پنج شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۸:۰۷

داریوش ارجمند را بیشتر بشناسیم

داریوش ارجمند را بیشتر بشناسیم
داریوش ارجمند بازیگر نقش حشمت فردوس در سریال «ستایش» که این روزهای در شبکه سه سیما به نقش آفرینی می پردازد یکی از بازیگران موفق و کارکشته سینما تلویزیون و تئاتر کشور است که امروز به معرفی این چهره هنرمند خواهیم پرداخت.

 تیتربرتر؛ تعریف بازیگری را می توان به این صورت بیان کرد که شخصی‌است در تئاتر، تلویزیون، فیلم یا سایر رسانه‌های داستان‌سرایی که داستان را با نمایش شخصیت و معمولاً گفتار یا خوانندگی متن نوشته‌شده یا نمایش‌نامه نمایش می‌دهد،هنر هفتم با بیش از 120 سال سابقه اگر چه در میان دیگر هنرها بسیار جوان است، اما به درباره‌ی بازیگری در سینما کتاب‌های پرشماری به چاپ رسیده و مقالات زیادی در دسترس است؛ اما این منابع تنها گوشه‌ای از این مقوله‌ی فراگیر و البته دشوار را مورد بررسی قرار داده است.

بیوگرافی داریوش ارجمند

بیوگرافی داریوش ارجمند
بیوگرافی داریوش ارجمند

 

داریوش ارجمند  متولد ۴ مرداد سال ۱۳۲۳ خراسان جنوبی است که تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته کارشناسی تاریخ و جامعه‌شناسی سپری نمود. وی پس از آن برای ادامه تحصیل رهسپار پاریس شد. در پاریس مدرک کارشناسی ارشد تئاتر و سینما را از دانشگاه سوربن دریافت کرد.

داریوش ارجمند و تأسیس سینمای آزاد مشهد

 داریوش ارجمند به همراه مهرداد تدین از مؤسسین سینمای آزاد مشهد در اواخر دهه ۱۳۴۰ است. علاوه بر بازیگری و کارگردانی در تئاتر مشهد به ساخت فیلم‌های کوتاه ۸ میلی‌متری هم می‌پردازد که مهم‌ترین آن‌ها فیلم هیس می‌باشد. کارگردانی فیلم «گفت به زیر سلطه من آیید» نوشته علی پزشکی، اولین تجربهٔ سینمایی او در قطع ۱۶م. م. است.

مطالب مرتبط: از کاربر اینستاگرام تا بازیگر شدن درنقش یک مدافع حرم

جوائز داریوش ارجمند

داریوش ارجمند با بازی در فیلم ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی به سینما آمد و در سال ۱۳۶۵ با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجر جای خود را به عنوان یک بازیگر خوب و قابل قبول تثبیت کرد. وی در دهه ۶۰ در سه فیلم کشتی آنجلیکا، پرده آخر و جستجوگر به ایفای نقش پرداخت. ارجمند در دهه ۷۰ گزیده کار شد و در سه فیلم آدم‌برفی، اعتراض و سگ‌کشی بازی کرد. دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم سگ‌کشی از نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز در کارنامه وی به چشم می‌خورد.[۴] همچنین وی در تلویزیون در سریالهای ستایش درنقش حشمت فردوس و امام علی در نقش مالک اشتر بازی ماندگاری از خود نشان داد.

ارجمند در سال ۱۳۹۱ طی حکمی از سوی محمدرضا طالقانی به عنوان سخن گوی فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای منصوب شد. و در مراسمی در تیر ماه ۱۳۹۲ نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرد.

ناگفته های داریوش ارجمند 

داریوش ارجمند در مورد سریال ستایش و نقش او در این سریال چنین می گوید: در متن اول یک بار هست که جایی حشمت چیزی به همسرش می‌گوید و تاکید می‌کند که افتاد!؟ این برای من خیلی اهمیت پیدا کرد و فکر کردم این کلمه باید صاحب بازی شود، من خیلی تمرین کردم و بازی‌های مختلفی را اجرا کردم تا به این بازی رسیدم.

آشنایی داریوش ارجمند با علی شریعتی

من شاگرد اول کلاس مرحوم دکتر شریعتی بودم و در دانشگاه مشهد کار هنری می‌کردم. آقای دانشور هم از نویسنده‌های آن دوره و جوان بااستعدادی بود. او ادبیات می‌خواند و من تاریخ را در کلاس دکتر شریعتی می‌خواندم.

من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی،علی شریعتی می‌گفت بروید پای منبر آیت‌الله خامنه‌ای ،من خودم به‌شدت تحت تأثیر افکار دکتر شریعتی بودم و هنوز هم هستم. او یک انسان مبارز بود. این جمله دکتر شریعتی همیشه در ذهنم می‌ماند که «اگر بند از بندم جدا کنند حسرت گفتن یک «آخ» را بر دلشان می‌گذارم»، و واقعاً هم گذاشت. او بنابر اعتقاداتش عمل می‌کرد. من قرار بود در پاریس دکتر را ببینم، اما دیگر اجل مهلتش نداد.

به‌نظر من کتاب‌های دکتر شریعتی آنچنان که خودش بود نیست؛ یعنی باید خودش و نگاهش را می‌دیدی تا او را می‌شناختی، هم فرهنگ شرق را می‌شناخت و هم فرهنگ غرب را. او دنبال حقیقتی بود که در تشیع و اسلام یافته بود. مقتدایش علی‌بن ابی‌طالب(ع) بود و تنها اسمی که وقتی می‌شنید لب‌هایش به لرزه می‌افتاد نام حضرت زینب(س) بود، همان‌طور که قبرش هم الآن در کنار مزار حضرت زینب(س) است.

ازدواج داریوش ارجمند

داریوش ارجمند و همسرش
داریوش ارجمند و همسرش

 

سال اول که در دانشگاه مشهد قبول شدم در کلاس آقای دکتر علی شریعتی دخترخانمی را دیدم که در همان نگاه اول از او خوشم آمد چهارسال در آن دانشگاه درس خواندیم و من همیشه به آن خانم علاقه‌مند بودم، بی‌ آن که حرفی بین ما ردوبدل شود، سال چهارم پس از اتمام امتحانات من در حیاط دانشگاه منتظر ایشان ایستادم تا از پله‌ ها پایین بیاید، او آمد. با هم سلام و علیک کردیم و چندقدم بیرون از دانشگاه راه رفتیم

به من گفت : آقای ارجمند با من کجا می‌ آیید ؟ گفتم : می‌ خواهم شما را به منزل برسانم او متعجب گفت : صورت خوشی ندارد بقیه ما را می‌ بینند و من پاسخ دادم هیچ اشکالی ندارد هرکس ما را با هم دید شما اسمش را بگویید تا من برایش کارت دعوت عروسی بفرستم و این‌ گونه من از ایشان خواستگاری کردم دوسه شب بعد به همراه والدین به منزل ایشان رفتیم و خیلی ساده مراسم را برگزار کردیم

مطالب مرتبط: بازیگر غایب سریال ستایش3 در کانادا

معرفی فرزندان داریوش ارجمند

امیریل ارجمند پسر داریوش ارجمند
امیریل ارجمند پسر داریوش ارجمند

 

پسر کوچکم امیرسام شاگرد اول دانشگاه سلطنتی انگلیس در رشته سینما است، پیش از رفتن در ایران بازی هم می‌ کرد  اما پسر بزرگم امیریل در ایران ماند و کار بازیگری را پیگیری کرد، دخترم بعد از تحصیل در مالزی به ایران آمده و دکتر دندانپزشک است اما نقاشی می‌ کند، الان هم معلم زبان انگلیسی است و همانجا با یک بسکتبالیست ایرانی الاصل ازدواج کرد

ایشان با گفتن اینکه من عاشق ایرانم گفت: همه جای ایران سرای من است من عاشق ذره ذره خاک این مملکتم از کویرش تا جنگلش، از بندرش تا کوه‌هایش، اما بیش از همه عاشق کویرش هستم. من در بم فیلم جست‌ و جوگر و مسافر ری را بازی کردم در آنجا دیدم که نخل و درخت پرتقال درکنار هم رشد کرد ه‌اند. در کجای دنیا این صحنه را می‌ بینی بجز ایران ؟

در پایان داریوش ارجمند گفت : اگر خاطرات سینمایی من چاپ شود، من فقط ۵ هزار فیش از آنچه بر من در سینما گذشته، دارم و این کار را برای روزی گذاشته ام که نتوانستم سنگین تر از قلم بلند کنم. چون اگر حالا بخواهم سراغ این کتاب بروم ممکن است سنگ روی سنگ بند نشود چون من خیلی رک و صریح هستم و همه اخلاق مرا می دانند.

گردآورنده: علی اکبر رضایی