از جامعه نبود. طراحان بخش های مختلفی از جمله کیف، کفش، لوازم آرایش و اکسسوار را هم به کلکسیون هاى خود اضافه کردند و به تدریج تولید کننده ها با بودجه پایین و تولید انبوه، لباس های مد روز را از روی مزون های بزرگ کپی کرده و در اختیار عامه مردم قرار دادند. امروزه مد روز بخش اجتناب ناپذیر زندگی نه فقط برای خانم ها بلکه آقایان و حتی بچه ها شده است .

اکثر انسان ها پوشش را روشی برای شناساندن شخصیت خود و استایلی که برای زندگی کردن انتخاب کرده اند، به دیگران می دانند تا جایی که این صنعت امروزه در رده بزرگ ترین صنایع دنیا به شمار می رود.

در ابتدا مزون هاى بزرگ دو بار در سال کلکسیون های (بهار – تابستان و پاییز – زمستان) خود را عرضه می کردند اما در سال های بعد برای درآمدزایی بیشتر دو کلکسیون پیش از پاییز و دیگری پیش از بهار هم اضافه شدند که بیشتر در صنعت Fast Fashion مورد استفاده قرار می گیرد.
کلکسیون ها همیشه یک سال قبل طراحی و تولید می شوند و در فشن شو هایی که امروزه در شهر های مهم مد نظیر پاریس، لندن، میلان و نیویورک برگزار می شوند، ارائه می گردند.