شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ۱۶:۳۸
ائتلاف آمریکایی بی مسمی می باشد

موسوی به تشکیل ائتلاف واکنش نشان داد

ائتلاف آمریکایی بی مسمی می باشد
سخنگوی وزارت خارجه:این اقدام آمریکا که اهداف و مطامع خود را پشت نام معدود کشورهای دیگر پنهان می سازد نشانه ضعف و فقدان مشروعیت بین المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس گفت:ائتلافهای آمریکایی تاکنون نه تنها امنیت ایجاد نکرده بلکه باعث ناامنی و بی ثباتی بیشتر در مناطق مختلف جهان شده است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به خبر تشکیل ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس اظهار داشت: تاریخ نشان می دهد که ائتلافهای آمریکایی همواره جز اسمی بی مسمی نبوده و تاکنون نه تنها امنیت ایجاد نکرده بلکه باعث ناامنی و بی ثباتی بیشتر در مناطق مختلف جهان شده است. 

موسوی با اشاره به نیاز آمریکا به سوء استفاده از نام دیگر کشورها برای مشروع نشان دادن اقدامات یکجانبه خود افزود: این اقدام آمریکا که اهداف و مطامع خود را پشت نام معدود کشورهای دیگر پنهان می سازد نشانه ضعف و فقدان مشروعیت بین المللی است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خاتمه از کشورهای منطقه خواست تا با اتکاء به ظرفیت های خود و همسایگان در جهت امنیت پایدار و همه جانبه در منطقه گام بردارند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که طولانی ترین سواحل را در خلیج فارس دارد همچنان با قدرت تمام به حفظ منافع اقتصادی و امنیتی خود از جمله امنیت و ایمنی کشتیرانی در این پهنه آبی ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید : راهبرد ما این است که در انتخابات ائتلاف نکنیم

آغاز به کار ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس تنها با حمایت سه کشور

منابع خبری گزارش داده‌اند ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس که هدف ادعایی خودش را تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و خلیج فارس اعلام کرده رسماً آغاز به کار کرده است. 

پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی با گزارش این خبر نوشت انگلیس، بحرین و استرالیا تنها کشورهایی هستند که علی‌رغم تلاش‌های آمریکا آمادگی خود را برای پیوستن به این ائتلاف اعلام کرده‌اند. 

«مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پنتاگون مدعی شد که حضور آمریکا و متحدان این کشور در منطقه تا به حال توانسته از آنچه به گفته او «انجام اقدامات بیشتر توسط ایران» است، جلوگیری کند. 

او همچنین در بخشی از سخنانش با ادعای اینکه آمریکا به دنبال «تعامل دیپلماتیک» و حل و فصل دیپلماتیک مسائل با ایران است یکی از اهداف تشکیل این ائتلاف را جلوگیری از خروج از مسیر دیپلماتیک با تهران عنوان کرد. 

آمریکا از ماه گذشته میلادی، چند روز بعد از آنکه ایران یک فروند پهپاد آمریکا را بعد از تجاوز به حریم سرزمینی ایران در نزدیکی تنگه هرمز ساقط کرد تصمیم خود برای تشکیل یک ائتلاف دریایی را اعلام کرد.

علی‌رغم تبلیغات گسترده آمریکا برای جلب حمایت کشورها جهت حضور در این ائتلاف تنها انگلیس، بحرین و استرالیا به آن پیوسته‌اند. دولت آلمان چند هفته پیش مستقیماً دعوت آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف را رد کرد.