شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ۲۳:۲۷
موتور کاربردی ایتالیایی

آشنایی با موتور برقی وسپا

موتور کاربردی ایتالیایی
موتور وسپا یکی از مشهورترین مدل های موتورسیکلت است که در ایران و جهان علاقه مندان فراوانی داشته و دارد.

بسیاری از افراد خاطره های نوستالژیکی از این مدل موتور سیکلت در ذهن خود دارند.گرچه مدل های جدید این موتورسیکلت در داخل کشور وجود ندارد اما اینکه این موتورسیکلت چگونه متولد شده جالب و خواندنی به نظر می رسد.

کارخانه PIAGIO (پیاجیو) در شهر معروف جنوا ایتالیا در سال 1884 توسط رینالدو پیاجیو که در آن زمان 20 سال سن داشت تاسیس شد.

اولین فعالیت کارخانه رینالدو تهیه قطعات و تعمیر کشتی های تفریحی مجلل بود. اما تا زمان ورود به سال 1900، پیاجیو به تولید واگن های ریلی، خودروهای حمل بار، اتوبوس های مسافری لوکس و پیشرانه های این نوع اتوبوس ها، بدنه کامیون های خاص و تراموا نیز اقدام می کرد. جنگ جهانی اول تنوع جدیدی را در مناسبات صنعتی آن زمان رقم زد که رفته رفته فعالیت های پیاجیو را برای چند دهه متمایز می نمود.

این شرکت پس از چندی اقدام به تولید هواپیماهای معمولی و دریایی نمود. در همان زمان کارخانه های جدیدی یکی پس از دیگری در ایتالیا تأسیس می شدند. در سال 1917 پیاجیو یک کارخانه جدید در شهر پیزا خرید، و چهار سال بعد یک کارخانه کوچک را در پونتدرا به مالکیت خود درآورد که در ابتدا به مرکز تولید قطعات و ملزومات هواپیمایی (مانند پروانه، پیشرانه و بدنه کامل هواپیما) تبدیل شد و بعد از جنگ جهانی دوم تولد برند خوش آتیۀ Vespa را به جهان معرفی نمود.

در 23 آوریل 1946، پیاجیو در اداره مرکزی مالکیت فکری، یک گواهی حق اختراع به نام خود ثبت نمود. در مدت کوتاهی پس از این ثبت رسمی، نام وسپا برای عموم مطرح شد و واکنش های گوناگونی را برانگیخت. اما با وجود این واکنش های متفاوت، انریکو پیاجیو بدون معطلی تولید انبوه اولین سری از وسپاهای 98 سی سی را آغاز کرد. این وسیله نقلیه جدید اولین حضور در میان مشتاقان خود را در مکان زیبای گلف کلاب در رم و در حضور ژنرال استون به نمایندگی از ارتش متحد آمریکا جشن گرفت. مردم ایتالیا وسپا را برای اولین بار در 24 مارس 1964 در صفحات مجله Motor و در 15 آوریل 1964 بر روی جلد سیاه و سفید مجله La Moto مشاهده کردند.

وسپا شیوه های طراحی که تا آن زمان معمول بود را پشت سر گذاشت و آغازگر مفهومی جدید با نام Scooter یا همان موتورهای جمع و جور سفرهای شهری با طراحی خاص بدنه و چرخ های کوچک بود که پس از عرضه اولیه خود به میزان فروش 17 میلیون موتور در پنج قاره دست یافت. طراحی و شاخصه های فنی این موتور، در طی چندین سال به تدریج سیر تکاملی خود را طی نمود و در طول این مدت همواره به روح اصیل وسپا به عنوان وسیله نقلیه ای که ویژگی سادگی استفاده را به همراه دارد و در دسترس همگان قرار دارد وفادار بوده است.

جدیدترین محصول وسپا

مطالب مرتبط : نقش موتور سیکلت ها در آلودگی هوا

ممکن است قبل از گرانی‌های سال گذشته نیز یکی از آن‌ها را برای مصارف شهری داشته و استفاده کرده باشید. موتورهایی که شرکت ایتالیایی پیاجیو، با ساخت آن‌ها و ایجاد سبک جدیدی بانام اسکوتر در دنیای موتورسیکلت‌ها، فاز جدیدی را به دنیای جذاب موتورها وارد کرد.

حالا این شرکت، نمونه‌ای جدید و قدرتمندتر از وسپا Elettrica (التریکا) را عرضه کرده است. پیاجیو برای نسخه جدید و برقی این موتورسیکلت، قدرت و عملکرد بالاتری را در نظر گرفته است.

زمانی که اینموتورالتریکا برای اولین بار به بازار ایالات‌متحده راه یافت، نهایت سرعت آن 48.3 کیلومتر بر ساعت بود. البته در نسخه اکو یا اقتصادی، موتورسیکلت وسپا با نهایت سرعت 28.9 کیلومتر بر ساعت محدودشده است.

پیاجیو ایتالیا با معرفی جدیدترین نسخه از این اسکوتر برقی در نمایشگاه EICMA 2019، حرف جدیدی برای گفتن دارد. این نسخه جدید می‌تواند تا نهایت سرعت 70 کیلومتر بر ساعت برسد. به‌علاوه، وسپا ادعا کرده است که این سرعت نهایی بالاتر، به خاطر امکانات و مؤلفه‌های خاص بهینه‌ شده‌ای است که درون این نسخه به‌کار رفته است.

درست مانند گذشته، وسپا این تضمین را داده که این موتور برقی نیز با یک شارژ کامل، می‌تواند تا نهایت 100 کیلومتر مسافت داشته و از باتری لیتیوم-یون و هم از سیستم بازیابی انرژی جنبشی (کینتیک) خود برای این منظور استفاده کند. البته این وسپا التریکا جدید، نسخه‌ای نیست که بخواهد با مدل قبلی کاملا جایگزین شود بلکه به‌عنوان یک نسخه آپشن‌دار جدیدتر، در کنار مدل قدیمی به فروش خواهد رفت.

هنوز صحبتی در مورد برچسب قیمتی این وسپا زده نشده و باید دید که چه ویژگی‌های دیگری را در کنار قیمت، وسپا برای التریکا جدید در نظر گرفته است.