جمعه, ۱۷ آبان ۱۳۹۸ ۲۳:۳۴

نرخ بی‌همدمی این روزها چقدر است؟!

نرخ بی‌همدمی این روزها چقدر است؟!
همه‌مان مثل هم هستیم؛ صبح زود از خانه بیرون می‌رویم و حوالی غروب به خانه بر می گردیم و چراغ‌های خانه را روشن می‌کنیم. همه‌ گرفتار تحولات زندگی شهر‌نشینی در دنیای مدرن شده‌ایم و همین کافی است که برای چرخاندن چرخ زندگی‌مان، دست به دامان همدیگر شویم. یکی‌مان در کنج مغازه‌ای نشسته و تا خاموشی شهر، جنس می‌فروشد، یکی دیگرمان در اداره کوچک بی‌نام و نشانی لحظه‌هایش را می‌گذراند و یکی دیگر، گره‌های بزرگی را که خیلی‌ها از عهده باز کردنش برنمی‌آیند، باز می‌کند.

آنچه که امروز بیشتر از هر چیز خودش را به رخ می‌کشد، این است که بدون گرفتن دست یکدیگر، کارمان لنگ می‌ماند. داستان شغل‌هایی که گاه به چشم‌مان عجیب‌وغریب می‌آیند و گاه از تولدشان متعجب می‌شویم هم از همین‌جا شروع می‌شود.

از این‌جا که گاهی بعضی کارها، حتی اگر به ظاهر ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند، به‌تنهایی نمی‌توانیم انجام دهیم. نمونه‌اش این‌که در تنهایی جبری که دنیای امروز برایمان به همراه آورده، گاهی از پس مراقبت از خود یا عزیزان‌مان برنمی‌آییم. گاه اوضاع کسب‌وکار یا شرایط زندگی‌مان طوری می‌شود که نمی‌توانیم شب را تا صبح، پای تخت بیمارمان بیدار بمانیم و برای به انجام رسیدن همین کاری که پیش از این وظیفه‌ای خانوادگی و گاه رازی خانوادگی به نظر می‌رسیده، دست به دامان دیگران می‌شویم.

این شغل‌های عجیب، بی‌جهت به میدان نیامده‌اند

یکی دخترش را به آن طرف مرز می‌سپارد، یکی رختش را جمع می‌کند و تنها به شهر دیگری می‌رود و یکی دیگر، آن‌قدر درگیر وظایف اجتماعی تمام‌نشدنی‌اش می‌شود، که مجال مراقبت از عزیزش را از دست می‌دهد. در همین اوضاع، شرکت‌های خدماتی، خیلی زودتر از آن‌که کارد به استخوان بیماران و مراقبان‌شان شوند، به میدان می‌آیند و مسئولیتی را که تا همین چند سال پیش، اقوام درجه یک یا دوستان صمیمی برعهده می‌گرفتند، روی دوش نیروهای کارشان می‌گذارند.

موسسان آن‌ها، خیلی زود فهمیده‌اند که در زندگی مدرن، همراهی و همدلی، معنای متفاوتی پیدا کرده و گاه هرقدر هم که جان و آرامش بیمار برایمان مهم باشد، نمی‌توانیم به‌تنهایی مراقبت از جسمش را برعهده بگیریم. زمان زیادی از به میدان آمدن شرکت‌های خدماتی، که نیروهای کارشان را برای مراقبت شبانه‌روزی از بیماران، به بیمارستان یا خانه‌ها اعزام می‌کنند، نگذشته اما در همین دوره کوتاه، رقیبان بسیاری بدون نیاز به ثبت شرکت و دادن مالیات، روی دست آن‌ها دست بلند کرده‌اند. این روزها اگر سری به بیمارستان‌های دولتی بزنید، احتمالا در حوالی‌شان داوطلبان مراقبت تمام وقت از بیمارستان را هم می‌بینید که می‌خواهند از بیمارتان نگهداری کنند.

بی‌همدمی، چقدر آب می‌خورد؟

کارشناس یکی از شرکت‌هایی که توانایی، مهارت و امنیت نیروهای اعزامی‌اش را تضمین می‌کند، می‌گوید که بهای به خدمت گرفتن مراقبان تمام وقتش، با توجه به سابقه و مهارت آن‌ها و البته با توجه به شرایط بیمار متفاوت است.

درحالی‌که او برای 24 ساعت مراقبت از یک مرد سنگین وزن، مبلغ 160 هزار تومانی را عنوان می‌کند، می‌گوید که اگر بیمار وزن کمتری داشته باشد، تا 40 هزار تومان تخفیف هم می‌تواند بدهد و مبلغ را تا 120 هزار تومان برای یک شبانه روز پایین بیاورد. البته وضعیت بدنی بیمار و نوع مراقبتی که باید از او انجام شود هم در این مورد تعیین‌کننده است.

بیماران ناتوانی که برای اجابت مزاج، نیاز به لگن دارند، به مراقبی قدرتمندتر نیازمندند و حداقل مبلغی که این کارفرما برای یک شبانه‌روز کامل در قبال کار آن‌ها پیشنهاد می‌کند، 140 هزار تومان است و جنسیت بیمار، تاثیری بر کاهش یا افزایش این مبلغ ندارد. گرچه در اولین تماسی که با شرکت‌ها برقرار می‌کنید، ارقام گفته شده به شما پیشنهاد می‌شوند اما اگر کمی چانه بزنید یا این‌که تقاضای اعزام مراقب برای روزهای بیشتری را مطرح کنید، می‌توانید مبلغ کمتری را برای هر روز فعالیت او بپردازید. مبلغی که حتی برای یک بیمار ناتوان و سنگین‌وزن هم می‌تواند تا 110 یا 120 هزار تومان پایین بیاید.

چه کسی مراقبت خواهد شد؟

برای آشنا شدن با مراقبان، فرصت چندانی در دست نیست. اگر شما از داوطلبانی که در مقابل بیمارستان ایستاده‌اند، کمک نگیرید و سراغ شرکت‌ها بروید، قبل از اعزام نیرو به خانه یا بیمارستان، باید بهای دو روز کامل را پرداخت کنید و در صورتی‌که بتوانید با صاحب‌کار چانه بزنید، ممکن است پرداخت هزینه یک روز کاری، برای شروع همکاری شما و این موسسه کافی باشد. صاحب‌کاری که سراغش رفته‌اید، مشخصات، سن، مختصری از وضعیت زندگی و سابقه قبلی مراقب در انجام وظایفش را برایتان می‌گوید و از بین چند گزینه‌ای که به شما پیشنهاد می‌کند، می‌توانید یکی را انتخاب کنید و در صورت رضایت مدیر مجموعه، چند دقیقه‌ای قبل از اعزام نیرو، او را ببینید و توافق نهایی را انجام دهید.

چقدر صلاحیت دارد؟

گذشته از این، تنها تجربه و صلاحیت همراه نیست که تعیین‌کننده دستمزد کار روزانه اوست. اگر علاوه بر مهارت، به دنبال کمک گرفتن از یک نیرو با تحصیلات مرتبط هستید، باید کمی بیشتر پول خرج کنید تا شرکت دانش‌آموختگان پرستاری، بهیاری یا مامایی را به منزل یا اتاق‌تان در بیمارستان اعزام کند. به عبارت دیگر، انتظاری که شما از فعالیت موسسه دارید، در قراردادتان با آن مجموعه، نحوه دریافت خدمات و هزینه‌ای که باید بپردازید، تاثیر می‌گذارد.قطعا متناسب با این خدمات برای اعزام همراهی با این ویژگی‌ها، باید بهای بیشتری را بپردازید و حدود 200 تا 300 هزار تومان بسته به توافق‌تان هزینه کنید. رقمی که کاملا توافقی توسط شما و کارفرما در قرارداد ثبت می‌شود.

نسل جدید شرکت‌های خدماتی

شاید تا چند سال پیش، شرکت‌های این‌چنینی تنها به اعزام کارگران نظافتچی به خانه‌ها بسنده می‌کردند اما این روزها، با کمک شرکت‌های رنگارنگی که به ثبت رسیده‌اند، می‌توانید برای خودتان در زمان بیماری و انجام عمل جراحی، یا برای عزیزانی که در روزهای سخت بیماری نمی‌توانید در کنارشان باشید، یک همراه بیمار را به خدمت بگیرید اما شرکت‌های خدماتی که نیروی انسانی را به زندگی شما وارد می‌کنند، تنها در این حوزه‌ها فعالیت ندارند و می‌توانند به مادران دست‌تنها برای مراقبت از فرزندان‌شان نیز کمک کنند.

موضوع فقط سلامت سالمندها نیست

شرکت‌های اعزام همراه بیمار، تنها مسئولیت مراقبت از سالمندان ناتوانی را که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، برعهده نمی‌گیرند. مادرانی که بدون حضور اعضای خانواده، فرزندشان را به دنیا می‌آورند، در چند روز بعد از زایمان، می‌توانند روی کمک همراهان زن حساب کنند و کسانی که در غیبت عزیزان‌شان یک جراحی ساده را انجام می‌دهند هم می‌توانند برای دوره کوتاهی، از همراه‌های اعزام شده از سوی این شرکت‌ها کمک بگیرند.

اگر شما هم روزی در چنین شرایطی قرار گرفتید، می‌توانید در مذاکره با شرکت‌ها، نیروی کاری را پیدا کنید که در کنار مراقبت از شما،عوض کردن پانسمان‌ها و کمک کردن‌تان در شست‌وشوی بدن، کارهای خانه را هم انجام دهد و برای جان گرفتن‌تان، سوپ ماهیچه هم درست ‌کند اما یادتان نرود که وظایف این همراه‌ها، دقیقا با یک خط‌کش و چارچوب تغییرناپذیر تعیین نشده است. در این بین، همه چیز به مذاکره شما با صاحب‌کار، جلب رضایت همراه و پولی دارد که قرار است پرداخت کنید.