چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۱۰
ایجاد شوک اقتصادی در کشور برای جذب سرمایه و نقدینگی مردم

استفاده ابزاری از مردم برای تشکیل حباب در بازار

ایجاد شوک اقتصادی در کشور برای جذب سرمایه و نقدینگی مردم
مردم برای اینکه ارزش پول و پس انداز خود را حفظ کنند اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند در این میان سرمایه گذاری در بازارهای عامیانه که ریسک آنها کمتر است بیشتر مورد اقبال است تا بازارهای سرمایه‌ای همچون بورس به همین خاطر هجوم یکباره به یک بازار سبب بروز حباب می شود.

مردم تا مدتی پیش تنها محل رجوع آنها برای سرمایه‌گذاری تنها بازارهای طلا و سکه، ارز، مسکن و گاها خودرو بود اما با تحولاتی که در دو سال اخیر با آن روبرو شدند دیگر این بازارهای مملو از رکود دیگر متقاضی ندارد.

مردم در بازارهایی سرمایه‌گذاری می کنند که سود بیشتری کسب کنند و از طرف دیگر با کاهش ارزش پول ملی اما سرمایه آنها رشد کند که البته امروز شرایط بسیار متفاوت است.

حباب قیمتی در هر بازار سرمایه‌ای بستگی به میزان هجوم مردم برای سرمایه‌گذاری دارد و وقتی این میزان مراجعه بیش از ظرفیت می‌شود بازار دچار حباب می‌شود.

بیشتر بخوانید: جهت‌گیری نقدینگی سرگردان به سمت بازار بورس

در شرایط بی ثباتی شدید اقتصاد کلان و شوک های ارزی، مردم برای خرید ارز یا طلا هجوم می آورند، تا جایگزینی برای پول ملی «ریال» پیدا کنند چرا که ارزش آن نسبت به رشد دلار کاهش می یابد بنابراین ارز و طلا جایگزین ریال می شود و در همه بازارها قابل مبادله است. 

بازار مسکن هم یکی از بازارهای پر اقبال برای سرمایه گذاری است اما ورود مردم به بازار مسکن تا حد زیادی در اثر نیاز مصرفی است، چون بسیاری از متقاضیان فکر می کنند که اگر نخرند، دیگر نمی توانند صاحب خانه شوند. 

تحلیل بازارهای سرمایه و نقش مردم 

حجم نقدینگی در کشور ما به یکبار به سطح بالایی رسید و چون این نقدینگی سرگردان دیگر برای سرمایه گذاری حاشیه امنی را پیدا نمی‌کرد برای مدتی دوباره به بانک‌ها بازگشت چرا که بازار مسکن و ارز و طلا دیگر جوابگو نبود حال امروز با پدیده ای روبرو هستیم که نقدینگی ها به سمت بازار بورس روانه شده است و غیرحرفه‌ای‌ها معاملات را برهم زدند و برخی با قبول ریسک وارد میدان شدند که البته این هجوم به نفع تولید است.

از طرف دیگر شوک ارزی یکی از اتفاقات تأثیرگذار در بازارهای اقتصادی چرا که به تبع آن شاهد سقوط ارزش پول ملی هستیم و تناسب آن تعدیل ارزش بازارهای سرمایه ای با ارزش ریال رخ می دهد که در حال حاضر در چهار بازار اصلی ارز، طلا، مسکن و سهام به وقوع پیوسته است. بنابراین ارزش جاری بازار سهام حدود ۱۰۰۰۰ هزار میلیارد ریال متناسب با ارزش پول ملی است.

سرمایه گذاران کلان سهام را بیشتر اشخاص حرفه ای و بنگاه های بزرگ اقتصادی تشکیل می دهند و در این میان بانک های،  شرکتهای سرمایه گذاری و سرمایه گذاران بزرگ متقاضی آنها هستند.

ورود به بازار سرمایه ای بورس برخلاف بازارهای ارز، طلا و مسکن بسیار تخصصی است و در این راستا افراد با تجربه و حرفه‌ای قدرت ریسک و فعالیت در آن را دارند و افراد غیرحرفه‌ای و بی‌تجربه از ورود امتنا می کنند و در صورت ورود ریسک آن را باید بپذیرند.

تورم اقتصادی همراه با رکود و افزایش شدید قیمت ها بین ۲ تا ۵ برابر و کاهش سطح درآمد مردم در دو سال اخیر و سرکوب سرمایه گذاری در بازارهای ارز، طلا و مسکن باعث شد که مردم توان ورود به بازار سهام را نداشته باشند.

میزان درجه ریسک، حاشیه امن و تأثیرپذیری از تحولات سیاسی و خارجی در بازار سرمایه و بورس بسیار گسترده تر از بازارهای طلا، دلار و مسکن است همین عوامل برای عدم ورود گروه‌هیا غیرحرفه‌ای ها به بازار بورس را بیشتر می کند.

بیشتر بخوانید: مردم پول خود را در کجا سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

با توجه به شرایط عدم ثبات اقتصادی، تشدید تحریم‌ها، ترس از وقوع جنگ، اختلافات منطقه‌ای و بی‌اعتمادی مردم به عملکرد دولت همه یکپارچه باعث می شود که مردم سرمایه خود را در جایی هزینه کنند که به سرعت قابل نقد شدن باشد (مثل طلا و ارز).

البته به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران این شوک اقتصادی در کشور برای جذب سرمایه و نقدینگی مردم رخ داده است و نقش بنگاه‌های دولتی و شبه دولتی و نوسان گیرهای بورسی در آن پررنگ است و از مردم استفاده ابزاری می شود.

الهام خلیلی خو