جمعه, ۰۳ آبان ۱۳۹۸ ۲۱:۵۲
تعیین رده بندی سنی برای خانه پدری

خانه پدری نیامده حاشیه ساز شد

تعیین رده بندی سنی برای خانه پدری
جنجال و چالش های عجیب برای پر حاشیه ترین فیلم این روز های سینمای ایران بسیار سر و صدا به پا کرده است.

مازیار میری در خطابه‌ای که بیشتر شبیه بیانیه گروه‌های سیاسی است، منتقدان این فیلم را «دشمنان سینمای ایران» توصیف کرده و خطاب به رئیس سازمان سینمایی نوشته: «آقای حسین انتظامی ‌از شما متشکرم، متشکرم از اینکه ایستادگی کردید و یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی ایران که به غلط در بند توقیف بود را نمایش دادید. آقای انتظامی ‌شما به خوبی در این روزهای مدیریت بر سینمای ایران متوجه شدید که دشمنان افتخارات سینمای ایران، قسم‌خوردگانی هستند که حتی نمی‌دانند چرا دشمن هستند ولی مأموریت دشمن را بازی می‌کنند.»

جشنواره فیلم فجر که قرار است طبق تقویم سالانه از 12 تا 22 بهمن ماه برپا شود، نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته است. از جمله این تغییرات اضافه شدن بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی است. از تغییرات دیگری که در فراخوان شاهد آن بودیم، جدا شدن مجدد کارگردان‌های فیلم اولی از بخش سودای سیمرغ است. طبق مقررات فراخوان، فیلم‌هایی می‌توانند در جشنواره فجر شرکت کنند که بعد از سال 96 ساخته شده باشند و اینکه قبل از فجر در جایی اکران و نمایش داده نشده باشند.

حضور متین ستوده بازیگر تلویزیون و سینما در اکران خصوصی فیلم «مسخره باز» باعث شد تا پوشش این بازیگر به یک کشمکش دنباله دار تبدیل شود. انتشار عکس‌های خانم ستوده، باعث شد تا علاوه بر اینکه در شبکه‌های اجتماعی این عکس‌ها دست به دست شود، خیلی‌ها درباره‌اش حرف بزنند و در نهایت کار به مجلس کشیده شود. همین عکس‌ها باعث شد تا وزیر ارشاد موظف شود بعد از تعطیلات مجلس، به بهارستان برود و به کمیسیون فرهنگی پاسخگو باشد. از سوی دیگر هم سازمان سینمایی اعلام کرده در حال تهیه شیوه نامه‌ای برای پوشش بازیگران در محافل سینمایی است. این برای نخستین بار خواهد بود که سازمانی دولتی برای هنرمندان سینما که اعضای دولت نیستند، دستورالعمل پوشش تدوین و تهیه می‌کند.

آیین نامه رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی که تازه داشت با مشارکت 35 کارشناس اجرایی می‌شد، از سوی مرجع قضایی متوقف شد. آیین نامه مذکور برای این وضع شده که افرادی که می‌خواهند بروند سینما، بدانند که با چه فیلمی مواجه خواهند شد. محدودیت سنی اعمال شده برای فیلم‌ها کمک خوبی برای خانواده‌هاست که در هنگام رفتن به سینما متوجه باشند که آیا دیدن این فیلم برای بچه‌هایشان مجاز هست یا نه؛ حالا با توقف آیین‌نامه قبلی، سازمان سینمایی اعلام کرده که قرار است آیین نامه جدیدی جایگزین شود.

فیلم سینمایی «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری اکران شد. علت اهمیت اکران این فیلم، در توقیف‌بودن چند ساله آن بود. خانه پدری به خاطر یک سکانس، نزدیک به 9 سال در توقیف به سر برده و حالا با تغییر شرایط اکران و درج محدودیت سنی بالای 15 سال، به اکران رسیده است. سکانس مناقشه آمیزی که به خاطرش فیلم «خانه پدری» توقیف شد، مربوط به یک قتل است. قتلی ناموسی که با خشونت هرچه تمام، انجام می‌شود و بسیاری از کسانی که نسخه کامل این فیلم را دیده‌اند، گفته‌اند که از تماشای آن به شدت متاثر شدند. بعضی از منتقدان، معتقدند که این فیلم یک فیلم ضدایرانی است و چهره‌ای که از مردان ایرانی نشان می‌دهد با واقعیت سال‌های دور و نزدیک، بسیار متفاوت است.

خانه پدری حامی قاجار است؟

اکران عمومی ‌فیلم «خانه پدری» با انتقاد بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه مواجه شده است. اما گروهی از اهالی سینما نیز مانند خشونت قاجاری حاکم بر این فیلم، واکنشی دور از شأن اهالی فرهنگ و هنر را نشان داده‌اند. رفتار این گروه دارای این معنی است که آنها اعتقادی به آزادی فکر و بیان ندارند و هر کس از این فیلم خوشش نیاید یا به آن انتقادی داشته باشد را تکفیر می‌کنند! 

منتقدین : خانه پدری توقیف شود

ماجرای توقیف ۹ ساله "خانه پدری" از یک صحنه خشن در ابتدای این فیلم آغاز شد. در این سکانس دختری جوان به دلیل "ریختن آبروی خانواده" توسط پدر و برادر نوجوانش با خونسردی تمام به قتل می‌رسد و در زیرزمین خانه دفن می‌شود. در ادامه فیلم تاثیر این قتل که همچون رازی پنهان شده، در زندگی نسل‌های بعدی افراد خانواده به تصویر کشیده شده است.

تندترین واکنش به اکران "خانه پدری" را جواد شمقدری معاون اسبق امور سینمایی وزارت ارشاد داشت. او دراین باره می‌گوید: "خانه پدری یک جنایت فرهنگی است حتی سینمای غرب هم چنین صحنه‌هایی را نشان نمی‌دهند، حتی اگر واقعیت داشته باشد. "

سالک نماینده اصولگرا و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنشی عجیب این فیلم را ضد ارزش خواند و از وزیر ارشاد خواست تا هر چه سریع‌تر نمایش فیلم سینمایی خانه پدری را متوقف کند.

روزنامه کیهان نیز همچون دیگر فعالان سیاسی اصولگرا اکران "خانه پدری" را تاب نیاورد و نوشت: "فیلمی که در قالب یک خانه قدیمی، تصویری موهن و متوحش از ایرانیان نمایش می‌دهد، پس از یک دهه توقف، با غفلت مسئولان سینمایی روی پرده سینما رفت. "

تنها چهره مخالف توقیف این فیلم میان اصولگرایان، محسن کوهکن نماینده لنجان است، او در مخالفت با توقیف خانه پدری می‌گوید: "مخالف انتقاد نیستیم و هر فردی به عنوان شهروند در حد انتقاد حق دارد نظر هم بدهد، اما اینکه فردی ورود کند و بگوید اجازه نمی‌دهد، فیلم پخش شود، را تایید نمی‌کنیم. "

ماجرای فیلم خانه پدری چیست

"خانه پدری" با شروعی غافل‌گیرکننده، روایت‌گر قتل دختری جوان توسط پدر و برادر ۱۵ ساله خود در سال ۱۳۰۸ شمسی است. قتلی که سرنوشت تمامی اعضای خانه را تا هفت دهه پس از آن واقعه‌ی دلخراش، دستخوش تغییر و دگرگونی می‌کند. محتشم ۱۵ ساله، به تحریک و دستور پدر، جان خواهر خود را به دلیل مساله‌ای ناموسی می‌گیرد و جسد او را در زیرزمین خانه پدری دفن می‌کند.

با پیش رفتن فیلم، سرنوشت پدر خانواده، پسر او و خانواده آن‌ها را طی دهه‌های بعدی می‌بینیم، در حالی‌که همه چیز در همین خانه می‌گذرد و بچه‌های کوچک در هر فصل فیلم، شخصیت‌های بالغ فصل بعدی هستند و سایه این جنایت بر زندگی همه آن‌ها سایه افکنده است.

در این فیلم مهدی هاشمی، مهران رجبی، شهاب حسینی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی و… ایفای نقش می‌کنند.