شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۳۰

همایش بین‌المللی شرق‌شناسی فردوسی برگزار شد

همایش بین‌المللی شرق‌شناسی فردوسی برگزار شد
سومین همایش بین‌المللی شرق شناسی- فردوسی، فرهنگ و ادب پارسی در دانشگاه دهلی نو برگزار شد.

سومین همایش بین‌المللی شرق شناسی فردوسی، فرهنگ و ادب پارسی با حضور 32 تن از فردوسی پژوهان برجسته هندی و بنگلادشی و ایرانی به منظور بررسی ابعاد مختلف خدمات و تلاش‌های فردوسی در فرهنگ و ادب فارسی برگزار شد. 

سومین همایش بین‌المللی شرق شناسی فردوسی، فرهنگ و ادب پارسی به ریاست پروفسور علیم اشرف خان استاد تمام دپارتمان زبان فارسی دانشگاه دهلی هند و دبیرعلمی دکتر حمید طاهری دانشیار و معاونت دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در روز 7 نوامبر 2019 مصادف با 16 آبان 1398 در سالن کنفرانس دانشگاه دهلی برگزار شد.

این کنفرانس که به همت موسسه سفیران فرهنگی مبین و با همکاری دانشگاه دهلی هند و دانشگاه امام خمینی ایران و با حمایت رایزن فرهنگی ایران در دهلی و مرکز تحقیقات زبان فارسی در هندوستان برگزار شد به ابعاد مختلف خدمات و تلاش‌های فردوسی و شاهنامه به فرهنگ و ادب پارسی به مدت یک روز پرداخته شد.

محمد نصیری مدیر موسسه سفیران فرهنگی مبین افزود: در این همایش علمی ادبی علاوه بر سخنرانی مسئولان دانشگاه دهلی، 24 تن از فردوسی پژوهان برجسته هندی و بنگلادشی ، و هشت نفر از اساتید دانشگاههای ایرانی نیز شرکت داشتند که به ارائه مقاله و سخنرانی در خصوص شاهنامه فردوسی، فرهنگ و سیاست و دین در نگاه فردوسی، جایگاه شاهنامه در هند، تاثیر فردوسی در فرهنگ وادب فارسی، جنگ و صلح در شاهنامه پرداختند. 

دبیر همایش بیان کرد: با مشارکت 245 پژوهشگر 248 مقاله به دبیرخانه سومین همایش بین المللی شرق شناسی- فردوسی، فرهنگ و ادب پارسی ارسال شد که با همکاری 30 داور در داوری مقالات رسیده 90 مقاله برگزیده شدند و 24 مقاله نیز در کنفرانس سخنرانی کردند.

لازم به ذکر است، اولین کنفرانس شرق شناسی در دانشگاه دولتی ایروان ارمنستان، دومین کنفرانس شرق شناسی در دانشگاه علیگر هندوستان و سومین کنفرانس شرق شناسی نیز در دانشگاه دهلی هند برگزار شد.