چهارشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۸ ۲۲:۳۱
آخرین وضعیت پروژه های مسکن

درد و دل هایی از جنس مسکن مهر

آخرین وضعیت پروژه های مسکن
مسکن مهر یا بنگاه های دلالی که سر نامهربانی با مردم دارند.

آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن مهر ماه۱۳۹۸ اگرچه رشد ۲۲درصدی تعداد معاملات و رشد قیمتی ۰.۴درصدی قیمت مسکن را نشان می‌دهد اما به نظر نمی‌آید اندک تغییرات مثبت هم بتواند تغییری در وضعیت رکود سنگین بازار مسکن در سال جاری بدهد.

قیمت مسکن مهر واقعی است؟

مهدی هدایت مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر برتر ، با بیان اینکه امسال دولت ظرفیت‌هایی در بودجه خود جهت واگذاری عرصه به متقاضیان مسکن مهر فراهم کرده است، گفت: با واگذاری عرصه مالکان واحدهای مسکن مهر به صورت کامل صاحب عرصه و عیان  می‌شوند که این خود یک مزیت بسیار مطلوب  به شمار می‌رود.

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس توضیح داد: امسال مجلس با پیبشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با آوردن قانون در بودجه سعی کرد با تعیین قیمت کارشناسی شده عرصه مسکن مهر را به صورت کامل به متقاضیان واگذار کند که این خود یک نگاه حمایتی برای متقاضیان به شمار می‌رود.
بیشتر بخوانید: طرح های بازآفرینی شهری در انتظار دریافت بودجه
او یاد‌آور شد: هم اکنون عرصه‌ای که به متقاضیان واگذار می‌شود یک‌چهارم تا یک‌پنجم قیمت واقعی واحد‌های مسکونی است و به دلیل حمایت‌هایی که در نظر گرفته شده متقاضیان می‌توانند در قالب اقساط ۵ ساله و یا به صورت نقدی از طریق تخفیفات ویژه عرصه را خریداری کنند.

هدایت بیان کرد: متقاضیانی که علاقه‌مند به دریافت عرصه هستند توانستند به صورت هوشمندانه از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و خوشبختانه تا به امروز استقبال خوبی از این طرح شده است، امیدواریم تا پایان مهلت این طرح متقاضیان از این فرصت استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به اینکه امسال تنها ظرفیت واگذاری عرصه برای متقاضیان فراهم شده است، گفت: احتمال دارد در سال آینده چنین طرحی در قانون بودجه وجود نداشته باشد بنابراین متقاضیان باید از این فرصت استفاده کنند.

او توضیح داد در فاز ۱۱ قیمت کارشناسی شده برای واگذاری عرصه ۱۹ تا ۲۵ میلیون تومان، در فاز هشت ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان و در فاز‌های دیگر ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان کارشناسی شده است.

هدایت تاکید کرد: تاکنون ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی عرصه‌شان واگذار شده و در قالب یک قرارداد به متقاضیان تحویل داده می‌شود و این قرارداد در قالب یک سند رسمی محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط : چالش های شهرک مهر صفادشت

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس افزود: بعد از انعقاد قرارداد عرصه سند برای متقاضیان صادر می‌شود و هم اکنون این قرارداد‌های ۵ برگی که در قالب واگذاری زمین است به عنوان سند محسوب می‌شود تا سند رسمی صادر شود.

او در پایان اظهار کرد: امیدواریم متقاضیان از این فرصت استفاده کنند و هرچه سریع‌تر جهت دریافت عرصه مراجعه کنند.

این قیمت‌ها بسته به موقعیت واحدها، نحوه ساخت آنها و سایر پارامترهای موثر در تعیین قیمت، متغیر است و می‌تواند از بازه اعلام شده کمتر و یا بیشتر نیز باشد. 

این در حالی است که هر مترمربع آپارتمان مسکن مهر در شهر جدید پرند-پایتخت مسکن مهر- نیز در برخی از فازهای این شهر جدید به طور متوسط، حدود یک تا ۵/ ۱ میلیون تومان خرید وفروش می‌شود. 

سخن بانک مرکزی در مورد مسکن

مطالب مرتبط : مسکن مهر یا دزدی از جیب مردم

تعداد معاملات انجام شده در مهرماه۹۸ حدود ۳۴درصد مهر ماه۹۷ و ۲۴درصد میزان معاملات در مهر۹۶ است.

اگرچه قیمت در گران‌ترین مناطق تهران (۱و ۲و ۳و ۶) همراه با افزایش بوده است، اما قیمت در مناطق۴، ۵، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ که عمده معاملات در آنها صورت گرفته همراه با کاهش بوده است. موضوعی که نشان می‌دهد رکود معاملات، عموم مالکین را ناچار به ارائه تخفیف کرده است. 

بیشترین میزان معاملات در منطقه۵ و کمترین میزان در منطقه۲۲ بوده است (۳۰معامله در یک ماه)، امری که با توجه به حجم بالای آپارتمان‌های ساخته شده، در حال ساخت و نیمه‌کاره در این منطقه جای تعجب دارد و نشان‌دهنده این است که عمده معاملات منطقه براساس قولنامه‌ و مبایعه‌نامه‌های دستی انجام می‌پذیرد که خود در آینده مخاطرات حقوقی زیادی ایجاد خواهد کرد.

دلالی در مسکن مهر شگرد جدید

مهدی هدایت مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه شهر جدید پردیس به دلیل نزدیک بودن به شهر تهران ظرفیت‌های بسیار زیادی برای جذب متقاضی دارد، گفت: آب و هوای مطلوب و تحویل به موقع بسیاری از واحد‌های مسکن مهر باعث شده که میزان جذب متقاضی در این شهر نسبت به سایر شهر‌ها بیشتر باشد.

او با بیان اینکه ۸۲ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس هدف گذاری شده است، گفت: بخش عمده‌ای از این واحد‌ها به متقاضیان تحویل داده شده و همین موضوع باعث شده که پای دلالان و بیگانگان به این شهر باز شود.

هدایت با اشاره به اینکه تعداد بنگاه‌های معاملات املاک در شهر جدید پردیس به دلیل موقیعت مسکنی آن افزایش یافته است، گفت: بنگاه‌هایی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند طبق نظام صنفی مشکلی ندارند، اما افزایش تعداد بنگاه‌های غیر مجاز باعث شده که بیش از ۲ هزار نفر دلال سرپایی در شهر جدید پردیس رفت و آمد کنند.

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس توضیح داد: حضور دلالان باعث شده که بسیاری از مالکان واحد‌های مسکن مهر واحد‌های خود را با قیمت‌های بسیار پایینی به فروش برسانند و این خود باعث ایجاد مشکلات زیادی برای متقاضیان شده است.

او یادآور شد: دلالان سعی می‌کنند واحد‌های مسکن مهر را با قیمت‌های پایین از دست متقاضیان خارج کنند و با ایجاد یک جریان این واحد‌ها را با قیمت‌های بسیار بالا به افراد دیگر بفروشند.

هدایت تاکید کرد: وجود دلالان زمینه ساز نا امن شدن محیط کارگذاری شد به طوری که هر فرد با مراجعه به کارگذاری  به دلیل فشاری که دلالان می‌آوردند مجبور به فروش واحد خود می‌شوند از سوی دیگر این دلالان برای کارمندان کارگذاری مزاحمت‌های بسیاری ایجاد کردند.

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس تاکید کرد: در روز‌های اخیر این دلالان به صورت غیر متعارف به افراد و کارگذاری حمله کردند که باعث ایجاد دعوا و بر هم خوردن محیط شد و با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی این مشکل بلافاصله برطرف و دلالان دستگیر شدند.

او تاکید کرد: در چند وقت اخیر حضور دلالان در این مناطق بسیار زیاد شده که در روز‌های گذشته با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی این مشکل برطرف و پای دلالان از شهر جدید پردیس قطع شد.