شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۲۳
ممنوعیت شکار یا ممنوعیت عکسبرداری از شکار!

ماجرای شکارهای غیرقانونی چیست؟

ممنوعیت شکار یا ممنوعیت عکسبرداری از شکار!
هر از چندگاهی خبر شکار و یا بازداشت و دستگیری عوامل شکارهای غیر قانونی در محفل فضای مجازی به بحث داغ تبدیل می شود.

در مناطقی مانند ذخایر حیات وحش که حیوانات توسط قانون محافظت می شوند، هرگونه شکار، غیر قانونی محسوب می شود.مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نسل پرندگان مهاجر با استفاده از شیوه‌های غیرقانونی شکار و صید بی‌رویه در حال انقراض است.

خطر انقراض نسل پرندگان مهاجر

سازمان محیط زیست در 6 ماهه دوم هر سال دستور العمل صید پرندگان مهاجر و بومی را در دستور کار خود قرار می‌دهد و آن به اداره کل محیط زیست استان‌ها ارسال می‌کند.

با توجه به مکاتبات انجام شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور با سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور و مشکلات ناشی از آن و اینکه سازمان محیط زیست تاکنون برای صید و شکار پرندگان مهاجر دستورالعملی را ارائه نکرده است، هر گونه صید و شکار پرندگان مهاجر در سطح کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

 بر اساس ابلاغیه سازمان حفاظت محیط زیست شکار پرندگان مهاجر و بومی توسط افراد متخلف و سودجو خلاف قوانین و مقررات جاری در کشور است و با سودجویان برخورد قانونی می‌شود.

در حال حاضر نسل پرندگان مهاجر با استفاده از شیوه‌های غیرقانونی شکار از جمله شب دام‌ها، تورهای هوایی، روش‌های گذر پر خطر در معرض خطر انقراض است.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: امسال با توجه به شیوع آنفولانزای پرندگان مجوز شکار پرندگان ممنوع شد و در این راستا باید همه نهادهای مسئول همکاری لازم را با مأموران محیط زیست داشته باشند.

آمار پستانداران حیات وحشت کردستان

سرشماری جمعیت حیات وحش برنامه‌ای است که به منظور اطلاع از جابجایی وحوش و علل آن، میزان زاد و ولد، مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید کننده و نقاط قوت مناطق مستعد برای ارتقای سطح حفاظتی آنها و شناسایی زیستگاه‌های مناسب برای احیای جمعیت گونه‌های مختلف وحوش اجرا می‌شود.

با استفاده از روش مستقیم و بهره‌گیری از تجهیزاتی مانند دوربین‌های شکاری و عکاسی، تلسکوپ و غیره سرشماری انجام می‌شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: این برنامه به منظور دستیابی به میزان زادآوری وحوش و جمعیت کلی آنها، آگاهی از نحوه پراکنش گونه‌های شاخص و مقایسه میزان جمع‌آوری و تنوع پستانداران در مناطق تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان به اجرا در می‌آید.

تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز و بی رویه از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده حیات وحش است که همه ساله در سرشماری‌های حیات وحش این مهم هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده است.

دستگیری و بازداشت عوامل متخلف شکار غیرقانونی

رییس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه گفت: پنج شکارچی متخلف در ارتفاعات منطقه سیلوانا و زیوه که اقدام به شکار کرده بودند، دستگیر شدند.

ماموران یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی حین گشت‌زنی در زیستگاه‌های کوهستانی منطقه زیوه و سیلوانا با این افراد مواجه شدند و از متخلفان پنج قبضه اسلحه شکاری به همراه لاشه چهار قطعه کبک و دو رشته تور کشف شد؛ شکارچیان متخلف نیز با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

خانی گفت: امسال هیچ مجوزی برای شکار صادر نشده و هرگونه شکار در زیستگاه‌های حیات وحش ممنوع می‌باشد و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

آذربایجان‌غربی به دلیل ظرفیت ویژه جغرافیایی و کوهستانی دارای گونه‌های مختلف پرندگان ماهیان و پستانداران است و شهرستان ارومیه به خاطر دارا بودن مناطق بکر کوهستانی از جمله منطقه مارمیشو، سیلوانا، دره شهدا و تالاب‌های متعدد از جمله دریاچه ارومیه و حیات وحش منحصر به فرد همواره مورد طمع شکارچیان و دشمنان طبیعت بوده است.

سالانه صدها متخلف شکار در آذربایجان‌غربی دستگیر می‌شود.

عکس یادگاری با شکار غیرقانونی!

در پی انتشار تصویری از شکار یک قلاده خرس در منطقه کوهستانی شهرستان ماکو، توسط ۲نفر شکارچی در فضای مجازی، موضوع به پلیس فتای استان اطلاع رسانی و از این طریق پیگیری لازم انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: عاملان انتشار عکس کشتار خرس در روستا‌های اطراف ماکو دستگیر شدند.

وی افزود: پلیس فتا نیز اقدام‌های لازم را به منظور دستگیری متخلفان انجام داده و ماموران پس از عزیمت به محل ۲ فرد خاطی را دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مقام قضایی تحویل دادند.

نظری گفت: برابر تعامل و همکاری بوجود آمده بین سازمان حفاظت محیط زیست و پلیس فتا و پیرو هشدار‌های قبلی انتشار هرگونه تصاویر مربوط به حیوان آزاری در فضای مجازی رصد و در صورت مشاهده موارد مشابه با انتشار دهندگان این تصاویر دردناک که باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی هموطنان در فضای مجازی می‌شود، با جدیت برخورد می‌کند.

شکار پنهانی

کیومرث کلانتری که سال گذشته در توجیه صدور مجوز شکار دویست هزار پرنده در استان تهران گفته بود «غرایز شکارچیان باید ارضا شود»، حالا در واکنش به انتشار فیلمی از شکار در کشورمان که افکار عمومی را جریحه دار کرده، نسخه‌ای جدید پیچیده و تأکید کرده که شکار با مجوز بی اشکال است، اما انتشار فیلم و عکس از آن ممنوعیت دارد و مستوجب برخورد قانونی خواهد شد!

طی روز‌های اخیر انتشار فیلمی از شکار یک کل جوان در «قرق علی‌آباد چهل‌گزی» واقع در استان یزد، موجی از اعتراضات را در فضای مجازی به همراه داشته است؛ فیلمی که در آن شکارچی حظ وافرش از تبدیل گونه حیات وحش به لاشه را به شکارچیان دیارش هدیه می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند این لذت نصیب همه شان شود!

روایتی که ظاهرا به خودی خود برای جریحه دار کردن افکار عمومی کافی نبوده و معاون عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم به مددش شتافته و با واکنشی عجیب، از یک سو تأکید کرده که شکار صورت گرفته قانونی و با مجوز ایشان بوده و از سوی دیگر تأکید می‌کند، انتشار فیلم و عکس از آن اقدامی نکوهیده، مورد اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست و مستحق برخورد است!

کیومرث کلانتری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفته: «هرچند شکار انجام شده در یکی از قرق‌های اختصاصی بخش خصوصی استان یزد -که از سال ۹۵ و در چهارچوب مجوز‌های قانونی صادره بوده-، لیکن با توجه به احساسات و عواطف مردم نسبت به حیات وحش کشور این اقدام نکوهیده مورد اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست نیز است و بعد از این در صورت تکرار با مرتکبین برخورد خواهد شد.»

او در ادامه تصریح کرد: «این قرق [بخوانید شکارگاهِ زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست] دارای مجوز قانونی از شورای عالی محیط زیست کشور بوده و بیش از سه سال است که مجوز دریافت کرده، اما دلیلی ندارد که شکارچیان آن با انتشار تصاویری از قرق به احساسات مردم ضربه بزنند؛ به مسئولان قرق‌ها تذکر لازم در این خصوص داده شد.»

واکنشی تأمل برانگیز و عجیب که این سؤال را به دنبال دارد که اگر انتشار فیلم و عکس از شکار حیوانات نکوهیده و ممنوع است، چرا برای انجام این امر نکوهیده مجوز صادر می‌شود؟ به راستی چگونه ممکن است انتشار فیلم و عکس از اقدامی که برای آن مجوز قانونی صادر شده ممنوع باشد؟! آیا بناست شکار حیوانات پنهانی و دور از چشم جامعه صورت گیرد تا از تعداد حیوانات شکار شده و مشخصات و سن آن‌ها آماری در دست نباشد؟! آیا مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، جامعه را تا جایی فاقد درک و فهم می‌پندارند که اقدامات قانونی باید دور از چشم آن‌ها صورت گیرد؟

این در حالی است که سال گذشته تدبیری در دستور کار مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و اجرایی شد تا کارکرد قرق‌های اختصاصی را متفاوت از شکارگاه نشان دهد. تدبیری از جنس برگزاری یک تور تفریحی با حضور جمعی از خبرنگاران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قرق خصوصی کرمان به این منظور که نشان دهند این قرق ها، مناطقی امن برای وحوش هستند تا در آن‌ها از بهترین شرایط حیات برخوردار باشند؛ گشت و گذاری که حالا با انتشار فیلم اخیر، پرده از واقعیت پنهان شده در آن‌ها تا حدودی برداشته شده است.

پرده دری‌ که شاید بارزترین دلیل تهدید تلویحی معاون سازمان حفاظت محیط زیست به برخورد با آن دسته از شکارچیانی که فیلم و عکس فعالیت هایشان در این شکارگاه‌ها را منتشر کنند، باشد؛ تلاشی برای مقابله با ارائه تصاویری واقعی از شکارگاه‌هایی که سازمان تأکید دارد زیستگاه‌های امن و پر آب و علف برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطرات فراوان از جمله انقراض در طبیعت هستند.

حیواناتی که به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست باید شکار شوند تا درآمد حاصل از فروش پروانه شکار آن‌ها به متقاضیان، برای برقراری امنیت در زیستگاه آن‌ها صرف شود، در حالی که به فروش می‌رسند تا میل به شکار و بلع گوشت آن‌ها ارضا شود و سازمان حفاظت محیط زیست با خیال راحت از پایان دادن به وظایف حفاظتی اش و کمبود‌هایی که سال‌ها محیط بانانش را با آن‌ها تنها گذاشته، کسب درآمد کرده و تئوری شکار مفید است را تبلیغ کند!

لطفا فیلم نگیر فقط بکش!

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفته که شکار با مجوز بی اشکال است، اما انتشار فیلم و عکس از آن ممنوعیت دارد و مستوجب برخورد قانونی خواهد شد. روزنامه آرمان ملی با انتشار کارتونی از طراوت نیکی به این موضوع پرداخت.