پنج شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۹:۴۸

فعالیت‌های قرآنی کشور سازمان یافته نیست

فعالیت‌های قرآنی کشور سازمان یافته نیست
عضو هیئت امنای بنیاد مسابقات قرآن کریم گفت: هیچ سازمان یافتگی منسجمی میان فعالان قرآنی و فرهنگی وجود ندارد و پدیده‌ای به نام مسابقات نه تنها نتوانسته جامعه سازی را در سطح فعالان قرآنی فراهم کند بلکه گاهی دلخوری‌های عمیقی نیز ایجاد کرده است.

کمیته اطلاع رسانی چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم، مصطفی زمانیان در نشست بررسی الگوهای اثرگذار در فعالیت‌های قرآنی گفت: امروز سابقه برگزاری مسابقات قرآن کریم به بیش از ۴۰ سال برمی‌گردد و به نظر می‌رسد پس از این دوره طولانی زمان آن رسیده است که راهبردهایی را برای ادامه حیات خود در مقطع جدید ترسیم کند.

وی افزود: مسابقات قرآنی چندان موردتوجه جامعه قرآنی و مذهبی کشور قرار نگرفته است و بر این اساس نیازمند بازنگری در راهبرده ااست.
عضو هیئت امنای بنیاد مسابقات قرآن کریم با بیان اینکه فرایندهای لازم برای این تغییر پس از برگزاری مسابقات باید اندیشیده شود، گفت: در این راستا انتظار جامعه قرآنی از مسابقات و برعکس باید موردبررسی قرار گیرد.

تفاوت جدی میان مسابقات معتبر جهانی قرآنی مختلف وجود دارد
وی با اشاره به اینکه تفاوت جدی میان مسابقات معتبر جهانی در حوزه‌های مختلف قرآنی وجود دارد، گفت: در کشور ایران پایان مسابقات قرآنی نقطه پایانی برای این نوع فعالیت‌ها به شکل گسترده است و این در حالی است که در تمام دنیا پایان این مسابقات نقطه شروع فعالیت‌های دسته‌جمعی در زمینه قرآن است.

جامعه سازی فعالان قرآنی مورد توجه باشد

زمانیان با انتقاد از این مطلب که به جامعه سازی در سطح فعالان قرآنی کمتر در کشور پرداخته‌ایم، گفت:  هیچ سازمان یافتگی منسجمی میان فعالان قرآنی و فرهنگی وجود ندارد و پدیده‌ای به نام مسابقات نه تنها نتوانسته جامعه سازی را در سطح فعالان قرآنی فراهم کند بلکه گاهی دلخوری‌های عمیقی نیز ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه در واقع ما وارد رقابت ناقصی شدیم که نه تنها وحدت و انسجام را بیشتر نمی‌کند بلکه موجب ایجاد فاصله‌ بیشتر می‌شود، تاکید کرد: ما کم‌کاری که از سمت مسئولان رخ داده را می‌پذیریم اما باید این موضوع را نیز قبول کنیم که بخش عمده‌ای از امتداد مسیر نیز بر عهده جامعه قرآنی است.
 افراد نخبه دارالقرآن‌ها و نهادهای قرآنی  مهمان این مسابقات نشدند

عضو هیئت امنای بنیاد مسابقات قرآن کریم  با اشاره به اینکه جامعه قرآنی ما در پایتخت فرهنگی کشور باید مشارکت کنند که مسابقات قرآنی آبرومندانه‌تر  در کشور برگزار شود، گفت: به طور معمول بسیاری از مردم از برپایی این مسابقات بی‌خبر می‌مانند به نوعی که امسال حتی افراد نخبه دارالقرآن‌ها و نهادهای قرآنی مهمان این مسابقات نشدند.

وی با اشاره به عدم همکاری برخی نهادها برای برپایی این مسابقات و نبود فعالیت تبلیغاتی جدی در این زمینه گفت: دلیل اصلی این امر فقدان نماد منسجم و جامعه تعریف شده در فضای فعالیت‌های قرآنی است تا هم مردم را به مسابقات بیاورند و هم خود بخشی از مسئولیت اجرای مسابقات را بر عهده بگیرند.

مشارکت در برجسته‌سازی مسائل فرهنگی و قرآنی مهم است
زمانیان با اشاره به اینکه مشارکت در برجسته‌سازی مسائل فرهنگی و قرآنی جامعه قرآنی بسیار مهم است، گفت:  امروز هر کدام از  برگزیدگان در معرض دید رسانه‌ها هستند که باید ازاین ظرفیت استفاده کنند.
وی با انتقاد از این مطلب که سهم قرآن در رفع مسائل کشور و سهم مسئولان در توجه به قرآن در مجلس و دولت ضعیف است، گفت: اگر امروز دغدغه مردم ما مسائل قرآنی نیست ناشی از ضعف ما بوده است چراکه استفاده از تکنیک‌های مختلف دانشی تخصصی رسانه‌ای برای رفع مشکلات جامعه قرآنی وظیفه ما بوده است.

عضو هیئت امنای بنیاد مسابقات قرآن کریم  تاکید کرد: با این وجود ما حتی بابا وجود داشتن سه شبکه در رسانه ملی از این ظرفیت به درستی استفاده نکرده‌ایم به نوعی که اگر مسابقات خود ما را از این شبکه‌ها پخش نکنند هیچ‌کدام اعتراض نخواهیم کرد.

مقایسه دو پارادایم در فضای مداحی و قرآنی

وی در توضیح ضرورت روی آوردن به نوآوری‌های قرآنی به مقایسه دو پارادایم در فضای مداحی و قرآنی پرداخت و گفت: کافی است ما نوآوری‌های حوزه مداحی و آموزش قرآنی کافی را مقایسه کنیم که به خوبی متوجه می‌شویم شور و حرارت این دو قابل مقایسه نیست.
زمانیان با طرح این سوال که در فضای قرآن کجا نوآوری کرده‌ایم، گفت: ما انسان‌هایی را از  نقاط مختلف به مسابقات قرآنی دعوت کرده‌ایم اما به جای اینکه آنها با نغمات محلی خود قرآن بخوانند همه به شیوه مصری تلاوت می‌کنند.

ی گفت: امروزه نوآوری در ملودی و نوع  مخاطبان مداحان مختلف متفاوت است و هر یک از این افراد با نوآوری تعدادی از مخاطبان را به منظومه حب حسین به شکل عملیاتی اضافه کردند  اما ما در جامعه قرآنی این نوآوری‌ها را نداشتیم.
عضو هیئت امنای بنیاد مسابقات قرآن کریم  با طرح اینمثال که رقابت شبکه‌های مختلف در پنج‌شنبه و جمعه پخش زنده حضور مردم در کربلاست که مطلوب است اما در این میان  برنامه‌ریزی برای ۸۰ میلیون جمعیتی که به پیاده‌روی اربعین نرفتند را فراموش می‌کنیم، گفت: متأسفانه جامعه قرآنی ما نیز همین‌گونه عمل کرده است  فقط برای خود جلسه می‌گذارد و جامعه مردمی را فراموش کرده است.

باید طرحی بدیع برای مسابقات قرآنی تهیه شود

وی با بیان اینکه ما گاهی حتی حوصله نداریم که برای خلاقیت و نوآوری وقت بگذاریم، گفت: باید طرحی بدیع برای مسابقات قرآنی تهیه کنیم، باید از ظرفیت‌های ناب قرآنی افرادی مثل شهید حسنی پیش از شهادتشان در منا فکر کنیم.
زمانیان با اشاره به اینکه ما یک شبکه تلویزیونی را در اختیار گرفتیم اما مردم در انتخاب متسابقین قرآنی  شریک نیستند، افزود: ما حتی  در جشنواره جام جم صداوسیما از مردم کمک می‌گیریم اما از این امر در مسابقات قرآنی غافل بودیم و همین امر نشان از این دارد که مردم را در مسابقات قرآنی شریک نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ما در شرایطی مسابقات باید از میان مردم و برای مردم باشد کل مسابقات را متعلق به دولت می‌دانیم، گفت: به واقع وقت رسیده است که نوآوری را در مسابقات وارد کنیم اما گاه خود فعالان قرآنی مانع این امر می‌شوند و تمایل دارند مسابقات به شکل روتین جریان داشته باشد.

حمایت از دوره‌های آموزشی کسب‌وکارهای خلاق محور قرآنی

عضو هیئت امنای بنیاد مسابقات قرآن کریم  با بیان اینکه امروز جای فعالان قرآنی در جشنواره‌هایی مانند شیخ بهایی اصفهان خالی است، تاکید کرد: اگر یک موسسه قرآنی جدید به جای روخوانی قران که دیگر موسسات نیز به آن می‌پردازند،  دوره‌های آموزشی کسب‌وکارهای خلاق محور راه بیاندازد ما به یقین از آن حمایت می‌کنیم و این روندی است که امروز در کشور برای ترویج فرهنگ قرآنی موردنیاز است.