چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ۱۹:۰۰

نخستین اظهارات وزیرخارجه ترکیه پس از آغاز حملات علیه سوریه

مهر : وزیرخارجه ترکیه در نخستین واکنش به آغاز حملات نظامی کشورش در شمال سوریه، این حملات را براساس منشور سازمان ملل متحد اعلام کرد.

تنها دقایقی بعد از اعلام آغاز حملات ترکیه در شمال سوریه، «مولود چاووش اغلو»، وزیر خارجه ترکیه در حساب کاربری خود در توئیتر این حملات را مشروع و قانونی عنوان کرد.

در همین ارتباط، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به آغاز حملات موسوم به «چشمه صلح» در شمال سوریه، مدعی شد: این عملیات براساس قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم است.

در ادامه وزیر خارجه ترکیه مدعی شد این عملیات دارای دستاوردهایی به شرح ذیل است:

منطقه شرق فرات از شبه‌نظامیان کُرد پاکسازی خواهد شد.

امنیت مرزی و تمامیت ارضی سوریه تضمین می‌گردد.

آواره‌های سوری به خانه‌هایشان باز خواهند گشت.

در منطقه صلح و امنیت برقرار می‌شود.

اظهارات توئیتری وزیرخارجه ترکیه پس از آن عنوان شده که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه از آغاز رسمی عملیات نظامی در شمال سوریه خبر داد.

اردوغان آغاز عمیات نظامی در شمال شرق سوریه را به صورت رسمی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرده است.

رئیس جمهور ترکیه با اعلام این که عملیات نظامی در شمال سوریه به نام «چشمه صلح» است، آغاز این عملیات را از سوی نیروهای مسلح ترکیه به همراه نیروهای موسوم به ارتش آزاد عنوان کرد.

اردوغان همچنین گفته که عملیات موسوم به «چشمه صلح» علیه داعش و آن چه او تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ خوانده، انجام می‌شود.

رئیس جمهور ترکیه همچنین هدف از این عملیات را جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی کشورش و  بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه عنوان کرده است.

به گفته اردوغان، عملیات «چشمه صلح» تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی خواهد کرد و منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود.

اردوغان در عین حال تسهیل در بازگشت پناهندگان سوری به خانه‌هایشان و حفظ تمامیت ارضی سوریه را از دیگر نتایج قابل انتظار برای عملیات نظامی در شمال سوریه عنوان کرده است.

آغاز حملات نظامی ترکیه در شمال سوریه در شرایطی صورت گرفته که چند روز پیش از این، رجب طیب اردوغان اعلام کرده بود که آنکارا عملیات هوایی و زمینی در شرق فرات در سوریه را اجرایی خواهد کرد و این اقدام به زودی آغاز خواهد