شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ۰۸:۴۳

چه کسانی مانع اکران فیلم دیدن این فیلم جرم است شدند

چه کسانی مانع اکران فیلم «دیدن این فیلم جرم است» شدند
فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی و نویسندگی رضا زهتابچیان از عید نوروز تاکنون در صف انتظار صدور پروانه نمایش قرار دارد؛ انتظاری که گویا برای این فیلم تمامی ندارد!

فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» محصول حوزه هنری که موضوعی سیاسی دارد، پس از حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، خواستار اکران در نوروز ۹۸ شد؛ درخواستی که از سوی شورای صنفی نمایش با مخالفت روبه‌رو شد و از آن زمان تاکنون این فیلم سینمایی برای اکران در سینما‌ها منتظر صدور پروانه نمایش است.

اگرچه طبق روال طبیعی هر فیلم مدت زمانی را در انتظار صدور پروانه می‌گذراند، اما ماجرای «دیدن این فیلم جرم است» با بیش از هشت ماه انتظار، از شرایط طبیعی اکران دور شده است. بعد از ماجرای رفع توقیف ناگهانی «خانه پدری» و اکران آن که با دستور مقام قضایی به توقیف مجدد این فیلم منتهی شد، بحث چرایی اکران نشدن «دیدن این فیلم جرم است» مطرح شد.

در همین راستا محمدرضا شفاه، تهیه کننده این فیلم در گفتگو با «فارس» می‌گوید: «ما پیش از این مطلع بودیم که سازمان سینمایی وزارت ارشاد، خودش مانع اکران این فیلم است و پای شورای پروانه نمایش وسط نیست. در اتفاقاتی هم که هفته گذشته در فضای توئیتر - با اظهارنظر آقای داروغه‌زاده، معاون سابق ارزشیابی و نظارت- رخ داد، بر همه واضح شد که این گزاره درست است و خب این یک بدعت تازه در سینماست که فیلمی پس از عبور از شورای پروانه نمایش هم اجازه اکران نمی‌یابد.»

شفاه بدون نام بردن از «خانه پدری» عنوان می‌کند: «نمی‌شود شما همزمان توقیف یک فیلم را بد بدانید، اما خود توقیف‌کننده فیلم دیگری باشید! برای من سؤال است که چطور آقایان از احترام به نظر اعضای شورای نمایش حرف می‌زنند، اما برای نظر این شورا درباره سایر فیلم‌ها احترام قائل نیستند. طبیعتاً برای من دیدن این رفتار دوگانه درباره یک موضوع واحد بسیار تلخ است.»

تهیه کننده «دیدن این فیلم جرم است» درباره رایزنی‌های انجام شده برای اکران آن تأکید می‌کند: «فکر می‌کنم اگر آقای انتظامی دلایل خود را برای به تعویق انداختن اکران فیلم ما در معرض رسانه‌ها قرار دهند، آن زمان مشخص می‌شود دست دوستان چقدر خالی از استدلال است و دیگران را نسبت به اینکه این، یک تصمیم کاملاً سلیقه‌ای و حتی سیاسی است، مطمئن‌تر می‌کند.»

سازمان سینمایی هنوز به سخنان تهیه‌کننده فیلم «دیدن این فیلم جرم است» درباره مانع‌تراشی برای اکران فیلم، واکنشی نداشته است.