شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ۱۴:۳۵

تئاترگردی در پاییز

تئاترگردی در پاییز
تئاترگردی می تواند به عنوان یکی از سرگرمی های پاییزی باشد در این راستا نمایش های خوبی از کار اولی ها و حرفه ای ها در سالن های تهران در حال اجرا است.

پاییز فصل خوبی برای گشت و گذارهای هنری از گالری‌گردی‌ها تا تئاترگردی‌ها است. در میانه پاییز نمایش‌های متنوعی در صحنه‌های تهران در حال اجرا است از کارهای کارگردان‌های کار اولی تا کارگردان‌های شهره‌ای همچون آتیلا پسیانی.

با «لانچر۵» به پادگان بروید

«لانچر ۵» به کارگردانی پویا سعیدی و نویسندگی پویا سعیدی و مسعود صرامی برای نخستین بار در جشنواره ۲۱ام تئاتر دانشگاهی در تالار مولوی روی صحنه رفت و پس از ماجراهای فراوان توانست که به اجرای عموم برسد. لانچر۵ در مورد قتل‌هایی است که در پادگان اتفاق افتاده ‌و صحنه نمایش اتاق بازرسی پادگان است که سربازان یک به یک در مقابل پرسش‌ها قرار می‌گیرند و به مرور تکه‌های ماجرا را رمزگشایی می‌کنند. «لانچر۵ »از موضوعی ممنوعه رمزگشایی می‌کند. حتی اگر ۴۰سال از ماجرا گذشته باشد، موضوع قتل و انحراف اخلاقی در میان سربازان همچنان ممنوعه است.

منتقدان در مورد بازی‌های بازیگران مثبت صحبت کرده‌اند و نویسندگی کار را بیایراد دانسته‌اند.  «لانچر۵ » بیش از ۲ساعت تماشاگر را درگیر می‌کند اما تماشاگر را با رضایت تا بیرون سالن نمایش همراهی می‌کند. تندیس بهترین نمایشنامه از نوزدهمین جشنواره دانشگاهی (جایزه اکبر رادی) در سال ۹۵، تقدیر بهترین نمایشنامه از جشنواره تئاتر شهر در سال ۹۶، تندیس بهترین نمایشنامه در بخش صحنه در بیست و یکمین جشنواره دانشگاهی در سال ۹۷، نامزد نمایشنامه در جشنواره تاتر فجر در سال ۹۷، تقدیر بهترین بازیگر مرد در ۲۱مین جشنواره دانشگاهی در سال ۹۷ (امیر نوروزی)، نامزد بهترین طراحی نور از بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی از جوایزی است که این نمایش کسب کرده است.

titrebartar.com

 

«صدای آهسته‌ برف» پس از پنج سال

نمایش «صدای آهسته‌ برف» به کارگردانی جابر رمضانی بعد از ۵ سال باز هم اجرا می‌شود. این نمایش که مهر و آبان سال ۱۳۹۳ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته بود حالا پس از پنج سال در تئاتر مستقل تهران به صحنه می‌رود. در این نمایش محمدصادق ملک، بهناز جعفری، مریم نورمحمدی، کمال کلانتر و مسیح کاظمی ایفای نقش می‌کنند. «صدای آهسته برف» علاوه بر ایران اجرا در کشورهای ایتالیا، لهستان و مالزی را در کارنامه دارد.

titrebartar.com

خورشید خانم کجایی؟

آبان ماه شلوغی برای اجراهای تئاتر کودک بود. در ابتدای این ماه سه اجرای کودک در سه سالن اجرا رفت و نمایش «خورشید خانم کجایی» به کارگردانی عاتکه حسینی ۱۹ آبان‌ماه در فرهنگسرای ارسباران به صحنه می‌رود. داستان این نمایش اینگونه نوشته شده است که؛ حیوانات جنگل از حضور خورشید در جنگل ناراضی هستند. زنبور دلش می‌خواهد بیشتر بخوابد، جغد دلش می‌خواهد شب باشد تا بیشتر شکار کند چرا که فقط شب‌ها می‌تواند ببیند. کرم شب‌تاب زیر نور خورشید نورش دیده نمی‌شود... تا این که حیوانات تصمیم می‌گیرند خورشید را از جنگل بیرون کنند. علی حسینی حصاری، ستاره رحیمی فراهانی، فاطمه آزادی، رقیه حسینی، فاطمه حسینی و عاتکه حسینی بازیگران این نمایش هستند.

 

اجراهای تئاتر در آبان ماه

نام نمایش/ کارگردان

سالن اجرا و  قیمت بلیط

لانچر ۵_مسعود صارمی

تئاتر مستقل/۳۵ هزار تومان

تالاب هشیلان _نوشین تبریزی

سالن قشقایی/۴۰ هزارتومان

تجربه‌های اخیر_مجتبی جدی

خانه هنرمندان/۳۰  هزارتومان

ورودی ۸۹_محسن احتشامی

عمارت نوفل لوشاتو/۴۰هزارتومان

ذهن خانم مارکز_فرید قادرپناه

تماشاخانه سپند/۴۰  هزارتومان

قارچ_ سپیده کیانی

ایران تماشا_۳۰ هزارتومان

هیچ چیز جدی نیست_مسعود دلخواه

سالن استاد سمندریان /۳۰تا۶۰ هزارتومان

پنجاه پنجاه_مرتضی اسماعیل کاشی

تماشاخانه هیلاج/۳۰ هزار تومان

مجافقین_ رسول حق‌شناس

آمفی‌تئاترهوشنگ حنیفه

تا باران چند پاییز در راه است_آرمان شهبازی

تماشاخانه نوفل لوشاتو_۳۰ هزار تومان 

چارلی بارز و دیگران_ریحانه چزانی

تماشاخانه جمشید مشایخی_۲۰ هزار تومان

تئاتر بداهه_آروند دشت‌آرای

سالن ناظرزاده کرمانی/۹۰ هزارتومان

من_سیاوش پاکراه

تالار مولوی/۳۰ هزار تومان

قصر موروثی خاندان فرانکلین_آتیلا پسیانی

سالن سمندریان/ ۸۰هزارتومان

زندانی خیابان نواب_هوشمند هنرکار

خانه موزه عزت‌الله انتظامی_ ۳۰ هزارتومان

شهیدین_ عباس جمالی

 سالن ناظرزاده کرمانی_۴۰ هزارتومان

قلعه حیوانات_عارفه آزرمی

مجموعه دیوار چهارم/۴۰ هزارتومان

صدای آهسته برف_جابر رمضانی

تئاتر مستقل/۵۰ هزارتومان