چهارشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۶:۰۹

لیسانس های بیکار کشور چه تعدادند؟

لیسانس های بیکار کشور چه تعدادند؟
طبق آمار جدیدی که وزیر بهداشت ارائه داد تعداد لیسانس های بیکار کشور 44 درصد هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴۴ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان لیسانس به بالا هستند، علت آن این است که به بازار کار آنها توجه نکرده ایم و باید در ساختار تربیت نیروی انسانی دانشگاهی بازنگری کنیم.

بیکاری چیست؟

در اقتصاد به فردی گفته می‌شود که در سن کار (۱۵ تا ۶۵ سال) و جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند. کودکان و افراد مسن از آن جهت که قادر به انجام کار نیستند، جزو جمعیت فعال به حساب نمی‌آیند. زنان خانه‌دار و دانشجویان اگر جویای کار نباشند، و حتی کسانیکه با وجود منبع در آمد کافی مشغول به انجام کاری نیستند نیز، جزو جمعیت فعال شمرده نمی‌شوند.

مطالب مرتبط: شرایط بیمه شدن ارزان برای روستاییان و کشاورزان

جمعیت بیکار

بیکار از منظر مرکز آمار ایران، فردی بالای ۱۰ سال است که در هفتهٔ قبل از آمارگیری فاقد کار باشد، و در آن هفته یا بعد از آن آمادهٔ کار باشد و در آن هفته و سه هفته قبل از آن در جستجوی کار باشد. همچنین افرادی که به دلیل آغاز به کار در هفتهٔ آینده یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نیستند، بیکار محسوب می‌شوند.

تعداد بیمه شده تامین اجتماعی

وزیر بهداشت، افزود: مشکلات مالی هم وجود دارد امروز ۴۰ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی داریم که ۱۸ ماه است پول خدماتی را که در بیمارستان های دولتی گرفته اند، نداده اند ولی ما نمی توانیم اگر کارگری آمد لحظه ای در پذیرش او تعلل کنیم.

وزیر بهداشت گفت: فشار روی همکاران ما در بیمارستان ها و دانشگاه ها هست، شرایط جنگ اقتصادی هم هست. شاید خیلی ها ندانند که ما چطور دارو تهیه می کنیم، یا چطور تلاش می کنیم تا لحظه ای اتاق عملی تعطیل نشود و با چه زحمتی این اوضاع سخت را می گردانیم که شرمنده مردم این سرزمین نباشیم.

وی ادامه داد: دانشگاه محلی است که باید دیدگاهمان را نسبت به آن عوض کنیم، دانشگاه را باید جور دیگر ببنییم، در عرصه های مختلف باید بازنگری کنیم، نباید دانشگاه را محلی تصویر کنیم که به این دلیل که دانشجوی شهریه پرداز بگیریم که تفاوت علمی فاحش با دانشجویان رتبه های برتر دارد و به دلیل درآمدزایی نگاهمان به پذیرش دانشجوی با سطح پایین تر باشد که ظاهرا درآمد بیشتر برای دانشگاه فراهم می کند.

تعداد بیکاران با مدرک لیسانس

وزیر بهداشت: ۴۴ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان لیسانس به بالا هستند، علت آن این است که به بازار کار آنها توجه نکرده ایم و باید در ساختار تربیت نیروی انسانی دانشگاهی بازنگری کنیم.

مطالب مرتبط: ماجرای بیمه اجباری چیست

نمکی افزود: دانشگاه ما دانشجوی  Post graduate با نسبت بالا می گیرد و متاسفانه دانشجویی که دوره ای را طی کرده به عنوان یک جوان نخبه انتظار شغل دارد و ما برای او ایجاد شغل نکرده ایم چون زمانی که دانشجو می گرفتیم به جایگاه ارائه خدمت او فکر نکردم و این یکی از گرفتاری های ماست.

مشکلات دانشجویان

وزیر بهداشت خطاب به رئیس جمهوری گفت: از شما انتظاری داریم و این است که شأن و منزلت استاد و دانشجو را رعایت کنیم و حداقل پرداخت را به دانشجویان داشته باشیم، یک دانشجوی ما مطلقا نمی تواند با این حقوقی که به او پرداخت می کنیم در یک شهر بزرگ زندگی کند و امکان ندارد بتواند معیشتش را اداره کند مگر اینکه به راههای برود که شأن او نیست.

مشکلات معلمان

وی افزود: متاسفانه پاک دست ترین آدم های این جامعه معلمان دانشجو هستند و این معیشت است که این افراد را به شدت گرفتار کرده است و باید به آنها برسیم.

نمکی گفت: از طرف دیگر بحث جو نشاط و خوشدلی است که باید در دانشگاه ها مورد توجه باشد. دانشگاه های ما نیازمند فضای تحرک هستند، دانشگاه محلی است که باید برای برگرداندن نشاط و سرور نیازمند خط شکنی است و انتظار داریم در این دولت این فضا بیش از گذشته فراهم شود.

چند توصیه بعد از بیکاری

به‌دنبال ایجاد حاشیه نباشید

تغییر خودخواسته شغل یا بیکار شدن به هر دلیل و ترک محل کار به تنهایی، چالشی بزرگ و سخت است. حداقل برای جلوگیری از آسیب به احساسات دیگر همکاران و از همه مهم‌تر به منظور احترام به احساسات ارزشمند خودتان، یک خداحافظی با انرژی مثبت و با امید به آینده بهتر داشته باشید.

 با احساسات بدتان مقابله کنید

پذیرش این شرایط جدید و مقابله با احساس بد آن، بسیار دشوار است اما با انکار خشم، ناراحتی، افسردگی و از دست دادن اعتماد‌به‌نفس، شرایط را سخت‌تر می‌کنیم. برای گذر از این احساس تلخ و پذیرش موفقیت‌آمیز شرایط جدید، با احساسات خود رو راست باشید.

از تنهایی و انزوا دوری کنید

از دست دادن شغل گاهی به معنای از دست دادن گروهی از دوستان و همکاران است. ارتباط خود را با آنها حفظ کنید. درباره اتفاق پیش آمده با نزدیکان خود صحبت کنید و از این فرصت پیش آمده برای صرف زمان بیشتر در جمع خانواده نهایت استفاده را بکنید. هر شخص در طول زندگی خود حداقل یک فعالیت مورد علاقه همچون نقاشی، سفر، یک رشته ورزشی خاص و ... دارد اما احتمالاً هرگز زمان کافی برای انجام آن نداشته است؛ بنابراین برای دوری از احساس بد شرایط پیش آمده و به‌عنوان یک فرصت ناب، از این موقعیت استفاده کنید و تا پیدا کردن شغل جدید به فعالیت مورد علاقه خود بپردازید.