سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ۲۰:۳۹
اهمیت فعالیت کسب و کارهای فضاپایه

شرکت های دانش بنیان فضایی

اهمیت فعالیت کسب و کارهای فضاپایه
تبادل فناوری و نوآوری بستری مناسب برای شناخت بازیگران زنجیره ارزش صنعت فضایی کشور، شناخت توانمندی ها و ایده های خلاقانه آنان و نیز عرصه نیازمندی‌های کشور در حوزه فضایی است.

آمار و ارقام جهانی حکایت از رشد روز افزون اقتصاد فضاپایه در جهان دارد و شرکت‌های نوآور با ارائه سرویس‌های جدید مبتنی بر داده‌های فضایی، نقش مهمی در رشد و توسعه این اقتصاد نوظهور دارند.

 هلدینگ آمریکایی وویجر حامی استارت آپ های فضایی

 با مدیریت یکی از سرمایه‌گذاران صنعت فضایی به نام دیلان تیلور (Dylan Taylor) و هیئت مدیره‌ای متشکل از یک مقام ارشد سابق ناسا و یک ژنرال بازنشسته

 نیروی هوایی آمریکا اداره می‌شود. این هلدینگ باور دارد که استارت‌آپ‌های فضایی با کوتاه‌مدت بودن چشم‌انداز سرمایه‌گذاران دست و پنجه نرم می‌کنند.

تیلور می‌گوید: «وویجر به این منظور تاسیس شده است که یک چالش بحرانی پیش روی شرکت‌های فضایی جدید در بازار فعلی را حل کند. چالش مذکور این است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری سنتی، تجهیزات لازم را برای برطرف ساختن نیازهای نسل جدید شرکت‌های فضایی ندارند. مدل سرمایه‌گذاری دائمی وویجر منابعی را که این شرکت‌ها برای موفقیت نیاز دارند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.»

بنا بر گفته تیلور و متیو کوتا (Matthew Kuta) مدیر اجرایی وویجر، نحوه سرمایه‌گذاری این شرکت بر خلاف شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به صورت بلندمدت می‌باشد. ضمن اینکه غیر از منابع مالی، زیرساخت‌هایی از سوی شرکت‌های تابع این هلدینگ در اختیار استار‌ت‌آپ‌ها قرار می‌گیرد. کوتا می‌گوید وویجر شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که از مرحله کشت ایده گذر کرده باشند و درآمد چند میلیون تا چندده میلیون دلاری داشته باشند. به گفته وی این هلدینگ به دنبال شرکت‌های نوپا نیست. تعمیرکارهای رباتیک ماهواره‌ای، تولید قطعات در مدار و فعالیت‌های تحلیلی از بخش‌های مورد علاقه وویجر برای سرمایه‌گذاری هستند.

وویجر که هنوز برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها را علام نکرده است، قصد سرمایه‌گذاری در یک تعداد خاص از استارت‌آپ‌ها را ندارد. کوتا می‌گوید سرمایه‌گذاری در ۱۰ شرکت کوچک یا ۵ شرکت بزرگ برای این هلدینگ فرقی نمی‌کند. در واقع تلاش وویجر برای حمایت از شرکت‌هایی است که برای اکتساب توسط غول‌های صنعت فضایی بیش از حد کوچک هستند و در عین حال میزان بودجه و مدت زمان حمایت شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای آن‌ها کافی نیست.

هلیدنگ وویجر، نخستین هلدینگ ادغام عمودی (vertically incorporated) در صنعت جدید فضایی است. ادغام عمودی ترکیب دو فعالیت تجاری است که در دو سطح متفاوت از تولید قرار دارند؛ برای مثال یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی و یک فروشگاه زنجیره‌ای. در واقع وویجر در مدیریت زیرمجموعه‌ها به مهندسین کمک می‌کند و آن‌ها تمرکز خود را بیشتر بر روی پیشرفت خدمات و محصولات نوآورانه می‌گذارند.

مطالب مرتبط : استارت آپ چه معنی می دهد

ایران در این زمینه چه کار کرده است؟

شما تا چه‌اندازه با تاثیرات فناوری فضایی در زندگی روزمره‌ خود آشنا هستید؟ این سوالی است که سازمان فضایی ایران این اواخر به‌شدت سعی در پاسخ‌دادن به آن دارد و به همین جهت فعالیت‌های ترویجی، سمینارها و رویدادهای متعددی برگزار کرده و به‌دنبال راه‌اندازی اکوسیستم استارتاپ‌های فضایی ایران است.

ممکن است چندان واضح به نظر نیاید، ولی زیرساخت‌های ماهواره‌ای باعث سهولت زندگی شهری و روستایی شده‌اند. به عنوان مثال، اگر سیستم موقعیت‌یابی ماهواره‌ای GPS نبود تاکسی‌های اینترنتی قادر به فعالیت نبودند و نقشه‌ها با جزئیاتی که امروز می‌بینیم، وجود نداشتند.

سازمان فضایی ایران به عنوان متولی بخش فضایی کشور سعی دارد علاوه بر یادآوری تاثیر فناوری فضایی بر ارتقای کیفیت زندگی جامعه، روش‌های نوین توسعه کسب‌و‌کار بخش خصوصی به واسطه استفاده از داده‌های ماهواره‌ای را نیز رواج دهد.

ماهواره‌ها از لحاظ ماموریت به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ ماهواره‌های ناوبری که موقعیت را تعیین می‌کنند، ماهواره‌های مخابراتی که وظیفه انتقال داده و اطلاعات را از طریق پهنای باند مخابراتی بر عهده دارند و ماهواره‌های سنجشی یا رصد زمین که از سطح زمین در طیف‌های مختلف مرئی و مادون‌قرمز تصویربرداری می‌کنند.

پیشرفت علوم فضایی در سال‌های اخیر به حدی بوده که زیرساخت‌های ماهواره‌ای نسبتا جامعی در مدار زمین قرار گرفته و حجم قابل توجهی داده و اطلاعات از این ماهواره‌ها به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. این اطلاعات می‌توانند تحلیل‌های دقیق و مشاوره‌های به‌موقع در حوزه‌های مختلفی مانند کشاورزی و بیمه کشاورزی، حفاظت از محیط زیست، مدیریت منابع طبیعی مانند پایش سطح دریاچه‌ها و خشکسالی، پایش گرد‌و‌غبار، صنایع نفت و گاز، مدیریت بلایا و بحران، هواشناسی و خدمات مکان‌پایه شهری و روستایی ارائه دهند.

به عنوان مثال، تصاویر ماهواره‌ای سطح زمین در بخش هواشناسی می‌توانند به پیش‌بینی تغییرات دمایی شدید که منجر به آسیب به محصولات کشاورزی می‌شوند، کمک کرده و با مشاوره به‌موقع و عملیاتی به کشاورزان و کشت و صنعت‌های بزرگ از وارد‌آمدن خسارات غیر‌قابل جبران جلوگیری کنند.

در مثالی دیگر در صورت وقوع بلایای طبیعی، میزان خسارت وارد آمده به زمین‌های کشاورزی و در نتیجه حق بیمه قابل پرداخت توسط شرکت‌های بیمه محاسبه‌شده و مدیریت می‌شود. ماهواره‌های سنجشی در پایش و مراقبت از جنگل‌ها و مراتع و هشدار‌ هنگام آتش‌سوزی مفید هستند. اطلاع‌رسانی و مخابره اطلاعات در موقعیت‌های صعب‌العبور جغرافیایی یا ‌هنگام وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله که منجر به از بین رفتن زیرساخت‌های ارتباطی می‌شوند، اهمیت بالایی داشته و مثال آن برقراری ارتباط ماهواره‌ای امدادگران هلال احمر در زلزله کرمانشاه سال ۹۶ به منظور تله‌مدیسن و هماهنگی است.

مطالب مرتبط : استارت آپ ها هدف نسل جوان

چالش استارت آپ های فضایی

در آینده‌ای نه‌چندان دور شرکت‌های بزرگی مانند SpaceX و OneWeb منظومه‌های اینترنت ماهواره‌ای شامل تعداد بسیار زیادی ماهواره‌های مدار LEO را به فضا پرتاب می‌کنند که به مرور جایگزین اپراتورهای زمینی خواهند شد. با همه این تفاسیر و مثال‌ها که مجموعه‌ کامل‌تری از آنها در سایت سازمان فضایی ایران تحت عنوان آلبوم استارتاپ‌‌های فضایی دنیا قابل دسترس است، به نظر می‌رسد تلاش سازمان فضایی ایران برای توسعه بخش خصوصی از لحاظ زمانی با پیشرفت دنیا منطبق است. 

بیش از ۱۵ منبع ارائه رایگان تصاویر ماهواره‌ای در اینترنت وجود دارند که تصاویر با رزولوشن‌های مختلف و از منابع فضایی، هوایی و زمینی را در اختیار عموم می‌گذارند. یکی از جدیدترین و مهم‌ترین منظومه‌های ماهواره‌ای که همین اواخر راه‌اندازی شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته، پروژه کوپرنیک سازمان فضایی اروپا‌ست که متشکل از ۷ ماهواره جهت رصد زمین هستند.

همچنین سازمان فضایی آمریکا ناسا نیز حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای را به منظور توسعه همکاری با بخش خصوصی و تقویت شکل‌گیری استارتاپ‌ها به صورت رایگان در اینترنت قرار داده است. در عین حال فعالیت‌های فناورانه سازمان فضایی ایران جهت توسعه ماهواره‌های بومی توسط پژوهشگاه فضایی و دانشگا‌ه‌های برتر فضایی کشور نیز در حال انجام است که امید است با پرتاب و موفقیت در عملیات در مدار به‌زودی شاهد سرویس‌دهی بخش بومی فضایی به کسب‌و‌کارهای شکل گرفته در این حوزه باشیم.

مطالب مرتبط : تاج قدرت استارت آپ

استارت آپ های دانش بنیانی فضا در ایران

ا همه این تفاسیر و امید به درک اهمیت بازار دست‌نخورده و پر از ظرفیت ایران، سازمان فضایی ایران در ادامه سیاست‌های توسعه فناوری فضایی تصمیم گرفته است به منظور آگاهی‌رسانی و تشویق جوانان نوآور و کارآفرین، رویدادهای استارتاپی فضایی برگزار کرده و اکوسیستم کارآفرینی را به این سمت هدایت و تحریک کند. در اولین قدم سمینارهای دانشگاهی متعددی در تهران و شهرستان‌ها با عنوان توسعه کسب‌و‌کار فضاپایه برگزار شده و همچنان ادامه دارد که موجب ایجاد ادبیات مشترک بین متخصصان این حوزه و متقاضیان آن می‌شود.

باید توجه داشت که تاثیر فناوری فضایی نسبتا پیچیده بوده و خروجی آن مستقیما روی ارتقای کیفیت زندگی بشر قابل اندازه‌گیری است که برگزاری سمینارهای متعدد، کارگاه‌های توانمندساز و صرف وقت و حوصله قابل توجهی برای به نتیجه رسیدن را نیاز دارد.

سازمان فضایی ایران برای‌ محقق‌شدن زنجیره ارزش فضایی کشور، زیست‌بومی را طراحی کرده است که ذیل آن حداقل ۴ فعالیت اصلی به راهبری سازمان صورت می‌پذیرد. در گام اول سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان حوزه فضایی کشور مد نظر است که تشکیل کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های آن است. در گام بعدی تحقیق و توسعه پایدار و هدفمند مطابق با راهبردهای اسناد بالادستی که منجر به گام سوم یعنی ساخت و پرتاب ماهواره‌های بومی سنجشی و مخابراتی می‌شود، قرار دارد.

در گام چهارم فعال‌سازی لایه اپراتوری با صدور مجوز اپراتورهای مخابراتی و برنامه‌ریزی برای مجوز اپراتورهای ماهواره‌های سنجشی صورت پذیرفته ‌و حضور شرکت‌ها و کنسرسیوم‌های بزرگ را به عنوان اهرم محرک اکوسیستم فضایی در پی خواهد داشت. در گام آخر نیز توسعه کسب‌و‌کار بخش خصوصی با دو رویکرد ایجاد استارتاپ و توسعه فعالیت بخش خصوصی موجود در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

امیرحسین بذلی