پنج شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ۲۲:۰۸

پنج فیلم پرفروشِ این هفته را بشناسید

پنج فیلم پرفروشِ این هفته را بشناسید
از میان فیلم های در حال اکران بر پرده سینماهای کشور، پنج فیلم پرفروش هفته اخیر از تاریخ ( 8 تا 15 آبان ماه) مشخص شده است. این هفته نیز "هزارتو" برای دومین بار در جایگاه پرفروش ترین فیلم هفته قرار گرفت و البته میزان فروش آن نسبت به هفته‌ی گذشته، افزایش یافته، از مرز میلیون گذشته و به میلیارد تومان رسیده است.

براساس آمار منتشر شده :

فیلم "هزارتو" به کارگردانی "امیرحسین ترابی" در دومین هفته اکران خود در 147 سینما، با فروش هفتگی  1 میلیارد و 700 میلیون و 931 هزار تومان و فروش کلی 2 میلیارد و 638 میلیون و 740 هزار تومان، موفق شد برای دومین بار  صدر نشین جدول پرفروش ترین فیلم‌های هفته شود.

دومین فیلم پرفروش این هفته، "ماجرای نیمروز۲: ردخون" به کارگردانی "محمد حسین مهدویان" است که در هفته‌ی ششم اکران خود در 173 سینما، موفق شده است به فروش هفتگی 630 میلیون و 214 هزار تومان و فروش کلی 5 میلیارد و 71 میلیون و 538 هزار تومان دست یابد. این فیلم در هفته گذشته در جایگاه چهارم فروش قرار داشت.

سه فیلم پرفروش دیگر هفته‌ی سوم آبان ماه به این شرح است:

فیلم سوم: ( مسخره باز، کارگردان: همایون غنی زاده) 

هفته چهارم اکران/ نمایش در 100 سینما

میزان فروش هفتگی: 593 میلیون و 31 هزار تومان

 میزان فروش کل: 2 میلیارد و 754 میلیون و 70 هزار تومان

بیشتر بخوانید:
رضا عطاران با گریم جدید در فیلم کمدی انفرادی+ بیوگرافی
کتایون ریاحی چرا دست به خودسوزی زد؟+جزییات
بلیت نیم‌میلیونی نمایش زیبایی گاهی زن است، شایعه‌ است

با وجود اینکه این هفته "مسخره باز "،  به نسبت هفته گذشته میزان فروش بیشتری داشته اما جایگاه آن از دومین فیلم پرفروش هفته به سومین افت کرده است. 

فیلم چهارم: (کلوپ همسران، کارگردان: مهدی صباغ زاده)

هفته هفتم اکران/ نمایش در 98 سینما

میزان فروش هفتگی: 273 میلیون و 40 هزار تومان

میزان فروش کل: 2 میلیارد و 666 میلیون و 442 هزار تومان

فیلم پنجم: (در خونگاه،  کارگردان: سیاوش اسعدی)

هفته پنجم اکران/ نمایش در 101 سینما

فروش هفتگی: 191 میلیون و 368 هزار تومان

فروش کل: 1 میلیارد و 244 میلیون تومان

فیلم‌های "سال دوم دانشکده من"، "سرخپوست"،"ایده اصلی"، "ایکس لارج" و "مردی بدون سایه" نیز، به ترتیب در جایگاه ششم تا دهم پرفروش ترین فیلم‌های این هفته قرار دارد.

دلیل نام گذاری سینما

واژه سینما از واژه یونانی (کینِما) به معنای جنبش گرفته شده‌است.

تاریخچه

برادران لومیر در سال ۱۸۹۵ سینماتوگراف را اختراع کردند. هرچند نمی‌توان این دو برادر فرانسوی را یگانه افرادی دانست که به پیدایش هنر سینما کمک کردند. پیدایش سینما و فن فیلمبرداری خود مرهون پیشرفت‌های بسیار زیادی هم در عرصهُ تکامل نگاتیو بود و هم تکامل دستگاه‌های اولیه عکاسی. به‌طوری‌که نمی‌توان قاطعانه از یک نفر به‌عنوان مخترع سینما نام برد. دستگاه‌هایی همچون کینتوسکوپ (ساخته توماس ادیسون)، ویتاسکوپ و بایوسکوپ همگی در پیدایش دستگاه سینماتوگراف مؤثر بوده‌اند.

برادران لومیر خود ده‌ها فیلم کوتاه ساختند که همهُ آن‌ها صرفاً از یک نما تشکیل می‌شد و قطع و وصل و تدوین در آن‌ها وجود نداشت. از جمله این فیلم‌ها می‌توانیم به «ورود قطار به ایستگاه» (که به عنوان اولین فیلم ساخته شده به دست بشر محسوب می‌شود)، «خروج قایق از لنگرگاه»، «غذا خوردن کودک» و «خروج کارگران از کارخانه» اشاره کنیم.

پس از لومیرها، ژرژ مه‌لیس باعث تکامل فن سینما شد. دیدگاه مه‌لیس نسبت به سینما یک دیدگاه تئاتری بود. او پرده‌های گوناگونی از نمایش را فیلمبرداری می‌کرد و سپس این پرده‌ها را به یکدیگر متصل می‌کرد. ژرژ مه‌لیس همچنین پدیدآورنده فن تروکاژ در سینماست.

گفتنی است پس از مه‌لیس، ادوین اس پورتر باعث تکامل بنیادین و ساختاری سینما شد. او با ساختن فیلم‌های «زندگی آتش‌نشان آمریکایی» و «سرقت بزرگ قطار» سینما را به عنوان پدیده‌ای که امروزه می‌شناسیم معرفی کرد. سینمای پورتر دیگر ارتباطی به تئاتر نداشت، بلکه به هنری مستقل و جدید تبدیل شده بود. پورتر، پیشگام فن تدوین فیلم نیز می‌باشد. راهی که او در سینما آغاز کرد در نهایت به سینمای داستان‌گوی هالیوود منجر شد.