پنج شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۸:۵۵

آیا تورم در کشور مهارشدنی‌ست؟

آیا تورم در کشور مهارشدنی‌ست؟
در سال های اخیر کشورهای زیادی نرخ تورم‌شان افزایش یافته و یا در حال افزایش است که کشور ایران نیز از این مورد مستثنی نیست و با تحریم های خارجی و مشکلات داخلی این شرایط بوجود آمده است اما راه های فراوانی برایر کم شدن نرخ تورم وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

به گزارش تیتربرتر؛ در کشور ما نرخ تورم در چند سال اخیر رو به افزایش بوده  و به بالای 40 درصد رسیده است که سبب گرانی های اخیر نیز بوده در نتیجه باید با کار کارشناسی در بحث اقتصاد این مشکل حل شود تا از این شرایط کشور ما خارج شود

تورم چیست؟

معنی واژه تورم از نظر علم اقتصاد به معنی افزایش سطح عمومی تولید پول، در آمدهای پولی یا قیمت است. تورمدر کل به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت تعریف می شود

مطالب مرتبط: استفاده ابزاری از مردم برای تشکیل حباب در بازار

 تورم، به روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد می گویند. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزآینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.

راه های کنترل تورم 

تورم، یکی از شاخص‌های علامت‌دهنده در اقتصاد است. بعضی از شاخص‌های اقتصادی، بازتابی از کنش‌ها و واکنش‌هایی را که در اقتصاد رخ می‌دهند، ارائه می‌کنند و تورم یکی از این شاخص‌هاست. مثلاً وقتی تورم، صفر یا منفی باشد، اقتصاددان‌ها و سیاست‌گذاران، به دنبال نشانه‌های رکود می‌گردند و وقتی تورم، اعداد بسیار بزرگی را نشان می‌دهد، به دنبال شناخت عوامل ایجادکننده آن می‌روند.

تورم بالا، تورم افسارگسیخته یا ابرتورم، پدیده‌ای تقریباً کمیاب در دنیاست و در طول زمان، کشورها آموخته‌اند که چگونه می‌توان نرخ‌های بالای تورم را کنترل کرد و کاهش داد؛ به‌طوری که بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، از ۱۹۳ کشور جهان، تنها هفت کشور تورم بالای ۲۵ درصدی در سال ۲۰۱۸ را تجربه کردند که البته ایران هم جزو این گروه است. اما جالب است که در این گروه هیچ‌ یک از همسایه‌های ایران، حضور ندارند. در واقع ایران با تورم ۳۱.۲ درصدی در سال ۲۰۱۸، اختلاف قابل توجهی با کشورهای همسایه و منطقه خود دارد.

نرخ تورم بالا در کشورهای دیگر

آیا تورم در کشور مهارشدنی‌ست؟
آیا تورم در کشور مهارشدنی‌ست؟

 

از کشورهایی که نرخ تورم بالایی دارند می تون به کشواهایی چون ونزوئلا و .. اشاره کرد. ونزوئلا با عدد باور نکردنی  ۹۲۹۷۸۹.۵ درصد، رکورددار این هفت کشور است. بعد از ونزوئلا، سودان جنوبی و سودان با تورم ۸۳.۵ و ۶۳.۳ درصدی قرار دارند. سودان جنوبی حدود سه سال پیش از سودان جدا شد، اما بحران هنوز این دو کشور را رها نکرده است و آثار این بحران در نرخ تورم این کشورها نمایان است. یمن نیز دیگر کشوری است که با تورم ۴۱.۸ درصدی در این گروه قرار دارد. آرژانتین و کنگو دیگر کشورهایی هستند که با تورم ۳۴.۳ درصدی و ۲۹.۳ درصدی، در این گروه قرار دارند.

در کشورهای دیگر مثلا میانگین تورم در منطقه خاورمیانه ۹ درصد است، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا این عدد برابر ۱۱.۴ درصد است و اگر پاکستان و افغانستان را هم به مجموع این کشورها اضافه کنیم، میانگین نرخ تورم به ۱۰.۴ می‌رسد. ایران نیز یکی از کشورهایی است که میانگین نرخ تورم را در این مناطق، بالا نگه داشته است.

مطالب مرتبط: مردم پول خود را در کجا سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

چگونگی مهار تورم در دیگر کشورها

به عنوان نمونه می توان به کشور افغانستان اشاره کرد که با توجه به مشکلات نامنی توانسته بر این مهم فائق آید و همچنین کشورهای دیگر، در کشور افغانستان نرخ تورم به دلیل قیمت‌های پایین مواد غذایی و تقویت پول ملی در مقایسه با شرکای تجاری، در سطح مدیریت شده ۰.۶ درصد قرار دارد. در ارمنستان، تورم ۲.۵ درصدی، با هدف‌گذاری تورمی بانک مرکزی این کشور، به‌دست آمده است. آذربایجان نیز به شیوه مشابه توانسته نرخ تورم را از ۷.۹ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۱.۶ در سال ۲۰۱۸ برساند. در عراق نرخ تورم در سطح پایین ۰.۴ درصدی است، اما به دلیل افزایش تقاضای داخلی و نیز بالا رفتن هزینه مواد غذایی و حمل و نقل، نسبت به سال ۲۰۱۷، این عدد افزایش یافته است. هدف‌گذاری تورمی سیاست‌گذار پولی در قزاقستان موجب افزایش مصرف خصوصی در این کشور شده است.

در پایان تورم می تواند آثار زیان باری داشته باشد از جمله اینکه علاوه بر آثار اقتصادی، تورم بر ساختار اقتصاد و متغیرهای کلان اقتصادی تأثیرگذار است. تورم، در عصر حاضر، ابعاد اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای پیدا کرده‌است. دلیل این مسئله، ارتباط تنگاتنگ تورم با زندگی افراد جامعه‌است. علاوه بر آن، ثبات سیاسی و اقتصادی یک کشور از طریق شاخص‌های متفاوتی سنجیده می‌شود که تورم از جمله آنهاست. شعار بسیاری از نامزدهای ریاست جمهوری در کشورهای در حال توسعه، کنترل و پایین آوردن روند رشد قیمت‌هاست. از این‌رو، تورم را می‌توان یکی از پیچیده‌ترین، مهم‌ترین و حساس‌ترین مقولات اقتصادی و اجتماعی عصر حاضر دانست و بررسی و تحلیل آن، می‌تواند نقش بسزایی در تحلیل و تبیین مسائل اقتصادی داشته باشد.

گردآورنده: علی اکبر رضایی