سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۲۲:۱۳
شایعه تا واقعیت عطر سمی

ماجرای جنجالی عطر رشا چیست

شایعه تا واقعیت عطر سمی
موضوع انتشار خبر توزیع یک عطر خطرناک در فضای مجازی دارد به صورت گسترده انتشار می یابد.

از روز گذشته نامه‌ای در فضای مجازی درباره فروش عطر مرگبار و فلج‌کننده‌ای در اطراف مدارس و دانشگاه‌ها منتشر شده است.

محمد جواد خشنود معاون غذا و دارو دانشکاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر برتر  شیراز، با اشاره به انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر اینکه قرار است یک عطر خوشبو و سمی با نام «راشا» از افغانستان به ایران وارد شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه سلامت افراد جامعه به عنوان اولویت مهم سازمان غذا و دارو و به دنبال آن معاونت غذا و دارو در هر استان است، این موضوع در دست پیگیری است .

 او با بیان اینکه تاکنون هیچ جواب صحیحی از منبع خبر پیدا نکردیم و نمی‌توانیم آن را تایید و یا تکذیب کنیم، افزود: موضوع در دست بررسی است و چنانچه خبر تائید و یا تکذیب شود از طریق رسانه‌ها به شهروندان اعلام می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: به منظور شناسایی کالای وارداتی مجاز و غیر مجاز، برچسب اصالت و سلامت کالا تحت نظر سازمان غذا و دارو بر روی محصولات سلامت محور شامل دارو، محصولات خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی درج شده است. برخلاف برچسب شبنم که به آسانی قابل تقلب بوده و برچسب تمامی کالا‌ها یکسان است، این برچسب قابل تقلب نبوده و اصالت کالای مورد نظر را به سه روش می‌توان استعلام کرد.

خشنود افزود: ارسال کد UID به شماره پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲، ارسال اعداد پشت قسمت پوشیده شده به ترتیب از قسمت اول تا چهارم به همان شماره‌ پیامکی، وارد کردن اعداد فوق در سامانه الکترونیکی www.ttac.ir و استفاده از نرم افزار بارکد خوان دو بعدی مخصوص تلفن همراه از طریق سایت مذکور از جمله راه‌های استعلام اصالت محصولات وارداتی به شمار می‌آید. هر شماره پیامکی دیگری به جز ۲۰۰۰۸۸۲۲ بر روی محصول، تقلبی است.

مطالب مرتبط : سکته مغزی یا خودکشی

تکذیب سمی بودن عطر

علیرغم انعکاس وسیع یک نامه که در آن به وجود عطری خوش بو اما کشنده اشاره شده است اما تاکنون هیچ مرجع رسمی آن را تائید یا تکذیب نکرده و در حالی که متولیان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بررسی موضوع خبر می‌دهند، روابط عمومی بیمارستان مسلمین شیراز تکذیب می‌کند.

غلامعلی جاودان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی در خصوص خطرناک بودن عطری به نام رشا ، عنوان کرد: تا کنون مستنداتی مبنی بر رد یا تایید خبر به دست نیاورده ایم، اما به عنوان یک اصل کلی مردم باید بدانند، بر اساس ضوابط سازمان غذا و دارو برچسب گذاری بر روی تمام محصولات تولیدی داخلی اعم از غذایی و آشامیدنی آرایشی و بهداشتی ضروری بوده و مهمترین اصل آن داشتن شماره پروانه ساخت است.

وی با اشاره به لزوم وجود شماره پروانه ساخت بر روی محصولات سلامت محور، افزود: پروانه ساخت پس از کنترل های بهداشتی مکرر توسط کارشناسان غذا و دارو و تایید تجهیزات تولیدی در صورت رعایت اصول فنی و بهداشتی و ضوابط سازمان غذا و دارو برای محصول صادر می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: هر محصول غذایی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وارداتی نیز باید دارای برچسب اصالت و برچسب فارسی نویس شامل نام و نوع محصول، شماره مجوز واردات از وزارت بهداشت، نام شرکت وارد کننده، نام شرکت تولید کننده، تاریخ تولید و انقضاء و نحوه مصرف باشد.

جاودان گفت: کلیه اقلام آرایشی و بهداشتی که از مبادی غیر قانونی و بدون اخذ پروانه و مجوزهای بهداشتی واردات وارد کشور شود، غیر قانونی بوده و به عنوان کالای قاچاق شناخته می شوند.

وی خاطرنشان کرد: فرآورده های سلامت محور وارداتی فاقد برچسب زیر به عنوان کالای غیرمجاز در سطح عرضه محسوب می شوند.