چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۸ ۱۶:۲۷

گاز اورانیوم uf6 به فردو آمد

گاز اورانیوم uf6 به فردو آمد
امروز گاز هگزافلوراید اورانیوم (uf۶) تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) به مجتمع غنی‌سازی شهید دکتر علیمحمدی (فردو) در سالن خوراک‌دهی مجتمع فردو قرار گرفت.‌‌

به گزارش تیتربرتر؛ رییس جمهور ایران در پیام توییتری اعلام کرد : به خاطر سیاست‌های آمریکا و متحدانش، سایت فردو به زودی به طور کامل فعالیت می‌کند.

جزئیات ورود گاز اورانیوم uf6 به فردو 

متن یادداشت توییتری رییس جمهور به این شرح است :امروز چهارمین گام ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش با گازدهی به 1044 سانتریفیوژ آعاز می‌شود. به خاطر سیاست‌های آمریکا و متحدانش، سایت فردو به زودی به طور کامل فعالیت می‌کند.

اقدامات انجام شده

در راستای اجرای دستور ریاست محترم جمهور و شورای‌عالی امنیت ملی ساعتی پیش مخزن (سیلندر) 2800کیلویی که حاوی حدود 2000 کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم (uf6) است تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) به مجتمع غنی‌سازی شهید دکتر علیمحمدی (فردو) در سالن خوراک‌دهی مجتمع فردو قرار گرفت.‌‌

پورتال اطلاع رسانی گام چهارم

آخرین اقدامات سازمان انرژی اتمی ایران در راستای انجام گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از طریق پورتال و فضای مجازی سازمان به‌آدرس @AEOINEWS طی ساعات آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در گفتگویی درباره آغاز عملیات اجرای گام چهارم در مجتمع غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی در فردو عنوان کرد: امروز (چهارشنبه) مخزن 2800 کیلویی حاوی حدود 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6، از مجتمع غنی سازی شهید احمدی‌روشن نطنز به سایت شهید علیمحمدی فردو منتقل شد و این انتقال حدود دو سه ساعت پیش تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد.

وی با ذکر این نکته که قرار بود بر اساس برجام غنی سازی در فردو انجام نشود و مواد هسته‌ای در آن وجود نداشته باشد، یادآور شد: در حال حاضر این اتفاق رخ می‌دهد که هم مواد هسته‌ای در فردو باشد و هم غنی سازی انجام شود.

گاز اورانیوم uf6 به فردو آمد
گاز اورانیوم uf6 به فردو آمد

 

معاون سازمان انرژی اتمی به مراحل فرآیند غنی سازی اشاره کرد و افزود: فرآیند غنی سازی چند مرحله دارد که مرحله اول انتقال مواد است که انجام شد، در مرحله دوم باید این مواد به خطوط خوراک وصل شود و بعد از آن مراحل دیگری هست که در چند ساعت آینده این مراحل انجام می‌شود.

کمالوندی ادامه داد: ساعت 12 امشب عملا گاز را به سانتریفیوژها تزریق می‌کنیم و چند ساعت طول می‌کشد تا به مرحله پایداری برسد و تا روز شنبه (18 آبان) که مجددا بازرسان آژانس خواهند آمد، ما به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود ۴.۵ درصد غنی سازی خواهیم داشت.

وی همچنین اظهار داشت: ما به تمام چرخه سوخت مسلط هستیم از اکتشاف، استخراج و غنی سازی تا پسمانداری.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تبدیل کیک زرد به هگزافلوراید را مرحله مهمی خواند که در جای دیگری انجام می‌شود و با بیان اینکه غنی سازی در چند سال گذشته و بعد از برجام در سایت شهید احمدی‌روشن نطنز انجام می‌شد، اظهار داشت: ترجیح دادیم مواد را با توجه به فاصله جغرافیایی کوتاه‌تر و مدت زمان سریع‌تر از نطنز به فردو منتقل کنیم و این کار انجام شد.

در حال حاضر حدود 50 تن گاز هگزافلوراید تولید می‌کنیم

کمالوندی در عین حال یادآور شد: ما در زمینه تولید هگزافلوراید هیچ مشکلی نداریم و در حال حاضر حدود 50 تن گاز هگزافلوراید تولید می‌کنیم و مقداری که الان وارد فردو شد حدود 2 تن است که بعدا به تدریج افزایش می‌یابد.

کمالوندی با بیان اینکه ما باید اطلاعات طراحی و اطلاعات را به آژانس بدهیم، اظهار داشت: این اقدامات باید تحت نظر بازرسان آژانس انجام شود که اقدامات را راستی آزمایی کنند و این کار انجام می‌شود و همین الان بازرسان آژانس در فردو هستند و تا ساعات آینده فرآیند این کار پایان می‌یابد و از ساعت 12 امشب به سانتریفیوژها گازدهی می‌شود و تولید را داریم و پس از آن باید به مرحله پایداری برسد که این تولید پایدار برای ایام آینده باشد.

بیشتر بخوانید:

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران 14 آبان ماه و همزمان با پایان سومین فرصت 60 روزه ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام، گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد و گفت: سازمان انرژی اتمی از روز چهارشنبه 15 آبان ماه گام چهارم و جدید را بر می‌دارد.طبق برجام بیش از هزار سانتریفیوژ (۱۰۴۴) در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند، اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می‌گویم که از فردا (چهارشنبه) گازدهی را در فردو آغاز کنیم.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دیروز در اظهاراتی خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه با حضور بازرسان آژانس، غنی سازی اورانیوم تا ۵ درصد و همچنین غنی سازی ایزوتوپ‌های پایدار در تاسیسات هسته‌ای شهید علیمحمدی (فردو) آغاز می‌شود.

یادداشت توییتری حسن روحانی امروز( 15 آبان) در پایان مهلت زمانی تعیین شده از سوی ایران برای  برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی بر روی صفحه ‌انگلیسی توییتر وی منتشر شده است.

نظر سخنگوی کمسیون امنیت ملی درباره گام چهارم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران تاثیرگذار نیست و طرف مقابل را وادار به اقدام عملی خاصی نخواهد کرد.

وی با اشاره به اعلام گام چهارم کاهش تعهدات ایران در برجام اظهار داشت: بنده قبلا هم نقد خود را نسبت به گام های ایران در کاهش تعهدات برجامی مطرح کرده بودم و مجددا هم تاکید می کنم گام های ما در این راستا باید هر بار محکمتر از دفعات قبلی باشد.

وی با بیان اینکه ما نباید تا این حد به طرف مقابل فرصت دهیم، ادامه داد: گام‌های بعدی ما در کاهش تعهدات برجامی باید محکم‌تر باشد تا بلکه طرف مقابل تکان بخورد و تعهداتش را در برجام را انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما تاکنون هیچگونه عکس العملی از طرف مقابل ندیده‌ایم چرا که گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی تاثیر زیادی نداشته است.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه کاهش تعهدات برجامی ما تاثیرات داخلی زیادی داشته است، ادامه داد: ما صنعت هسته‌ای خود را مجددا راه اندازی و فعال کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم حرکات خوبی در این زمینه انجام شود اما علیرغم اینکه این اقدامات اثرات داخلی خوبی داشته اما تاثیری در طرف مقابل نداشته است.

وی درباره گام چهارم گفت: این اقدام در حوزه صنعت هسته‌ای ما قطعا تاثیرگذار خواهد بود اما گازدهی فردو گام اثرگذاری که طرف مقابل را وادار به تحرک کند نیست و طبیعی است طرف مقابل هیچگونه اقدام عملی در راستای اجرای برجام انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: با این رویه ای که دولت در کاهش تعهدات برجامی پیش گرفته است قطعا این گام‌ها نمی‌تواند اروپا را وادار به رفتار جدیدی کند.

امکان بازگشت

روحانی همچنین این پیام را به طرف های غربی داد که«گام چهارم ایران مثل سه گام دیگر قابل بازگشت است و اگر آن‌ها به تعهدات خود در اول ژانویه ۲۰۱۷ بازگردند تا ایران بتواند نفت‌ بفروشد و از سود بانک‌های خود استفاده کند بار دیگر به تعهدات خود بازخواهد گشت». 

گفتنی است در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو (FFEP ۱۰۴۴ ) سانتریفیوژ IR-۱ در یک بال (واحد ۲)  قرار داده شده است.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند: